• دوشنبه / ۱۴ آبان ۱۳۹۷ / ۱۵:۰۳
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 97081406984
  • خبرنگار : 71381

در گزیده اخبار سیاسی ۱۴ آبان بخوانید؛

مخالفت‌ها با تحریم های ضد ایرانی/تاکید بر جلب رضایت مردم/دستگیری ۱۰ لیدر یک شبکه هرمی نوظهور...

مخالفت‌ها با تحریم های ضد ایرانی/تاکید بر جلب رضایت مردم/دستگیری ۱۰ لیدر یک شبکه هرمی نوظهور...

توصیه‌های اخلاقی یک استاد برای این روزها، آغاز رزمایش مشترک پدافند هوایی ولایت، دستگیری ۱۰ نفر از مسئولین، لیدرها و اعضای فعال یک شبکه هرمی نوظهور توسط وزارت اطلاعات، تایید سلامت مرزبانان ربوده شده تا این لحظه، توصیه‌های «عارف» برای انتخاب شهردار جدید تهران و... از جمله گزیده اخبار سیاسی ایسنا در روز دو شنبه، چهاردهم آبان ماه ۱۳۹۷ است.

به گزارش ایسنا ، محمد فاضلی عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی و جامعه‌شناس سیاسی در بخش‌هایی از مطلبی که آن را در کانال شخصی خود منتشر کرده، توصیه کرده است که در شرایط فعلی هوای یکدیگر را داشته باشیم.

همچنین محمدرضا باهنر، دبیر جامعه اسلامی مهندسین با اشاره به ایرادات و ابهامات شورای نگهبان به لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم (CFT) گفت: معتقدم در این برهه ضرورت دارد مسیر را باز کنیم تا  لایحه CFT امضا شود.

محمود سریع القلم استاد علوم سیاسی دانشگاه شهید بهشتی هم در یادداشتی سی ویژگی جهان‌سومی‌ها برشمرد و گفت: جهان سومی‌ها اول عصبانی می­شوند، بعد شاید فکر کنند. آنها سوال کردن را افت شخصیتی می­‌شمارند. بارها اشتباهات قبلی را تکرار می‌­کنند و تعداد اشتباهاتشان بسیار بالاست.

رزمایش مشترک پدافند هوایی ولایت ۹۷  با اعلام رمز یا خاتم الانبیا(ص) توسط امیر دریادار سیاری، رییس هئیت مدیره رزمایش در بخش های وسیعی از شمال مرکز و غرب کشور و در مساحتی به وسعت تقریبی نیم میلیون کیلومتر مربع آغاز شد.

در ادامه این رزمایش، سامانه توپخانه ای پدافند هوایی «سراج» رونمایی شد و توانست پهپادهای متخاصم را در آسمان محل برگزاری رزمایش مورد اصابت قرار دهد.

در اولین روز از رزمایش مشترک پدافند هوایی همچنین سامانه موشکی سوم خرداد نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با شلیک موشک توانست پرنده متخاصم در آسمان محل رزمایش را مورد اصابت قرار دهد.

وزارت اطلاعات با انتشار اطلاعیه ای اعلام کرد که ۱۰ نفر از مسئولین، لیدرها و اعضای فعال یک شبکه هرمی نوظهور را در استان‌ های تهران، همدان و اصفهان دستگیر و تحویل مراجع قضایی داده است.

وزیر اطلاعات هم در هفتمین همایش ملی پدافند غیر عامل با طرح این پرسش که چرا دشمن با ما دشمنی می‌کند، گفت: آیا دلیل این است که ما حقوق بشر را رعایت نمی کنیم؟ مگر عربستان رعایت می‌کند؟ ضمن اینکه ما بسیار بیشتر از حتی دشمن حقوق بشر را رعایت می‌کنیم. حجت الاسلام سیدمحمود علوی با اشاره به وضعیت مرزبانان ربوده شده در مرز میرجاوه اظهار کرد: مرزبانان ربوده شده تا این لحظه در سلامت هستند و فعالیت‌های زیادی توسط ستاد کل نیروهای مسلح و فرماندهی نیروی زمینی سپاه در ارتباط با ارتش پاکستان صورت گرفته است.

جانشین رئیس ستاد کل نیروهای مسلح نیز گفت: ان‌شاءالله رژیم صهیونیستی در جنگ بعدی که در روایات خودشان هم هست و می‌گویند ۱۱ روز طول می‌کشد، پناهگاه‌های شان بدل به گورهای دسته جمعی می شود.

در همین مراسم وزیر کشور گفت: اگر نتوانیم رضایت مندی مردم را حاصل کنیم آن وقت به مشکل اساسی برخورد می کنیم و آسیبش را خواهیم دید؛ چرا که نظام طبیعت با کسی تعارف ندارد.

همچنین در نشست مشترک روسای شورای پدافند غیرعامل استانداری یزد و کمیته پدافند غیرعامل وزارت کشور، حسین ذوالفقاری با بیان این‌که نتایج پدافند غیرعامل با تمام حوزه‌های اجرایی کشور همپوشانی دارد گفت: تنوع، پیچیدگی و متغیر بودن مهمترین ویژگی تهدیدات حوزه پدافند غیرعامل است.

رئیس جمهور در دیدار معاونین و مدیران وزارت امور اقتصادی و دارایی با تاکید بر اینکه امروز خوشبختانه در این ماجرا و تخلف اخیر آمریکا، آمریکایی‌ها از همیشه منزوی‌تر هستند، گفت: شما در سازمان ملل دیدید که استقبال افکار عمومی دنیا از سخنان مسئولین ایرانی چه مقدار و از مسئولین کاخ سفید چه مقدار بود.

