• جمعه / ۱۱ آبان ۱۳۹۷ / ۱۳:۲۵
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 97081105117
  • خبرنگار : 71503

زمین هنرمندی دیگر را به کام کشید

زمین هنرمندی دیگر را به کام کشید

پیکر فرهاد گرگین‌پور ـ نوازنده پیشکسوت قشقایی ـ صبح جمعه (۱۱ آبان ماه) در قطعه نام‌آوران قبرستان شهر آباده به خاک سپرده شد.

در مراسم تشییع پیکر این استاد دانشگاه، ادیب و موسیقیدان ایل قشقایی، تعدادی از هنرمندان و جمع کثیری از اهالی ایل در آباده حضور داشتند.

گرگین پور شامگاه چهارشنبه ۹ آبان، پس از تحمل یک دوره بیماری سرطان در سن ۷۰ سالگی در بیمارستان نمازی شیراز دار فانی را وداع گفت.

در مراسم تشییع و خاکسپاری این ادیب هنرمند، رییس انجمن موسیقی استان فارس با اشاره به اینکه هنر این هنرمند ارزشمند اهمیت فراوانی در احیاء و گسترش و حفظ ادبیات و موسیقی قشقایی داشته است، گفت: او هنرمندی بود که با مردم و برای مردم نواخت؛ عمری را در راه رشد و تعلیم موسیقی اصیل گام برداشت و آن را به فراسوی مرزها معرفی کرد. دلبستگانش و ایل هنرپرور قشقایی هرگز نام استاد فرهاد گرگین پور را از یاد نخواهند برد و نقش تحریر ساز هزار آوای او همواره بر پرده دل عشاق موسیقی خواهد ماند.

هدایت رضایی افزود: استاد گرگین پور با شناخت عمیق از ادب، فرهنگ و هنر این دیار کهن، توانست گوشه ها و نغمه های ناب را هر چه تمامتر به یادگار گذاشته و آهنگ سازش در سکوت و آرامش و غم و شادی شورها برانگیزد و چه دل ها و دیده هایی که از طریق اندیشه هایش، نقش مهر و محبت و میهن پرستی را دید، که در همین جا ابراز می دارم؛ جامعه بزرگ هنرمندان کشور و استان نیز این غم و اندوه را به خاندان وی از صمیم قلب تسلیت گفته و آمرزش ابدی از خداوند مهربان برایش آرزو داشته اند.

رحیم زارع، نماینده مردم شهرستان آباده نیز در این مراسم همدردی خود و مردم شریف و هنر دوست این منطقه را اعلام و اضافه کرد: امیدواریم تا در اینجا شاهد رشد و شکوفایی هنرمندانی صاحب فن و تاثیر گزار در عرصه های مختلف هنری باشیم و پیشکسوتان و استادانی همچون دکتر گرگین پور سرمشقی برای ادامه این مسیر و دست یافتن به سطح فرهنگی و هنری ارزشمندی برای جامعه فرهنگ، هنر و ادب آباده باشند.

اما علیرضا شهبازی ـ خواننده قشقایی ـ که در این مراسم حاضر شده بود، به ایسنا گفت: این مراسم با استقبال پرشور مردم آباده، ۹۵ درصد از هنرمندان ایل، رییس ارشاد این شهر، نمایندگان مجلس آباده و فرماندار همراه شد.

این هنرمند بیان کرد: فرهاد گرگین‌پور یکی از نخبگان بود. با وجود آنکه نابینا بود، دکترای ادبیات داشت. او یکی از بهترین موزیسین‌ها، آهنگساز و یک هنرمند به تمام معنا بود.

دامون شش بلوکی ـ پژوهشگر موسیقی اقوام و یکی از بستگان دور فرهاد گرگین‌پور ـ نیز که به همراه مادرش پروین بهمنی ـ لالایی خوان قشقایی ـ در مراسم تشییع این هنرمند شرکت کرده بودند، در این باره به ایسنا، گفت: مراسم با استقبال پرشوری برگزار شد و باید از مردم خوب شهر آباده تشکر کرد. بخش قابل توجهی از پارس‌های آباده در این مراسم حضور داشتند. همچنین مسوولان و مدیران دولتی نیز همکاری خوبی داشتند.

او بیان کرد: در این مراسم پیران درخشان ـ نوازنده سه تار ـ به همراه ابراهیم کهندل پور ـ خواننده ـ موسیقی اجرا کردند. همچنین مصطفی قلی گرگین پور ـ برادر استاد فرهاد ـ که او هم نابینا و در حوزه موسیقی فعال می‌کند، چون در ایتالیا زندگی می‌کند، طی یک تماس تلفنی در مراسم تشییع صحبت و از همه تشکر کرد.  

به گفته شش بلوکی آرش صفری، محمد جاویدی، آرمان فرهنگ و اشکان ایمانی از دیگر حاضران در این مراسم بودند.

این پژوهشگر اعلام کرد: همچنین مراسم ختمی امروز عصر در مسجد آباده برای مرحوم فرهاد گرگین‌پور برگزار می‌شود اما برای برنامه‌های آینده که شامل بزرگداشت این هنرمند می‌شود، هنوز برنامه ریزی نشده است. من تصمیم دارم اجرای گروهمان در جشنواره موسیقی فجر پیش رو را به این هنرمند موسیقی تقدیم کنم.

به گزارش ایسنا، فرهاد گرگین پور ـ نوازنده آکاردئون ـ شب چهارشنبه ۹ آبان ماه بر اثر بیماری سرطان در بیمارستان نمازی شیراز از دنیا رفت.

مرحوم فرهاد گرگین پور متولد سال ١٣٢٧ در شیراز و از موسیقیدانان ایل قشقایی بود که نوازندگی را با ساز آکاردئون و به همراه برادرش «فرود» آغاز کرد.

این هنرمند عمده تمرکز خود را بر نوازندگی آکاردئون بنا نهاد و در این سال ها آنچنان این ساز را در موسیقی قشقایی به کار گرفت که نوازندگی این ساز جزوی از فرهنگ موسیقایی قشقایی شد.

وی در راه ترویج موسیقی قشقایی و موسیقی سنتی بسیار تلاش کرد تا آنجا که موسیقی قشقایی را با نام خانواده گرگین پور می شناسند.

فرهاد گرگین پور در سال های اخیر ساکن شهرستان آباده در شمال فارس بود و در سن ٧٠ سالگی به علت بیماری سرطان در بیمارستان نمازی شیراز درگذشت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha