• دوشنبه / ۲۸ آبان ۱۳۹۷ / ۱۰:۱۲
  • دسته‌بندی: خانواده
  • کد خبر: 97082813733
  • خبرنگار : 71584

درج اطلاعات دانش‌آموزان دیرآموز در شناسنامه سلامت آنها

مدارس استثنایی

معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه علی رغم شرایط سخت اقتصادی برای هر دانش آموز استثنایی ۳ تا ۴ برابر دانش آموز عادی هزینه می‌شود گفت: در سال جاری این سازمان ۹۵۰ میلیارد تومان دریافت کرده است.

به گزارش ایسنا، مجید قدمی  رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور در کنفرانس ملی کودکان دارای معلولیت با بیان اینکه سالانه بیش از ۱.۵ میلیون دانش آموز معلول برای ورود به مدرسه خود را آماده می کنند گفت: نهادهای آموزش و پرورش باید بتوانند با همفکری کارشناسان خود را آماده کند.


به گفته وی بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی، تشکیل سازمان  آموزش و پرورش استثنایی کشور باعث شده تا ارائه خدمات به دانش‌آموزان دارای معلولیت با سرعت بیشتری انجام شود.


قدمی با بیان اینکه معلولان، معلول نیستند بلکه دارای نیاز ویژه هستند گفت: آنها انسان هایی در کنار ما هستند که ما باید آنها را درک و زمینه رشد آنها را فراهم کنیم.


به گفته وی بیش از ۱۵۰ هزار دانش آموز استثنایی تحت پوشش سازمان آموزش و پرورش استثنایی هستند.

قدمی افزود: گروه‌های مختلف ناشنوایان نابینایان و کودکان دارای آسیبهای ذاتی عاطفی، جسمی حرکتی، اختلالات یادگیری و چند معلولیتی در هزار و ۵۶۰ مدرسه استثنایی مشغول به تحصیل هستند.


وی با بیان اینکه رویکرد کیفی سازمان توسعه آموزش تلفیقی است گفت بیش از ۷۸ هزار دانش‌آموز در مدارس استثنایی و بیش از ۷۰ هزار نفر در سیستم آموزش تلفیقی مشغول به تحصیل هستند.


قدمی، عادی‌سازی در برنامه سازمان را یک اصل دانست و خاطرنشان کرد: باید فضایی ایجاد شود که دانش آموزان معلول نیز در کنار دانش آموزان عادی مشغول به تحصیل باشند.


رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی معتقد است که در کشور ما در حال حاضر افرادی که دارای مشکلات بینایی، شنوایی، جسمی ـ حرکتی و اختلالات یادگیری هستند در گروه آموزش فراگیر قرار گرفته اند.


به گفته قدمی آسیب دیدگان ذهنی به دلیل خاص بودن نظام آموزشی آنها هنوز در سیستم فراگیر وارد نشده‌اند، گروهی که بخش زیادی از دانش آموزان را تشکیل داده‌اند.


وی در ادامه به لزوم آموزش برای خانواده‌های کودکان دارای معلولیت اشاره کرد و گفت: نیاز است تا آموزش هایی برای والدین که با پدیده معلولیت روبرو هستند برگزار شود، زیرا زمانی که والدین به نقطه پذیرش برسند می‌توانند در این زمینه ما را همراه کنند و در همین راستا از حقوق فردی و اجتماعی کودکان خود دفاع کنند.


 به گفته وی بیش از ۲۰۰ هزار نفر از اولیاء در سال گذشته در کلاس‌های آموزشی شرکت کردند که پدران نیز در این کلاسها حضور داشته‌اند.


وی با بیان اینکه سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور متشکل از شورا، وزیر و نمایندگان ۶ وزارتخانه و نمایندگان اولیاء است گفت: به منظور توسعه مشارکت اولیاء انجمن مرکزی راه‌اندازی کرده‌ایم.


معاون وزیر و رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با اشاره به طرح سنجش نیز افزود: خروجی اجرای این طرح شناسایی ۸۴ هزار دانش آموز با نیاز ویژه بوده است که نزدیک به ۶۰ هزار نفر دانش آموز دیرآموز نیز شناسایی شده که مجموعه اطلاعات آنها را در شناسنامه سلامت به شکل الکترونیک لحاظ می‌کنیم.

قدمی در ادامه با اشاره به اینکه طرح سنجش از محاسن بالایی برخوردار است گفت: در مدخل ورود به مدرسه ۲۲ درصد از دانش آموزان که واکسن آنها ناقص زده شده بود شناسایی و والدین را مجبور کردیم تا واکسن فرزندان خود را به صورت کامل بزنند. طرح سنجش با این ویژگی به ما اجازه این مداخلات را می‌دهد.


وی خاطرنشان کرد: در حوزه آموزش و توانبخشی در کشور کارهای بسیار خوبی صورت گرفته به طوری که سال گذشته بیش از ۳۲ هزار نفر در حوزه توانبخشی خدمات دریافت کرده‌اند.  بودجه سال ۹۷ این سازمان ۹۵۰ میلیارد تومان با ۲۳ هزار نیروی انسانی و ۱۵۶۰ مدرسه است.

به گزارش ایسنا، دکتر افروز صفاری فرد ، مدیرکل دفتر امور مراکز توانبخشی روزانه و توانپزشکی سازمان بهزیستی کشور گفت: کودکان معلول بخشی از جامعه هستند که باید به نیازهای آنها رسیدگی شود.

وی با بیان اینکه بی تردید مهمترین افراد هر جامعه‌ای نسل آینده آن است گفت: کودکان معلول نیز بخشی از این جامعه هستند که باید به نیازهای آنها رسیدگی شود.


وی تعیین جایگاه کودکان دارای معلولیت در مشارکت‌های علمی ـ اجتماعی، برخورداری آنها از مراکز آموزشی ـ علمی، آگاه سازی جامعه جهت انگ‌زدایی کودکان معلول، بهره‌یابی از ظرفیت‌های علمی دانشگاهی را از اهداف برگزاری این کنفرانس دانست.


وی تشکیل شورای مشورتی برای کودکان دارای معلولیت را نیز هدف نهایی این کنفرانس اعلام کرد.

ادامه دارد

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.