به گزارش ایسنا، با برنامهریزی صورت گرفته از سوی دولت ترامپ از نخستین روز نوامبر 2018 ایالات متحده آمریکا تحریم هایی را علیه اقتصاد ایران اجرایی کرد که بخشی از آنها به حوزه نفت و فراورده های نفتی باز میگردد.
در این چارچوب هرچند هشت کشور از تحریم های جدید معاف شده اند و ترکیه نیز یکی از این کشورهاست، اما شرکت ترکیهای که از در فرودگاههای این کشور وظیفه سوخترسانی به ایرلاین ها را بر عهده دارد ناگهان اعلام کرده که به شرکت های ایرانی سوخت رسانی نخواهد کرد.
هرچند پس از این اتفاق هم دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی و هم سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کردند که مسئله برای پیگیری و حل شدن در دست پیگیری قرار دارد و احتمالا تحریم ها اصلی ترین عامل برای این تصمیم بوده، اما در روزهای گذشته شایعاتی نیز مطرح شده که بدهی گسترده ایرلاین های ایرانی به شرکت ترک را عامل اصلی این توقف در سوخت رسانی به شمار می آورد. موضوعی که رسما از سوی مقامات تکذیب شده و به نظر می رسد در شرایط فعلی شرکت ترکیه ای برای تصمیم خود بهانه دیگری داشته است.
مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی در این باره به خبرنگار ایسنا گفت که موضوع بدهی شرکت های هواپیمایی به شرکت های خدمات رسان فرودگاهی مساله تازه ای نیست و در تمام فرودگاه ها چنین روالی وجود دارد.
وی افزود: حتی اگر شرکتی بدهی بالایی داشته باشد نیز تنها جریمه شامل حال آن شرکت می شود این در حالی است که شرکت ترکیهای به طور همزمان به تمام ایرلاینهای ایرانی اعلام کرده که به آنها سوخت نخواهد داد و همین مسئله ثابت میکند که فرضیه تاثیرگذاری بدهی بر تصمیم شرکت ترک صحیح نیست.
سامانی خاطر نشان کرد: ایرلاین های ایرانی در طول روزهای گذشته تلاش کرده اند با وجود تمام مشکلات شکل گرفته پروازهای خود به ترکیه را مدیریت کنند اما قطعا عدم سوخت رسانی به هواپیماهای ما مشکل ساز خواهد بود و ما در درخواستی رسمی از سازمان هواپیمایی کشوری خواسته ایم این موضوع را پیگیری کند.
انتهای پیام
نظرات