• یکشنبه / ۲۷ آبان ۱۳۹۷ / ۱۴:۰۳
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 97082713347
  • خبرنگار : 71021

همزمان با جشنواره اقوام ایران زمین اتفاق می‌افتد

پنج شب جشن عروسی اقوام ایران با ۵۰ درصد تخفیف

پنج شب جشن عروسی اقوام ایران با ۵۰ درصد تخفیف

جشنواره اقوام ایران زمین با برگزاری جشن عروسی و تحفیف ۳۰ تا ۵۰ درصد هتل‌ها از ۲۹ آبان تا ۳ آذرماه در استان گلستان برگزار می‌شود.

ابراهیم کریمی ـ مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان ـ با اشاره به برگزاری دوازدهمین دوره این جشنواره بین‌المللی در نشست خبری که امروز (یکشنبه ۲۷ آبان‌ماه) به این بهانه در تهران برگزار شد، گفت: نخستین دوره این جشنواره در سال ۱۳۸۴ برگزار شد. در یازدهمین دوره علاوه بر گرگان شهر گنبد کاووس نیز به محل برگزاری این جشنواره اضافه شد که که امسال از ۴ تا ۷ آذر شاهد هنرنمایی و حضور اقوام ایران خواهد بود. محور این جشنواره، صنایع دستی، موسیقی و آئین‌های اقوام ایران زمین است.

به گفته او در کنار جشنواره اقوام ایران زمین، نمایشگاه صنایع دستی با حضور ۳۱ استان کشور برگزار می‌شود که از جمله پرفروش‌ترین نمایشگاه‌های صنایع دستی کشور به شمار می‌آید. برای حضور در جشنواره موسیقی اقوام ایران زمین نیز ۱۷ استان تا کنون اعلام آمادگی کرده‌اند. ضمن آنکه استان‌های صاحب سبک موسیقی بومی حضور فعالی در این رویداد دارند.

کریمی در عین حال یادآور شد: جشنواره فرهنگ اقوام ایران زمین موضوعی رقابتی ندارد و بیشتر محلی برای تبادل ظرفیت‌ها و معرفی آنها به گردشگران است.

وی افزود: «گردشگری روستایی» با برگزاری جشنواره‌ای به منظور معرفی بوم‌گردی‌ها، دیگر رویداد جنبی این جشنواره است. همچنین قرار شده نمایشگاه سوغات با حضور بیشتر استان‌های کشور برگزار شود که از سوی این سازمان، اداره صنعت و معدن استان و دانشگاه علوم پزشکی سوغات عرضه شده نیز نظارت می‌شود تا کیفیت لازم را داشته باشند.

چرا این جشنواره بین‌المللی مهمان خارجی ندارد!؟

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان از حضور ۲۰ سفیر و کاردار مقیم در ایران و همچنین پوشش خبری این رویداد توسط ۴۰ خبرنگار داخلی و خارجی خبر داد و درباره بخش بین‌الملل جشنواره فرهنگ اقوام ایران زمین توضیح داد: از سال ۱۳۹۵ در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تصویب شد که این جشنواره با محوریت بین‌المللی در استان گلستان برگزار شود. بنابراین از کشورهای مختلف دعوت شده است برای مراسم امسال تا کنون قزاقستان و ترکمنستان اعلام آمادگی کرده‌اند اما هنوز قطعی نشده است. این دعوت‌ها از سال ۹۵ انجام می‌شود که سال گذشته هم افغانستان و قزاقستان حضور داشته‌اند.

او در پاسخ به سوالی درباره مغفول ماندن بخش بین‌الملل در جشنواره فرهنگ اقوام ایران زمین، گفت: ما اراده برای دعوت از مهمانان خارجی داریم. هیچ محدودیتی نداریم اما دعوت‌های بین‌المللی از کانال‌هایی چون وزارت خارجه، سازمان فرهنگ و ارتباطات و سفارتخانه‌ها صورت می‌گیرد که هماهنگی آن واقعا طاقت فرسا است. علاوه بر این بحث‌های ویزایی و حساسیت‌هایی برای حضور هنرمندان خارجی وجود دارد. نگرانی‌های آنها و محدودیت‌های ما برای در اختیار قرار دادن فضای موسیقی و چیزهای دیگر باعث می‌شود در این بخش به نتیجه نرسیم.

وی در پاسخ به سوال ایسنا درباره محدودیت‌های بخش بین‌المللی این جشنواره با توجه به حساسیت‌ها و نگرانی‌هایی که مطرح شد آن هم در شرایطی که جشنواره‌های بین‌المللی موسیقی با حضور هنرمندان بین‌المللی با کمترین محدود و نگرانی در ایران برگزار می‌شود، توضیح داد: محدودیت‌های ما به آن شکل نیست. محدودیت‌ها بیشتر حالت اداری در استان دارد که شاید این جشنواره در تهران برگزار می‌شد راحت‌تر هماهنگی‌ها اتفاق می‌افتاد. چرا که این محدودیت‌ها بیشتر مالی و اداری است. مثلا هنرمندان کشورهای دیگر بیشتر توقع دارند بلیت هواپیما گرفته شود و هزینه‌های آنها کامل پرداخت شود که عملا امکان پذیر نبود.

دوازده سال بدون حاشیه

کریمی در ادامه این پرسش درباره هماهنگی با دستگاه‌های حراستی و انتظامی به منظور اجرای بی‌حاشیه رقص‌ها، آئین‌های محلی و حضور زنان در این جشنواره، گفت: این جشنواره ۱۲ دوره برگزار شده و تا کنون هیچ حاشیه‌ای نداشته است.

او با اشاره به همزمانی این جشنواره با هفته وحدت، اظهار کرد: با توجه به تجمع اقوام مختلف در استان گلستان قرار شده در جریان برپایی این جشنواره هر شب مراسم ازدواج سنتی از یک قوم برگزار شود.

وی درباره تاثیر این رویداد در جذب گردشگر به استان گلستان، گفت: بررسی‌ها از مراکز اقامتی نشان می‌دهد ظرفیت تمام هتل‌های گلستان برای این جشنواره تکمیل شده، به همین دلیل ما سراغ بوم‌گردی‌ها برای پوشش گردشگران رفته‌ایم.

۳۰ تا ۵۰ درصد تخفیف مراکز اقامتی گلستان

کریمی همچنین از هماهنگی با جامعه هتل داران و سایر مراکز اقامتی برای ارائه تخفیف ویژه از ۳۰ تا ۵۰ درصد به گردشگرانی که برای حضور در این جشنواره به گلستان سفر می‌کنند خبر داد و افزود: مهمانسراهای دولتی را نیز در اختیار گرفته‌ایم. علاوه بر این فضاهای دانشگاهی و اقامتگاه‌های شبانه روزی را آماده نگه داشته‌ایم.

این مقام مسؤول در استان گلستان ادامه داد: بررسی آمارها در فاصله سال‌های ۹۴ تا ۹۷ گویای تاثیر این رویداد در گردشگری گلستان بوده است. در سال ۹۴ تعداد مسافرانی که هم زمان با جشنواره اقوام ایران زمین به گلستان سفر کردند ۳۰۴ هزار نفر بود که این عدد در سال ۹۷ به یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر رسید. تعداد بازدیدها در سال ۹۴ یک میلیون بود که در سال ۹۷ آمار آن به ۱۱ میلیون بازدید رسید.

کریمی درباره ورود گردشگران خارجی در جریان برپایی این جشنواره نیز گفت: آمار گردشگران خارجی متاثر از آمار کلان کشور است، با این حال در سه ماه نخست امسال ورود گردشگران خارجی به گلستان ۱۶۰ درصد رشد داشته است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha