• جمعه / ۹ آذر ۱۳۹۷ / ۱۳:۱۶
  • دسته‌بندی: عمران و اشتغال
  • کد خبر: 97090903976
  • خبرنگار : 71474

دورخیز دوباره آنتونوف برای آسمان ایران

آنتونوف

چهار سال پس از سقوط هواپیمای آنتونوف ۱۴۰حوالی فرودگاه مهرآباد تهران، بار دیگر صحبت‌هایی از این هواپیما در ایران مطرح شده و به نظر می‌رسد تحریم‌های جدید، مسئولان این شرکت اوکراینی را دوباره برای بازگشت به ایران امیدوار کرده است.

به گزارش ایسنا، پس از امضای برجام و لغو تحریم‌های گسترده هسته‌ای که علیه اقتصاد ایران اجرایی شده بود، بسیاری از حوزه‌های حمل و نقل تلاش کردند از فرصت به دست آمده استفاده کرده و راه را برای توسعه‌ای که برای مدتی نسبتا طولانی مسدود شده بود، باز کنند.

اصلی‌ترین بخش که پس از نزدیک به چهار دهه توان اتصال به بازارهای جهانی را پیدا کرده بود، صنعت هوایی ایران بود. این صنعت که پس از انقلاب با تحریم‌های یک جانبه آمریکا عملا نمی‌توانست به بازارهای دسته اول راه پیدا کند و برای حضور در بازار خرید هواپیماهای نو باید برای مدتی بسیار طولانی صبر می کرد، پس از برجام برای نخستین بار بعد از دوره‌ای بسیار طولانی توانست مقابل هواپیماسازان بزرگی مانند بویینگ و ایرباس بنشیند و از دل این مذاکرات قرارداد خرید ۲۰۰ فروند هواپیمای جدید برای ایران ایر، ۶۰ هواپیمای جدید برای آسمان و تعدادی توافق‌نامه خرید هواپیمای جدید برای دیگر ایرلاین‌های ایرانی بیرون آمد.

با وجود این که در ابتدا امید بسیاری زیادی به نهایی شدن این توافق‌ها وجود داشت، سنگ اندازی‌های سیاسی و اقتصادی دولت آمریکا، عملا امکان اجرایی شدن این طرح‌ها را از بین برد. در ابتدا بانک‌هایی که امکان فاینانس کردن بخشی از قراردادهای فروش هواپیما به ایران ایر را داشتند، با طولانی کردن مسیر اجرا راه فروش را بستند تا در نهایت ایران با پرداخت نقدی تنها بتواند سه فروند ایرباس و بخشی از قرارداد هواپیمای ATR خود را اجرا کند.

چند ماه پس از آغاز نگرانی‌ها درباره چگونگی فاینانس هواپیماها، ترامپ رسما اعلام کرد که دولت آمریکا از برجام خارج خواهد شد تا همان اندک امیدهای باقی مانده برای تداوم اجرای قرارداد خرید هواپیما نیز از بین برود.

در فضای فعلی و با توجه به تاکید دولت ترامپ بر برخورد با شرکت‌هایی که با ایران تعامل اقتصادی برقرار می کنند، به نظر می رسد تنها گزینه موجود برای توسعه و نوسازی ناوگان بررسی گزینه‌های دیگر شرکت‌های هواپیماساز است.

چند هفته قبل بار دیگر صحبت از خرید هواپیمای سوخو۱۰۰ روسیه مطرح شد. این شرکت به ایران وعده داده که اگر تعداد سفارش ‌های خود را بالا ببرد، سوخو با تغییر در خط تولید خود میزان قطعات آمریکایی استفاده شده در هواپیماهایش را به زیر ۱۰ درصد می رساند و به این ترتیب با دور زدن تحریم‌ها، امکان فروش هواپیما به ایران را پیدا می‌کند.

هرچند این مسیر قطعا طولانی خواهد بود و نیاز به دریافت مجدد مجوزهای لازم از سوی سوخو دارد، اما همچنان به عنوان یکی از گزینه‌های پیشروی شرکت‌های ایرانی در دست بررسی است.

در کنار سوخو اما به نظر می رسد شرکت اوکراینی آنتونوف نیز بار دیگر گوشه چشمی به بازار ایران دارد. این شرکت که در دولت قبل به دنبال ایجاد خط تولید مشترک هواپیمایی با ایران با نام تجاری ایران ۱۴۰ بود، هواپیمایی که بدترین سابقه ممکن را از خود بر جای گذاشت و با سقوط در مسیر تهران – طبس، عملا شانس خود برای تداوم فعالیت در آسمان ایران را از دست داد، حالا با اوج گیری دوباره تحریم‌ها امیدوار است که شانس حضور مجدد در ایران را پیدا کند.

مدیر بازاریابی این شرکت اوکراینی اخیرا گفته که فکر می‌کند ایران فرصت بزرگی برای کشورها و بنگاه‌هایی که برای بازار منطقه‌ای هواپیما تولید می‌کنند، باشد و هرچند به طور مشخص از برنامه‌های آنتونوف در ایران حرفی نزده اما به نظر می رسد برای شرکت خود در آسمان ایران شانسی قابل اتکا قائل است.

با وجود آنکه هنوز هیچ یک از مقامات ایرانی نسبت به این طرح و خوشبینی واکنشی نشان نداده اند، اما شاید در زمان فعلی سوالی بسیار مهم پیش روی شرکت‌های ایران قرار گرفته است. آیا می توان با وجود تحریم‌های گسترده آمریکا همچنان رابطه خود را با هواپیماسازان بزرگ حفظ کرد یا لااقل هواپیماهای دسته دوم آنها به ایران آورد یا باید سراغ شرکت‌های شرقی سازنده هواپیما را گرفت که قبل از هرچیز برای امتحان کردن دوباره شانس خود در ایران باید نسبت به عمکرد پر ابهامشان در سال‌های گذشته توضیحاتی قانع کننده ارائه کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
avatar
۱۳۹۷-۰۹-۰۹ ۱۶:۳۷

مشکل ایران با خرید 100 یا 200 هواپیما حل نمیشه چون اصولا ایران کشوری نیست که بتونه هر ده سال یا مثل بعضی رقبای منطقه ای هر 5 سال یکبار بره 40 میلیارد دلار هواپیما بخره اصولا سوالات زیادی هست که جوابی به اونها داده نشده اینکه قدرت خرید بلیط یک فرد ایرانی چند درصد یک فرد قطری اماراتی کویتی سعودی و...هست با شاخص GDP حتی بالاتر ازتقریبا تمامی کشورهای اروپایی و امریکایی که ایرلاین های ما بتونن در بلند مدت رقابت با اونها رو ادامه بدن و حفظ کنن و حتی دست به فروش هواپیماهای نو و وارد کردن هواپیماهای دسته دوم پنج سال به بالا نزنن!!..بحرحال چیزی که مشخصه ایران در بلند مدت باید به فکر حفظ رقابت در مسیرهای پروازی کوتاه داخلی بعلاوه بالا بردن حداقل دو برابری سرعت قطارهای داخلی خودش باشه منهای بحث نمک گیر کردن امریکایها و اروپایها به خاطر حفظ موضوعاتی مثل برجام به تقلید از کشورهای عربی در مورد ایران140 هم منهای اینکه این هواپیمای سرد سیر اصولا برای ایران نبود مشکل اصلی نوع کاربری در ایران بود چرا کشوری که هنوز یک پلتفرم پهن پیکر یا متوسط در بخش نظامی و حتی بار خودش نتونسته پنج تا ده سال خدمات بگیره و موفق باشه باید از بخش حساس مسافر شروع کنه!!..این در حالی هست که در بخش پهپاد یا جنگنده ما برعکس این مسیر رو طی می کنیم...ساخت یک جت باری متوسط برای ایرگان آواکس سوخت رسان بخش بار باید هدف اصلی باشه...

avatar
۱۳۹۷-۰۹-۰۹ ۱۷:۵۶

ایران عزیز من دیگر نباید از آمریکا هواپیما بخرد. ما نمیتوانم مرگ بر سیاست آمریکا بگوییم و به آنها ۱۰۰ بیلیون پول بدهیم.بگذاریم این درسی سنگین برای آمریکاییها باشد و در تاریخ ثبت شود.سوخو ۱۰۰ تعداد بالا گزینه خوبی است باید زودتر خرید تا زودتر بدست شرکت‌ها برسد. با شرط انتقال دانش ساختن آن .هواپیما مسافر بری چینی جدید هم ب آید گزینه‌ای دیگر باشد تا فقط به یک شرکت دل نبودیم.

avatar
۱۳۹۷-۰۹-۰۹ ۱۷:۵۷

حرف های احمقانه را در وبسایت تون نگذارید پروژه آنتونوف شکست خورد و دیگر نباید تکرار شود.

avatar
۱۳۹۷-۰۹-۰۹ ۱۸:۴۷

سلام اول که قرارداد ساخت مشترک آنتونوف 140 مربوط به دولت مرحوم هاشمی است که در دولت آقای خاتمی با وجود سرمایه گذاری های فراوان به دلیل خوشبینی هایی از جنس خوشبینی های دولت اخیر به اغما رفت و دوباره در زمان دولت پیش بدون بازبینی دقیق شرایط به جریان افتاد. بعد هم خواهشا به یک موضوع دقت کنید ایران طراح و سازنده موشک های حتی دو هزار کیلومتری نقطه زن، انواع پهپادهای پیشرفته و اخیرا جنگنده ای آموزشی با حداکثر بومی سازی ممکن است، ساخت هواپیمای مسافربری پیچیده تر از موارد پیشین نیست، پس چرا تنها نگاه به غرب یا شرق؟! خواهشا فورا ساخت هواپیما را هم تنها با صنعت بیمار خودروسازی مقایسه نکنید! ایران، پاکستان و ترکیه دارای صنایع قوی هوافضایی اند که حتی در برخی موارد صادرات هم دارند، آیا نمی شود از دل همکاری نزدیک این صنایع یک هواپیمای توربو پراب چون ATR بیرون بیاید که هم کیفیت خوبی داشته باشد و هم یک بازار مناسب؟! به نظر من که کار دشواری نیست فقط یک مدیریت فهیم و صبور نیاز دارد، همین. یا حق

avatar
۱۳۹۷-۰۹-۰۹ ۱۹:۲۹

از یک سوراخ دوبار گزیده شدن واقعا همینه. تا کی مردم باید تاوان سو مدیریت را بدهند.

avatar
۱۳۹۷-۰۹-۰۹ ۲۲:۳۳

خدا بمردم ایران رحم کنه!!!

avatar
۱۳۹۷-۰۹-۱۰ ۰۰:۳۲

مثلا کدام عملکرد پر ابهام ؟ اگر منظورتان سوانح هوایی است ، بهتر است به آمار های ایکائو مراجعه کنید که می گویند حوادث مربوط به هواپیماهای غربی بیشتر است . و اگر چنان که خود می دانید و من هم می دانم می خواهید ان قلت در بیاورید ، حرف دیگری است .