• یکشنبه / ۲۷ آبان ۱۳۹۷ / ۱۱:۱۴
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 97082713128
  • خبرنگار : 71477

پیش‌بینی مذاکرات پرتنش در نشست قریب‌الوقوع سازمان منع تسلیحات شیمیایی

پیش‌بینی مذاکرات پرتنش در نشست قریب‌الوقوع سازمان منع تسلیحات شیمیایی

انتظار می‌رود قدرت‌های جهان در نشست قریب الوقوع سازمان منع تسلیحات شیمیایی که برای نخستین بار از زمان مطرح شدن اتهامات جاسوسی روسیه از این سازمان برگزار می‌شود، مذاکرات پرتنشی را داشته باشند.

به گزارش ایسنا، سازمان منع تسلیحات شیمیایی در لاهه با مذاکرات پرتنشی بر سر تیم تحقیقاتی جدیدی که سال آینده کار خود را آغاز خواهد کرد تا مقصر حملات شیمیایی در سوریه را پیدا کند، مواجه است.

خبرگزاری فرانسه در گزارش خود اعلام کرد: مسکو هشدار داده که سازمان منع تسلیحات شیمیایی به خاطر قدرت‌های جدیدی که به آن اجازه می‌دهد تا درباره رویدادهایی از جمله حمله با گاز اعصاب به یک جاسوس دو جانبه روس در منطقه سالزبری انگلیس تحقیق کند، با خطر تبدیل شدن به یک تایتانیک در حال غرق شدن مواجه است.

اما تاریک‌ترین سایه بر این نشست اخراج چهار تبعه روس است که در اکتبر سال جاری میلادی از سوی مقامات هلند به تلاش برای هک کردن سیستم کامپیوتری این سازمان متهم شده‌اند.

فرناندو آریاس، دبیرکل جدید سازمان منع تسلیحات شیمیایی در مصاحبه‌ای با خبرگزاری فرانسه اذعان کرد که این دیده‌بانی به خاطر رویدادهای اخیر دوران سختی را طی می‌کند.

اعضای کلیدی این سازمان از جمله روسیه، آمریکا، انگلیس و فرانسه همگی قادر خواهند بود همانند ۱۹۳ کشوری که جزو این سازمان هستند در جریان این نشست حرف‌های خود را مطرح کنند.

آریاس دیپلمات سابق اسپانیایی که اوایل سال جاری میلادی مدیریت این سازمان را برعهده گرفت، روز دوشنبه در مراسم افتتاحیه این نشست سخنرانی خواهد کرد و تاکید می‌کند که در حال حاضر به این سازمان بیشتر از هر زمان دیگری نیاز است.

سازمان منع تسلیحات شیمیایی که در سال ۲۰۱۳ میلادی جایزه صلح نوبل در سال ۲۰۱۳ میلادی شد، مسؤول حفظ کنوانسیون تسلیحات شیمیایی سال ۱۹۹۷ است که به استفاده از تمامی تسلیحات شیمیایی پایان می‌دهد.

این سازمان تاکنون اعلام کرده که بر امحای ۹۶.۵ درصد از زرادخانه‌های تسلیحات شیمیایی جهان نظارت داشته است.

آریاس گفت: هدف اصلی تقویت این سازمان و حفظ موفقیت ۲۱ ساله آن است.

اما در سال‌های اخیر این سازمان نقش خود را برای پوشش تحقیقات درخصوص حملات شیمیایی در جنگ داخلی سوریه توسعه داده و به حمله سالزبری در مارس ۲۰۱۸ میلادی و کشتار برادر ناتنی کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی در سال ۲۰۱۷ میلادی در مالزی توسعه داده است.

در راس برنامه این نشست مذاکره درخصوص نحوه اجرای قدرت‌های جدیدی قرار دارد که کشورهای عضو این سازمان در نشست ویژه ماه ژوئن با آنها موافقت کرده‌اند که به سازمان منع تسلیحات شیمیایی اجازه می‌دهد تا مقصر این حملات را پیدا کند.

آریاس گفت: سازمان منع تسلیحات شیمیایی یک تیم کوچک اما بسیار قوی را تشکیل داده که مسؤول شناسایی عاملان حملات شیمیایی در سوریه و شامل ۹ یا ۱۰ عضو است.

رئیس این تیم انتخاب شده و این گروه در اوایل سال آتی میلادی فعالیت خود را آغاز خواهد کرد. این گروه با حکمی که به اعضای آن اجازه می‌دهد به سوریه برگردند می‌خواهد مقصر تمامی حملات شیمیایی از سال ۲۰۱۳ تاکنون در این کشور را پیدا کند.

سازمان منع تسلیحات شیمیایی قرار است به زودی گزارش کاملی را درخصوص حمله شیمیایی به شهر دومای سوریه در ماه آوریل منتشر کند. گزارش اولیه حاکی از آن بود که گاز کلر در جریان این حمله شناسایی شده اما گاز اعصاب نه.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha