• دوشنبه / ۱۴ آبان ۱۳۹۷ / ۱۶:۳۳
  • دسته‌بندی: خبر بازار
  • کد خبر: 97081407080
  • خبرنگار : 30054

مدیر روابط عمومی «آسیاتک» عنوان کرد:

پایداری و ارتقای یک برند صرفا با تکیه بر تبلیغات ممکن نیست

آسیاتک

مدیر روابط عمومی و تبلیغات شرکت «آسیاتک» ضمن تشریح اهداف و روند کار حوزه روابط عمومی در این شرکت اظهارکرد: پایداری یک برند صرفا با تکیه بر تبلیغات ممکن نیست.

به گزارش سرویس بازار ایسنا، کامران طالبی مدیر روابط عمومی «آسیاتک» با بیان اینکه اغلب شرکت‌های حوزه it  و ict در ایران به اهمیت روابط‌ عمومی توجه چندانی ندارند و بهره لازم را از قابلیت‌های روابط عمومی نمی‌برند، گفت: در شرکت «آسیاتک» از ابتدا تشکیلات روابط‌ عمومی در چارت سازمانی شرکت داده شده و استفاده از ظرفیت‌های روابط عمومی، مدنظر مدیران این شرکت بوده است.

وی در مورد مسئولیت‌های مرتبط با روابط عمومی «آسیاتک» توضیح داد: اولین حوزه کار روابط عمومی در این شرکت، روابط درون‌سازمانی و فرهنگ‌سازی برای ارتقای این روابط است. ما در ابتدای سال بر اساس ماموریت و چشم‌اندازی که شرکت تعیین می‌کند، پروژه‌های فرهنگی با نظارت بخش راهبرد و بخش منابع انسانی برای همکاران و خانواده آنها برنامه‌ریزی می‌کنیم. اساسی‌ترین هدف این پروژه‌ها افزایش مشارکت همکاران و ارتقای برند داخلی شرکت است. اینکه همکاران احساس کنند، شرکت علاوه بر وظایف فرآیندی تدوین شده در چارچوب مسئولیت‌های کاری، به چگونگی رفتارهای این فرد در جامعه کوچک شرکت و جامعه بیرون شرکت و خانواده وی نیز اهمیت می‌دهد، مسلما باعث می‌شود که کارکنان ما نسبت به کار کردن برای برند شرکت، احساس رضایت بیشتری داشته باشند.

طالبی ادامه داد: موضوع بعدی در روابط عمومی «آسیاتک»، بحث مسئولیت‌های اجتماعی است که در این شرکت کاملا تابع یک فرآیند است. همان‌گونه که یک کمیته تحت عنوان کمیته فرهنگ سازمانی در آسیاتک وجود دارد، کمیته مسئولیت‌های اجتماعی نیز در این شرکت به کار گرفته شده که مدیرعامل، معاون اجرایی، مدیر برند و مدیرمنابع انسانی اعضای این کمیته هستند.

مدیر روابط عمومی «آسیاتک» با بیان اینکه امسال ۳۰ پروژه مسئولیت اجتماعی در این مجموعه اجرایی می‌شود، افزود: فرآیند کار کمیته مسئولیت اجتماعی به این صورت است که در ابتدای سال بر اساس درخواست‌هایی که به شرکت رسیده پروژه‌هایی در این کمیته تعریف، بررسی و دسته‌بندی می‌شود و نقشه راه و اجرای آنها تدوین شده و در انتهای سال نیز بازخورد این پروژه‌ها بررسی می‌شود.

مدیر روابط عمومی و تبلیغات «آسیاتک»، ارتباط با رسانه‌ها را از دیگر حوزه‌های مهم روابط عمومی این شرکت برشمرد و اظهار کرد: قاعدتا تبلیغات، جایگاه مهمی در این شرکت دارد و تاکید بر خرید و استفاده از خدمات در حوزه تبلیغات قرار می‌گیرد. تبلیغات ما وجوه مختلف مثل صدا و سیما، تبلیغات محیطی و سوشال مدیا و دیجیتال مارکتینگ را شامل می‌شود. تفاوت کار روابط عمومی با تبلیغات این است که روابط عمومی بیشتر بحث چرایی استفاده از یک خدمت یا کالا را به بهره‌برداران منتقل می‌کند و این موضوع بیشتر در حوزه ارتباط شرکت با رسانه‌ها تعریف می‌شود. ما ارتباط خوبی با رسانه‌ها داریم و معمولا در اخبار خود کمتراز تبلیغات استفاده می‌کنیم.

وی در ادامه با اشاره به متخصص بودن تمام همکاران روابط عمومی «آسیاتک» در رشته‌های خود گفت: در روابط عمومی این شرکت به این سمت حرکت کرده‌ایم که نیروی فرمایشی یا نیرویی که به این حوزه بی علاقه باشد، نداریم و تمام همکاران اکنون در رشته‌های مرتبط با حوزه روابط عمومی تحصیل کرده‌اند و در حین کار نیز آموزش‌های تکمیلی و مهارتی برای آنها برنامه‌ریزی و اجرا شده است.

طالبی ارتباط مثبت با پیمانکاران آسیاتک را یکی از وجوه مهم حوزه روابط عمومی این شرکت برشمرد و تصریح کرد: کار با پیمانکاران در این شرکت از روش سنتی فاصله گرفته است. برای مثال اگر قرار با همکاری با رسانه‌ای محیطی باشد این موضوع تحلیل می‌شود که چرا این رسانه انتخاب شده و با چه قیمتی این رسانه برای ما کارکرد دارد و چه پیامی و طی چه مدتی باید روی این رسانه منتشر شود.

مدیر روابط عمومی و تبلیغات «آسیاتک» در نقد دیدگاه مدیران کسب وکارهای کشور نسبت به روابط عمومی گفت: اغلب مدیران کشور ما هنوز نسبت به کارکردهای روابط عمومی آگاهی لازم را ندارند و تصور می‌کنند اگر در شرایط حاضر محصول و خدمات آنها شناخته شده است این وضعیت در گذر زمان هم به همین شکل باقی می‌ماند و تنوع محصولات رقبا کسب وکار آنها را تهدید نخواهد کرد. شعار ما در روابط عمومی این است که وقتی مردم به کالا یا خدمتی نیاز پیدا کردند اول از همه باید شما را به خاطر بیاورند.

وی تصریح کرد: پایداری و ارتقای یک برند صرفا با تکیه بر تبلیغات ممکن نیست. برندهای زیادی را می‌شناسیم که بسیار شناخته شده بودند و ظاهرا در حاشیه امن قرار داشتند اما بعد از مدتی برند جدیدی با تکیه بر تکنیک‌های نوین روابط عمومی بازار را قبضه کرده و آنها را به حاشیه رانده است.

وی به چالش دائم بین بخش فروش و روابط عمومی در سازمان‌ها و شرکت‌های کشور اشاره کرد و اظهار داشت: بقای سازمان‌ها و شرکت‌ها به فروش بستگی دارد اما این را در نظر بگیرید که روابط عمومی می‌تواند با تخصص خود در کنار بخش فروش قرار بگیرد. قرار نیست روابط عمومی‌ها در کار بخش فروش مداخله کنند اما مخاطب را خیلی خوب می‌شناسند و اینکه هر مخاطبی از چه رسانه‌ای و چه پیامی بهتر اقناع می‌شود در حوزه تخصص روابط عمومی قرار می‌گیرد.

طالبی ادامه داد: وقتی یک محصول یا پروژه جدید از سوی کسب وکار به واحد روابط عمومی ارجاع می‌شود، اولین کاری که ما انجام می‌دهیم، بریفینگ است. در بحث بریفینگ متخصصان فروش یعنی کسانی که محصول را به خوبی می‌شناسند و قرار است فروش آن را انجام دهند، همکاران روابط عمومی اعم از طراحان و تولیدکنندگان انواع محتوای تکست و تصویری را راهنمایی می‌کنند که آن محصول چه ویژگی‌ها و مزایایی دارد و محصولات رقبا چه ویژگی‌هایی دارند و برتری ما کجاست و حساسیت  موضوع چیست و مخاطب این محصول کیست و از کدام طبقه جامعه است، بعد از اینکه فرآیند بریفینگ انجام شد گروه روابط عمومی، طوفان فکری را به راه می‌اندازند. در این طوفان فکری ما به دنبال جمله‌ها و تکیه‌کلام‌هایی هستیم که با کمترین کلمات، پیام و معنی مورد نظر ما را به طور کامل به مخاطب منتقل کنند. در مرحله بعد، تیم طراحی و عکاسی شروع به اتود زدن می‌کنند و این اتودها را به نظر و تایید تیم فروش می‌رسانند. وقتی اتودها زده شد و به تایید تیم فروش رسید، کار روی طرح نهایی آغاز می‌شود که مسلما فرآیندی زمان‌بر و حساس است، چون قرار است این محتوا – اعم از تکست یا تصویر یا پادکست– در رسانه‌ها و کانال‌های ارتباطی گوناگونی منتشر شود پس باید دارای کیفیت مطلوب باشد. بعد از اکران پروژه در رسانه‌های منتخب نیز از روش‌های مختلف گزارش بازخورد را اخذ می‌کنیم و بر اساس گزارش بازخورد، روش‌های تولید و انتشار محتوا را بازبینی و آسیب‌شناسی می‌کنیم.

وی با توصیه به افراد شاغل در حوزه روابط عمومی مبنی بر اینکه اگر دیگر پرسنل سازمان آنها را آن طور که شایسته این کار است، جدی نمی‌گیرند، دلسرد نشوند، بیان کرد: اگر در سازمانی که کار می‌کنید افراد یا مدیرانی وجود دارند که نسبت به کار شما حساسیت یا توجه لازم را ندارند دقیقا به این دلیل است که در مورد توانایی‌ها و ظرفیت‌های روابط عمومی آگاهی لازم را ندارند. اگر می‌خواهید جدی گرفته شوید و جایگاه مناسبی در سازمان داشته باشید باید ظرفیت‌های روابط عمومی را با عملکرد خود به دیگر اجزای سازمان نشان دهید و این امر فقط با مطالعه مستمر و پشتکار میسر است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.