همچنین محسن حاجی‌میرزایی، دبیر هیات دولت با تشریح مصوبات جلسه اخیر هیات دولت گفت:  یکی از این مصوبات در مورد فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی بود که این افراد می‌توانند بعد از ۱۸ سالگی خود تقاضای تابعیت کرده و شناسنامه ایرانی دریافت کنند.

رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس با بیان اینکه کمیسیون لایحه اعطای تابعیت به فرزندان زنان ایرانی و مردان خارجی را با اولویت بررسی می‌کند، توضیح داد:کمیسیون حقوقی طرحی با محتوای  را بررسی کرد و در نهایت رد شد چون مغایر اصل ۷۵ یعنی داشتن بار مالی دولت بود و  از آنجا که کمیسیون یک بار چنین طرحی را بررسی و تهیه کرده است، در دستور کار خود به صورت اولویت‌دار قرار می‌دهیم چون واقف هستیم که این موضوع تعیین تکلیف شود.

محمدرضا عارف در نشست مشترک اعضای هیات رئیسه فراکسیون امید، شورای عالی اصلاح طلبان، شورای شهر و مجمع نمایندگان تهران با اشاره به در پیش بودن انتخاب شهردار تهران، به اعضای شورای شهر توصیه کرد در انتخاب شهردار جدید به مقبولیت عمومی، چهره ملی، تخصص، کارآمدی، پاکدستی، اشراف کامل به حوزه مدیریت شهری و پایبندی به گفتمان اصلاح طلبی توجه جدی داشته باشند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست هفتگی خود با رسانه‌ها در پاسخ به سوالی درباره این‌که« اروپایی‌ها گفته بودند ساز و کار مالی SPV  را قبل از نوامبر اعلام می کنند با توجه به این که چند روز از نوامبر می‌گذرد و دور جدید تحریم‌ها آغاز شده است، آیا به نظرتان اروپایی‌ها به دنبال این نیستند که به نحوی این موضوع را مشمول گذر زمان کنند؟ با بیان این که اگر صبوری کنیم خیلی زود کلیات SPV مشخص و اعلام می‌شود، گفت: مکانیزم‌های جدید در حوزه پولی و مالی پیچیده و زمان‌بر است.

 پیر مسکوویچی، مسئول امور اقتصادی اتحادیه اروپا نیز چند ساعت پس از اعمال مجدد تحریم‌های ضدایرانی آمریکایی‌های در این رابطه اعلام کرد که اتحادیه اروپا مخالف تحریم‌های آمریکا علیه ایران است.

همچنین معاون اردوغان نسبت به بازگرداندن تحریم‌های آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران واکنش نشان داد و گفت: نباید انتظار داشت تمام کشورها از تحریم‌های ضدایرانی آمریکا تبعیت کنند.

در همین رابطه نماینده روسیه در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با بیان اینکه دیدگاه مسکو نسبت به تحریم‌های آمریکا علیه ایران منفی است، گفت: برای ادامه برجام تمام تلاش خود را به کار می‌گیریم.

خبرگزاری رویترز هم به نقل از یک مقام دولت کره جنوبی گزارش داد که این کشور از تحریم‌های آمریکا علیه صادرات نفت ایران معاف شده است.

همچنین دبیر کابینه ژاپن با اشاره به این مسئله که تحریم‌های ضدایرانی آمریکا تاثیر بدی بر روی فعالیت‌های کمپانی‌های ژاپنی گذاشته است، اعلام کرد که ژاپن، بحث و گفت‌وگوی نزدیکی با ایالات متحده داشته است.

ظریف هم در توییتی، به اعمال مجدد تحریم‌های ضدایرانی دونالد ترامپ واکنش نشان داد و نوشت: جهان به ترامپ اجازه نمی‌دهد که نظم جهانی را برهم بزند.

نماینده ائتلاف فتح عراق با اشاره به روابط ایران و عراق گفت: ما تحریم های آمریکا علیه ایران را محکوم می کنیم.

درادامه مخالفت ها با تحریم های ضد ایرانی آمریکا سخنگوی دولت آلمان اعلام کرد که آلمان به دنبال راهی برای محافظت از شرکت‌ها در مقابل تحریم‌های اعمالی واشنگتن علیه تهران است.

یک روزنامه قطری هم در یادداشتی در رابطه با دور دوم تحریم های آمریکا علیه ایران با بیان اینکه مکانیزم اجرای تحریم‌ها علیه ایران ضعیف است و اهداف آمریکا را محقق نمی‌کند نوشت: مکانیزم تحریم‌ها هرگز نمی تواند در تغییر رفتار یک کشور و نیز تضعیف یک نظام و یا شکستن اراده آن موفق باشد بلکه نتیجه ای معکوس به دنبال خواهد داشت.

همچنین سخنگوی نخست وزیر انگلیس از بازگشت تحریم‌های آمریکا علیه ایران ابراز تاسف و تاکید کرد که لندن از گسترش روابط تجاری با ایران حمایت می‌کند.

دادستان بجنورد از اعلام حکم قطعی برای کارمند متخلف بانک رفاه بجنورد خبر داد. مسلم محمد یاران با بیان اینکه این متهم اقدام به اختلاس چهار میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومانی کرده بود، گفت: این کارمند متخلف به هفت سال حبس تعزیری و انفصال دائم از خدمات دولتی محکوم شد.

همچنین گزارش سوال تعدادی از نمایندگان از محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه و مهمترین اخبار، مصوبات و دستور کارهای  امروز (دوشنبه) چهاردهم آبان ۱۳۹۷ مجلس شورای اسلامی را نیز می‌توانید اینجا دنبال کنید.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha