• چهارشنبه / ۹ آبان ۱۳۹۷ / ۱۲:۰۶
  • دسته‌بندی: رسانه دیگر
  • کد خبر: 97080904286
  • منبع : مطبوعات

مشروبات الکلی و مسمومیت‌های زنجیره‌ای

مشروبات الکلی و مسمومیت‌های زنجیره‌ای

«ما نمی‌توانیم منکر این موج مسمومیت‌های الکلی در کشور باشیم. آمارهای پزشکی قانونی نشان می‌دهد که سالانه ١٢٠ نفر به دلیل مسمومیت‌های الکلی جان‌شان را از دست می‌دهند اما آمار مرگ‌ها در یک ماه و نیم گذشته این موضوع را نشان می‌دهد که اتفاق جدیدی در حال وقوع است.»

به گزارش ایسنا، روزنامه قانون با نقل این جمله از رییس گروه مطالعات اعتیاد و سوءمصرف مواد و الکل پزشکی قانونی کشور نوشت: در یک ماه و نیم گذشته ۹۶ نفر به علت مصرف مشروبات الکلی در استان های مختلفی از ایران جان باختند و این در حالی است که چندی پیش حریرچی سخنگوی وزارت بهداشت از آمار مسمومیت ۹۵۹ نفری به علت مصرف مشروبات الکلی خبر داده بود. به گفته حریرچی در هفته های اخیر موجی درباره مسمومیت با الکل ایجاد شده که بسیار هم غیر عادی است. وی گفته که تا چند روز گذشته ۹۵۹ نفرمراجعه کننده به علت مسمومیت با الکل داشته‌ایم که ۴۰۲ نفر در البرز، ۳۲۶ نفر در هرمزگان، ۷۶ نفر در خراسان شمالی و ۶۱ نفر در تهران بوده‌اند. همچنین ۸۴ نفر از آن‌ها فوت کرده‌اند و ۳۰۵ نفر هم مورد دیالیز قرار گرفته و ۲۷ نفر هم نابینا یا کم‌بینا شده‌اند. حریرچی درباره علت مسمومیت ها گفته است: «مسمومیت این افراد با الکل متیلیک بوده و برخی از آن‌ها هم الکل دست‌ساز مصرف کرده‌اند. در این زمینه برخی دستگیری‌ها انجام شده است. در عین حال مردم باید بدانند که حتی الکل‌هایی که در بسته بندی‌های خارجی و پلمب شده هستند به راحتی امکان تقلب در آن‌ها وجود دارد». در این میان تعدادی از مسموم شده‌ها هم بی خبر از محتویات داخل قوطی‌ها آن را مصرف کرده، جان باخته یا نابینا شده اند. عده‌ای هم دچار مشکلات کلیوی شده و برای دیالیز به بیمارستان‌های شهرشان مراجعه کرده‌اند.

رابطه مسمومیت و ممنوعیت!

مصرف بالای مشروبات الکلی و مسمومیت های ناشی از آن در حالی اتفاق می‌افتد که ممنوعیت قانونی مصرف الکل در ایران، از سال ۵۷ و طی مفاد قوانین مجازات اسلامی اعمال شد. قوانینی که صددرصد جرم‌انگارانه و ناظر بر منع شرعی تولید، عرضه و مصرف مشروبات الکلی بود. تا اواخر دهه ۸۰ هم، جرم‌انگاری شرب خمر به قوت خود باقی بود و در حالی که از ابتدای این دهه، برخوردهای سلبی و حذفی با مصرف‌کنندگان مواد مخدر در مسیر تعدیل افتاده بود و کارشناسان با بررسی تجارب جهانی، از بیمار بودن معتادان مواد مخدر و نه مجرم بودن آن‌ها صحبت می‌کردند، دامنه مجازات برای شرب خمر و عوامل مرتبط (تولیدکننده، واردکننده و توزیع‌کننده) اجرای حدود شرعی تا اعدام را در بر می‌گرفت. بهمن ۱۳۸۶ خبرگزاری ایسنا از صدور حکم اعدام برای یک مصرف‌کننده الکل در تهران پس از سه بار ارتکاب شرب خمر خبر داد. تیر ۱۳۹۱ این خبرگزاری به نقل از سیدحسن شریعتی، رییس دادگستری خراسان‌ رضوی خبر داد که حکم اعدام دو فردی که ‌برای سومین بار مشروب خورده‌اند، در دیوان عالی کشور تایید شده است. در همین اثنا اتفاق دیگری با قدم‌های موازی در حال وقوع بود. شبکه فعال در واردات و تولید غیرقانونی مشروبات الکلی، با سوءاستفاده از مجازات‌های سختگیرانه برای شرب خمر، قیمت محصولات خود را تا آن حد بالا برده بود که برای مصرف‌کننده تفننی الکل، دیگر مقرون به صرفه نباشد. اگر الکلی‌های با سابقه موفق شده بودند اتانول با خلوص ۹۶ درصد را از داروخانه‌های آشنا در سطح شهر تهیه کنند، گزارش‌های محرمانه‌ای که از ابتدای دهه ۸۰ روی میز روسای ادارات پزشکی قانونی رفت، نتیجه کالبدشکافی مرگ‌های مشکوک به مسمومیت با متانول (الکل صنعتی) بود؛ مرگ‌هایی که تعدادشان به تدریج از پنج و ۱۰ و ۱۵ و ۲۰ هم گذشت.

اتفاقی در حال وقوع است

در روزهای اخیر به صورت شایعه بیان شده که بعضی از حادثه دیدگان مصرف مشروبات الکلی بدون اطلاع از محتویات داخل قوطی آن را مصرف کرده اند. دکتر هومان نارنجی‌ها، پژوهشگر و درمانگراعتیاد به مصرف مشروبات الکلی درباره علت این مسمومیت ها در گفت‌وگو با «قانون» می گوید: « علت مرگ، مشروبات و عرق‌های دست‌سازی بوده که محلی ها آن را درست می کردند و به دست مردم می رساندند. بخش عمده آن هم در بندرعباس بوده است». از سویی، مسمومیت همزمان در شهرها و استان‌های مختلف در پی مصرف مشروبات غیر استاندارد و نگاهی به شیوه های توزیع نوشیدنی ها، حتی این گمانه را ایجاد کرده که ممکن است این مسمومیت ها ناشی از مصرف نوشیدنی‌های الکلی در بسته بندی نوشیدنی‌های مجاز کارخانه‌ای نیز باشد که به طور غیر رسمی در فروشگاه‌ها عرضه می‌شوند».

در این باره دکتر محمدرضا قدیرزاده، رییس گروه مطالعات اعتیاد و سوءمصرف مواد و الکل پزشکی قانونی کشور گفته است: «ما نمی‌توانیم منکر این موج مسمومیت‌های الکلی در کشور باشیم. آمارهای پزشکی قانونی نشان می‌دهد که سالانه ١٢٠ نفر به دلیل مسمومیت‌های الکلی جان‌شان را از دست می‌دهند اما آمار مرگ‌ها در یک ماه و نیم گذشته این موضوع را نشان می‌دهد که اتفاق جدیدی در حال وقوع است که از حالت طبیعی هم خارج شده است. متاسفانه همه این افراد با استفاده از سم متانول جان باخته‌اند. متانول همان الکل چوب است که به‌عنوان حلال در بسیاری از محصولات از جمله چسب‌ها و رنگ‌ها استفاده می‌شود. این ماده در روند تولید الکل‌های غیر استاندارد از جمله مشروبات زیرزمینی نیز ایجاد می‌شود و افراد را با مصرف مقادیر بسیار کم دچار مسمومیت‌های شدید می‌کند. البته مصرف الکل اتانول نیز می‌تواند در مقادیر بالا با علایم مسمومیت‌ همراه باشد، اما عوارض مسمومیت با این ماده که در کشورهای غربی تحت ‌عنوان الکل شرب شناخته می‌شود، بیشتر در دوزهای غیرمتعارف اتفاق می‌افتد». محمدرضا قدیرزاده در پاسخ به این سوال که این مسمومیت‌های فراگیر به‌دلیل توزیع ماده اولیه مشروب در کل کشور است یا خیر، افزود:« باید گفت که احتمال وجود این فرضیه بسیار بالاست. این موضوع نبوده که در پروسه تولید مشروب دست‌ساز، افراد در سراسر کشور دچار مسمومیت شوند. البته ثابت کردن این فرضیه با پلیس مبارزه با مواد مخدر و مشروبات الکلی است ولی شواهد حاکی از آن است که محموله متانولی توزیع و در شهرهای مختلف کشور پخش شده است».

الکلی‌هایی که می خواستند مواد ترک کنند

ما چیزی به اسم آمار مصرف الکل در پزشکی قانونی نداریم. چیزی که وجود دارد، حتی در وزارت بهداشت هم به این صورت است که چند کار و پژوهش میدانی در این زمینه انجام شده است. دکتر قدیرزاده افزود:«البته در بیشتر موارد نام تهران به‌ عنوان شهر پرمصرف الکل درج می‌شود. تهران با توجه به میزان جمعیتی که در آن زندگی می‌کند و مهاجرپذیر بودن آن، مصرف بالاتری دارد اما به صورت کلی در شهرهای بزرگ و صنعتی آمار مصرف الکل بالاتر است. استناد ما به آمار سازمان بهداشت جهانی است و مطابق این آمار وضعیت ما در مصرف الکل در میان دیگر کشورهای خاورمیانه کمتر است. یعنی ما نمی‌توانیم بگوییم در مصرف الکل آمار خیلی بالایی داریم، بلکه نسبت به کشورهای هم‌جوار آمار ما پایین است». اما بخش زیادی از مصرف کنندگان الکل به علت ترک شیشه یا ماده مخدر دیگری سراغ الکل رفته اند. قدیرزاده درباره این موضوع نیز می گوید:« یکی از مشکلات ما این است که در بحث اطلاع‌رسانی درمان ضعف داریم. افرادی که معتاد به موادمخدر هستند، به جای مراجعه به افراد متبحر در عرصه ترک اعتیاد، معمولا اطلاعات خود را از فردی که مصرف‌کننده است، می‌گیرند. به‌ عنوان مثال پیش از این مصاحبه بیماری داشتم که برای ترک هروئین سراغ مصرف شیشه رفته بود. دلیل این کارش هم این بود؛ دوستش به او گفته بود اگر می‌خواهی هروئین در بدنت از بین برود، باید شیشه مصرف کنی. در چنین شرایطی نه‌ تنها مشکل هروئین فرد حل نمی‌شود، بلکه مشکلی هم به مشکلات وی اضافه می‌شود». علت پزشکی مرگ های ناشی از مصرف مواد را می توان به چند دسته تقسیم کرد.دکتر قدیرزاده می گوید:«ما الان در بحث مرگ‌های ناشی از الکل چند تقسیم‌بندی داریم. یکی مصرف مزمن الکل است. یعنی فردی که معتاد به الکل است و دچار عوارض جسمی ناشی از مصرف الکل می‌شود. بر فرض فرد دچار هپاتیت و سیروز کبدی می‌شود و فوت می‌کند. یک‌ سری از مرگ‌ها ناشی از مصرف مشروبات الکلی با دوز بالاست، یعنی فرد اتانول با دوز بالا مصرف می‌کند که باعث وقفه تنفسی و مرگ می‌شود. دسته سوم کسانی هستند که مشروبات الکلی خورده‌اند و به دلیل دست‌ساز بودن آن‌ها علاوه بر اتانول مقداری هم متانول یا الکل چوب مخلوط مشروب شده است. در واقع در پروسه تولید مقداری متانول مخلوط شده است. متانول منجر به مسمومیت در افرادی می‌شود که آن را مصرف می‌کنند. عوارض مصرف این نوع از الکل در برخی مواقع کوری و مرگ است. دسته‌بندی دیگر مربوط به افرادی است که الکل را همزمان با مخدر دیگری مصرف می‌کنند، برای مثال فرد الکل را با تریاک یا ترامادول و متادون مصرف کرده است و همین همزمانی مصرف چند ماده منجر به وقفه تنفس و مرگ آن‌ها می‌شود و نمونه بارز این اتفاق یکی از چهره‌هایی است که سال گذشته درگذشت. آن فرد همزمان با مصرف الکل، متادون و ترامادول را نیز مصرف کرده بود».

روز ۲۲ مهر نیز پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور در صد و هفتمین جلسه شورای اجتماعی کشور با موضوع بررسی اجرای سند ملی کنترل و کاهش مصرف مشروبات الکلی در محل وزارت کشور به ریاست عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور برگزار شد. رحمانی ‌فضلی پس از شنیدن گزارش دستگاه‌های متولی اجرای سند ملی کنترل و کاهش مصرف مشروبات الکلی در کشور گفته بود: «طبق گزارش وزارت بهداشت و سازمان پزشکی قانونی در این مشروبات الکلی دست ساز ماده متانول که استفاده صنعتی دارد، مورد استفاده قرار گرفته و همین موضوع منجر به مرگ تعدادی از مصرف‌کنندگان شده است. بنابراین لازم است پروتکلی توسط وزارت بهداشت و صمت نسبت به نظارت دقیق و جدی در نحوه تولید، توزیع و مصرف متانول تهیه شود تا شاهد تکرار این‌گونه حوادث تلخ در کشور نباشیم».

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha