• شنبه / ۲۶ آبان ۱۳۹۷ / ۰۲:۴۱
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 97082512270
  • خبرنگار : 71616

یک استاد دانشگاه مطرح کرد

ضرر ۵۰۰۰ میلیارد تومانی ایران‌خودرو و سایپا طی شش ماه

خط تولید سواری

عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت گفت: تعلل‌ها و گفت‌وگوهای بی‌نتیجه برای واقعی‌سازی قیمت خودرو باعث شده که در نیمه اول امسال دو خودروساز اصلی بیش از ۵۰۰۰ میلیارد تومان ضرر کنند.

امیرحسین کاکایی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: خودروسازی ایران روزهای بسیار بدی را پشت سر می‌گذارد، چرا که اتفاقاتی که از ابتدای امسال شروع شد بسیاری از صنایع و به طور خاص خودروسازی را با مشکلات عدیده‌ای روبرو کرده است.

وی ادامه داد: چند ماه پیش زمانی‌که قیمت ارز بالا رفت، تنها قیمت قطعات و مواد اولیه وارداتی نبود که افزایش یافت، بلکه قیمت مواد اولیه داخلی نیز به شدت افزایش پیدا کرد؛ بنابراین از اواخر خرداد ماه قابل پیش‌بینی بود که اگر روند تثبیت قیمت خودرو ادامه‌دار باشد، خودروسازان و قطعه‌سازان دچار زیان بسیار خواهند شد. در چنین شرایطی به دلیل آن‌که قیمت عرضه خودرو از سوی خودروسازان به مراتب پایین‌تر از قیمت‌های واقعی بود، هجوم به سمت بازار خودرو صورت گرفت و تقاضای این محصول به شدت افزایش یافت.

او تصریح کرد: در حال حاضر به دلیل نحوه غلط قیمت‌گذاری‌ خودرو، این صنعت دچار وقفه خاصی شده است. تعلل‌ها و گفتگوهای بی‌نتیجه برای واقعی‌سازی قیمت خودرو باعث شده که در نیمه اول امسال دو خودروساز اصلی بیش از ۵۰۰۰ میلیارد تومان ضرر کنند؛ ضمن این‌که پیش‌بینی می‌شود تا آخر امسال بسته به میزان تولید، زیان خودروسازان به ۱۰ هزار تا ۲۰ هزار میلیارد تومان برسد.

عضو هیات علمی دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت افزود: این وضعیت بدین معنی است که قطعه‌سازی و خودروسازی ما عملا نابود خواهد شد که دقیقا هدف مدنظر آمریکا است و البته برخی از مسوولان داخلی هم علی‌رغم دلسوز بودن، با تعلل در واقعی‌سازی قیمت خودرو به این هدف آمریکایی‌ها کمک می‌کنند.

وی ادامه داد: تصمیم گیری‌های نادرست باعث شده که صنعت خودرو به سوی نابودی برود. در برنامه آمریکایی‌ها است که تا جایی که می‌توانند خودروسازی ما را نابود کنند و در مقابل اجازه واردات خودرو و کالاهای لوکس به ایران را می‌دهند. در گذشته نیز این اتفاق افتاده بود که همزمان با تحریم صنعت خودرو، واردات خودرو به شدت افزایش یافت.

کاکایی با بیان این‌که در سال ۱۳۹۱ نیز که صنعت خودرو مورد تحریم واقع شد، بلافاصله واردات خودرو به کشور به شدت افزایش پیدا کرد، خاطرنشان کرد: در حال حاضر نیز علی‌رغم ممنوعیت واردات خودرو واردکنندگان این محصول اعلام کرده‌اند که می‌توانند بدون انتقال ارز، خودرو وارد کنند. این موضوع دو معنی دارد؛ اگر مقداری ارز وجود دارد که می‌توان با آن  واردات انجام داد، چه لزومی دارد در شرایطی که نیاز به ارز برای کشور جدی است، افرادی آن‌را در خارج از کشور گرو نگه دارند. همچنین اگر فرضا قرار است این واردات بدون منابع داخلی انجام شود، آن هم بیانگر وابستگی بیشتر به طرف خارجی است که نتیجه آن از بین رفتن صنعت تولید خودرو در داخل است. مجموعه این رفتارها از نظر من در راستای نابودی تولید ملی و قطعاً هم‌راستا با برنامه‌های آمریکا است.

این کارشناس صنعت خودرو با بیان این‌که پیش از بحران اخیر ارزی صنایع و واحدهای تولیدی به صورت اعتباری مواد اولیه داخلی و وارداتی خود را خریداری می‌کردند، اظهار کرد: در حال حاضر به دلیل شرایط بین‌المللی و داخلی، تولیدکنندگان مجبورند پول را نقد بپردازد و و با تاخیر کالاهای خود را تحویل بگیرند که خود این موضوع هزینه‌های مالی سنگینی به خودروسازان و قطعه‌سازان وارد می‌کند و باعث افزایش میزان خسارت و زیان‌دهی خودروسازان و در نهایت قطعه‌سازان شده است.

وی خاطرنشان کرد: این روند اگر ادامه‌دار باشد باعث می‌شود مجموعه قطعه‌سازی خیلی زودتر از خودروسازان نابود شود، چرا که رقم اعلام‌ شده از بدهی خودروسازان به قطعه‌سازان بسیار سنگین است و باید اقدامی اساسی و سریع برای آن انجام شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
avatar
۱۳۹۷-۰۸-۲۶ ۰۶:۴۹

این ضرر را باید از حلقوم مردم بکشن بیرون مگه خودروساز بیچاره چه گناهی کرده که ضرر بده بهتره هستش که قیمت محصولات را سه برابر بکنن و کیفیت هم بیارن پایینتر البته میدونم که این دومی را کرده اند پس حالا نوبت این هست که بعضی از قطعات رو نذارن روی ماشین مثلا شیشه ها رو بردارن برفپاک کن و چهارتا چرخ هم همینطور . وقتی مشتری اومد تحویل بگیره فقط سوویچ رو بدن بگن اگه تا ده دقیقه ماشینو بردی که هیچ ولی اگه نه به ازای هر ساعت صدهزارتومان هم پول پارکینگ باید بدی... باور کن اینجوری سودده هم میشن

avatar
۱۳۹۷-۰۸-۲۶ ۱۱:۴۹

منم موافقم بهترین کار همینه

avatar
۱۳۹۷-۰۸-۲۶ ۰۸:۳۷

سلام دروغه که میگن 5000 میلیارد تومان ضرر کردن اینا می خوان دوباره خودرو خودشونو گرون کنن ؟؟؟؟؟؟؟؟؟

avatar
۱۳۹۷-۰۸-۲۶ ۰۹:۱۰

آخه وقتی حتی کالاهای اساسی و ضروری مردم چند برابر قیمت شدن مگه میشه که خودرو گرون نشه اینام مواد اولیه و قطعاتشون وارداتی و گرون شده و ادامه تولید فقط با متعادل شدن قیمت امکان پذیر هست وگرنه باید جمع کنن و کارخونه هارو شخم بزنن جاش گوجه بکارند

avatar
۱۳۹۷-۰۸-۲۶ ۰۹:۳۳

نویسنده میگه صنعت خودرو سازی داره نابود میشه! خب بزار بشه بهتر این چه صنعتیه که قیمت محصولاتش 3 برابر دنیاس و انقدر بی کیفیت و ... که واسه واردات 300 درصدم حقوق گمرکی و مالیات و غیره میگیرن ولی بازم توان رقابت نداره! بهتره بجای صنعت خودرو سیب زمینی بکارن که از گرسنگی نمیریم

avatar
۱۳۹۷-۰۸-۲۶ ۱۰:۱۳

خیلی جالبه این همه از نظر تعرفه گمرکی روی خودروهای وارداتی داره بهشون کمک میشه و خیلی حمایت های دیگه. باز هم دارن ضرر میدن!! اشکال از اون مدیریت خارج از رده و سیستم اداری فسیلی هست

avatar
۱۳۹۷-۰۸-۲۶ ۱۱:۲۳

چرا محض رضاي خدا نميگيد حقوق كارگر زياد بشه.همش از خودروساز ميگيد. بابا بيچاره شديم با اين حقوقا. ول كنيد اين اضافه شدن ماشينا ماشينا بكنيد صد برابر و دست از سر ما بردايد

avatar
۱۳۹۷-۰۸-۲۶ ۱۲:۵۱

آقای دکتر عزیز به نظر من اشکال از نم کشیدن مدارک دکترا و فوق لیسانس شما هاست و از فسیل شدن مدیران بازنشسته که هر چی هم قانون وضع می کنند باز هم دست از میز شان نمی کشند.

avatar
۱۳۹۷-۰۸-۲۶ ۱۳:۰۵

سلام . خودرو سازان از محل پیش فروش خودرو اقدام به خرید ارز از بازار داخلی نموده اند که این خود سبب افزایش قیمت ارز شد و سپس با فروش ارز خریداری شده حدود بیست هزار میلیار تومان سود آوری داشتن . که البته با یستی بعنوان اخلال در نظام پولی کشور این موارد پیگیری بشه .

avatar
۱۳۹۷-۰۸-۲۶ ۱۳:۱۳

هر لحظه جلوی ضرر گرفتن، نفع است! بهتر است از همین امروز این دو صنعت ...که جز تلفات جانی و مصرف زیاد انرژی و آلودگی محیط زیست هیچ منعفتی نداشته تعطیل و پلمپ شود و بجای آن تعرفه واردات را کم کنیم و بگذاریم تا ماشینهای خارجی وارد شود!

avatar
۱۳۹۷-۰۸-۲۶ ۱۳:۴۶

خداروشکر که ضرر کردن

avatar
۱۳۹۷-۰۸-۲۶ ۱۴:۰۱

چطوره خودروها را 6 بابر قیمت بفروشند این بیچاره ها که 4 دهه است دارن ضرر می دن پس چرا تعطیل نمی کنند که خودرو وارد شود ومردم از اسارت آنها آزاد شوند

avatar
۱۳۹۷-۰۸-۲۶ ۱۴:۴۰

مشکل این مملکت اینه که هیچ شرکتی ورشکست نمیشه اگه میشد تا حاله خیلی چیزها عوض میشد.

avatar
۱۳۹۷-۰۸-۲۶ ۱۴:۱۰

مگه خودرویی به فروش رساندن که ضرر بکنن نکنه منور از ضرر هزینه پارکینگ و حقوق های چند ده میلیونی نامدیرانشون و ریخت و پاش های میلیاردی شون میباشه. یک مشت ...و ....دست به دست هم دادند نه جان مردم براشون مهمه نه جیب و قدرت توانایی مردم تا میتونند دارن ملت بدبخت رو تیغ میزنن آقایون مسئول هم با پورسانت عالی سکونت و حمایت از صنعت خودرو ساز و بعضی خبرگزاری ها هم ....

avatar
۱۳۹۷-۰۸-۲۶ ۱۴:۱۸

اگر ضررده هستند بهتره تمامی مدیران هر دو خودروساز رو اخراج کنند و کار رو به کسی بسپرن که بلد باشه چطوری هزینه و درآمد رو کنترل کنه تا ضررده نباشن

avatar
۱۳۹۷-۰۸-۲۶ ۱۴:۳۰

بسه دیگه تو هر چی گند میزنن میندازن گردن آمریکا!!! تو تمام این سالها کدوم خودروی شما با کیفیت بوده کدوم رقابتی بوده؟! با سیاست غلط افزایش تعرفه های گمرگی خودروهای ایرانی و تنها گزینه 80درصد مردم ایران کردن! همونم کیفیت و که درست نکردن قیمتم مدام افزایش دادن! این ینی سواستفاده و خودسری حالا م چوبشو میخورن

avatar
۱۳۹۷-۰۸-۲۶ ۱۴:۵۲

چه رویی دارن اینا،40 ساله میگن یه مدل خودرو با تکنولوژی صد سال قبل رو مجبورید سوار بشید،در گمرکم رو که بستن ،اونوقت میگن داریم ضرر میدیم میخوایید ،زندگیمون رو هم بدیم بهتون

avatar
۱۳۹۷-۰۸-۲۶ ۱۵:۵۸

مافیای خودروسازی ایران هرکسی که اطلاعات بسیار کمی از اقتصاد داشته باشه میفهمه که وقتی شما پول یه محصولی که تولید نشده و وجود خارجی نداره رو میگیری و قراره اون رو یک سال بعد با قیمت روز تحویل بدی ضرری نخواهی کرد که هیچ با اون سرمایه هنگفتی که دستت میاد میتونی کلی سرمایه گذاری پرسود داشته باشی که تو این بازار آشفته حداقل تا 500 درصد سود تو سال به شما بده و آخر سر هم با بخش کمی از این سرمایه چهارتا آهن پاره تحوبل مردم بدی از ماست که بر ماست

avatar
۱۳۹۷-۰۸-۲۶ ۱۸:۲۳

بجای دعوا سر قیمت . خودروسازها چندین شرکت تابعه دارند که کمتر کسی حتی نام آنها را میداند و به اسم تحقیقات و مطالعه و غیره افراد خاص در آنها شاغلن و حقوق و مزایای نجومی دارند آنها را شناسایی و ببندید تا خودرو سازها بسود برسند.

avatar
۱۳۹۷-۰۸-۲۶ ۱۸:۴۳

چرا این ماشینهای بیکیفیت داخلی تو کشورهای دیگه باید یک دهم قیمت تو ایران باشه .؟؟؟؟!!!!!!!!! چرا به کشورهای دیگه بسیار ارزون میفروشن (البته اگه مشتری داشته باشن) اون موقع خودمون باید پراید بدرد نخور رو 40 میلیون پول بدیم ؟؟؟!!!!!!چرا مسئولین محترم خودشون پراید سوار نمیشن که حمایت از تولید داخل باشه .شعارهاشون فقط واسه ملته ؟؟

avatar
۱۳۹۷-۰۸-۲۶ ۲۰:۱۶

این کارخونه های... هرچه ضرر کنند خوبه ما خوشحال میشیم این دو کارخونه و شرکت واقعا در دنیا تک هستند در کیفیت در شرایط فروش در قیمت در خدمات ....

avatar
۱۳۹۷-۰۸-۲۶ ۲۰:۳۴

ایکاش ورشکست بشن. شاید مردم از دست این گاری ها خلاص شوند. .... با این همه حمایت بازم ضرر می کنند!! آقای دکتر کسی که به خاطر بی کیفیت بودن محصولات این .... خانوادشان را از دست میده چند ضرر کرده؟ می تونی بگی؟

avatar
۱۳۹۷-۰۹-۰۳ ۰۲:۱۲

اول ثابت کن خودرو سازی و قطعه سازی داری بعد بگو نابودش دارن می کنن چهار چرخ ساز رده خارج که نابودی نمی خواد خودش نابود هست قطعه سازی با کیفیت زیر صفر خودش نابود هست سوال اینجاست که اگه نظر سنجی از مردم بگذارید قبول دارن که خودرو سازی یا قطعه سازی در ایران وجود داره

avatar
۱۳۹۷-۰۹-۰۳ ۰۹:۲۳

از ماست که بر ماست