• جمعه / ۹ آذر ۱۳۹۷ / ۱۱:۳۷
  • دسته‌بندی: فناوری
  • کد خبر: 97090903919
  • خبرنگار : 71589

تشخیص سریع عفونت با حسگر ابداعی دانشمند ایرانی

تشخیص سریع عفونت با حسگر ابداعی دانشمند ایرانی

دکتر "محمد ظریفی"، استادیار دانشگاه بریتیش کلمبیای کانادا موفق به ابداع یک زیست‌حسگر شده است که می‌تواند در کمترین زمان ممکن وجود باکتری‌ها را در نمونه‌های آزمایشگاهی اعلام کند.

به گزارش ایسنا و به نقل از گیزمگ، به طور معمول تعیین اینکه آیا باکتری مضر در نمونه‌های آزمایشگاهی بیمار وجود دارد یا نه، دو تا پنج روز طول می‌کشد. در این زمان، هر گونه عفونتی که در بدن بیمار باشد می‌تواند خیلی بدتر شده و پیشرفت کند.

اما اکنون یک حسگر جدید که به دست یک دانشمند ایرانی توسعه یافته، قادر به تجزیه و تحلیل نمونه‌ها در زمان واقعی است.

نمونه اولیه این دستگاه جمع و جور و ارزان، با همت دانشمندان دانشگاه بریتیش کلمبیای کانادا و با همکاری محققان دانشگاه کلگری(Calgary) ساخته شده است.

این زیست‌حسگر با ارسال یک سیگنال مایکروویو ۲.۵ گیگاهرتزی از میان یک نمونه آزمایشگاهی مایع موجود در یک کانال میکروسیال کار می‌کند و با تجزیه و تحلیل تغییرات دامنه رزونانس و فرکانس آن سیگنال، حسگر قادر است هم باکتری را شناسایی کند و هم غلظت آن را در نمونه اندازه‌گیری کند.

هنگامی که این دستگاه روی نمونه‌های مایع حاوی غلظت‌های مختلف از باکتری ای. کولی(E.coli) در سطوح pH مختلف آزمایش شد، تقریبا بلافاصله نتایج دقیقی تولید کرد.

یک مقاله در مورد این تحقیق که توسط محمد ظریفی استادیار دانشگاه مذکور ارائه شده، به تازگی در مجله Nature Scientific Reports منتشر شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۷-۰۹-۰۹ ۱۲:۵۵

این فقط یک اسم ایرانیه! تو را سننه ایسنا! صدها هزار جوان ایرانی شایسته و با سواد به دلیل عدم اجازه حکومت به ورود آن ها به نهادهای دولتی درون حکومت غیر خودی خوانده شده و برای جلوگیری از پوسیدن و نابود شدن در اینجا فوج فوج مملکت را ترک می کنند تا امثال این فرد شوند. و تو وقیحانه افتخارات یک دانشگاه آمریکا و بقیه همکاران و مجریان این طرح را به نام حکومت ایران جعل میکنی! شما به همان دروغ پردازی های علمی کشور بپرداز!

avatar
۱۳۹۷-۰۹-۱۰ ۱۰:۴۳

ما رو رودررو نبینید دوست عزیز. هدف ما از نحوه تنظیم این خبر اتفاقا نهیب به مسئولان مربوطه بابت از دست رفتن چنین استعدادهایی است. به امید روزی که اخبار دانشمندان برتر ایرانی در سطح جهان را از داخل مخابره کنیم و نیازی به ترجمه انگلیسی به فارسی خبر نباشد!

avatar
۱۳۹۷-۰۹-۰۹ ۲۱:۱۲

مطمئنی شهروند کانادا نشده؟ پس چرا میگیی ایرانی