• سه‌شنبه / ۱۳ آذر ۱۳۹۷ / ۱۲:۱۱
  • دسته‌بندی: صنفی، فرهنگی
  • کد خبر: 97091306145
  • منبع : نمایندگی سمنان

یک فعال دانشجویی در گفت‌وگو با ایسنا مطرح کرد

غیبت"نقد" در دانشگاه

لغو شد

یک فعال دانشجویی عضو بنیاد ملی نخبگان، ریشه عدم آشنایی با فرهنگ نقد را در غیبت"نقد" در نظام آموزشی و سیستم دانشگاهی دانست و گفت: نمی توان در گفتمان‌های دانشجویی از دانشجویی که فرهنگ بحث آزاد را فرا نگرفته انتظار یک بحث همراه با نتیجه را داشت و یا در آینده از وی انتظار حل بحران را داشت .

مهدیه آرین در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا،با تقدیر از توجه دولتمردان به حضور در دانشگاه ها و ایجاد ارتباط با نسل جوان اظهار کرد: جای خوشوقتی است که در نظام آموزشی کشورمان به غیر از رویکردهای صرفا آکادمیک و علمی در راستای برقراری ارتباط نسل جوان دانشجو با مسئولین در قالب بیان مطالبات دانشجویی  برنامه ریزی ویژه می کند.

عضو شورای صنفی دانشگاه علوم پزشکی سمنان با اشاره به مطالبات دانشجویان از مسوولان ارشد کشور، از مطالبه عدالت به مثابه یکی از اساسی ترین خواسته های دانشجویان نام برد و خاطرنشان کرد: انتظار می رود اگر قرار است بودجه ای به دانشگاه یا گروهی از دانشجویان در هر کجای کشور اختصاص یابد، نام شهر یا دانشگاه یا مسوولان آن در میزان بودجه و کیفیت حمایت ها موثر نباشد.

وی با بیان اینکه گفته می شود قرار است تغییراتی در قوانین فرصت مطالعاتی داده شود افزود: شنیده ها حاکی از این است که  در سال جاری ممکن است پرداختی های مربوط به فرصت مطالعاتی خارج از کشور از جمله فرصتی که از  طریق بنیاد ملی نخبگان  به دانشجویان حائز شرایط داده می شود به صورت ریالی باشد، که این نوع پرداخت با توجه به متغیر بودن نرخ ارز برای دانشجو ممکن است مشکلات زیادی را به وجود آورده و نهایتا دانشجو این نوع حمایت صرف نظر کند.

سخنران نشست امسال دانشجویان با رئیس جمهور با اذعان به اینکه ما ملت با فرهنگ و با اصالتی هستیم، ادامه داد: باید در راستای حفظ این فرهنگ بکوشیم تا دچار بحران فرهنگی نشده و مجبور نباشیم یک بحث  آزاد در مورد مسائل اجتماعی را بدون نتیجه ماتمام بگذاریم.

غیبت"نقد" در دانشگاه

وی با بیان اینکه برخورد حذفی و تغییر موضوع بحث یک مسکن است نه درمان گفت: چرا گاهی باید نگران این باشیم که  نسل جوان و دانشجوی ما با نقد منصفانه و مطالبه گری عقلانی بیگانه باشد.

دبیر کمیته تحقیقات دانشجویی دانشکده پرستاری و مامایی سمنان، ریشه این عدم آشنایی با فرهنگ نقد را در غیبت"نقد" در نظام آموزشی و سیستم دانشگاهی ارزیابی کرد و گفت: نمی توان در گفتمان های دانشجویی از دانشجویی که فرهنگ بحث آزاد را فرا نگرفته انتظار یک بحث همراه با نتیجه را داشت و یا در آینده از وی انتظار حل بحران را داشت .

آرین با اشاره به مطالبات علمی دانشجویان از مسئولان نظام آموزشی افزود: بی گمان اصالت دادن به کمیت گرایی در برابر کیفیت گرایی یکی از عامل اصلی کاهش سطح علمی در بین دانشجویان است.

وی با بیان اینکه نحوه تدریس یک استاد نقش مهمی در میزان یادگیری و کیفیت علمی دانشجو دارد،ادامه داد: انتظار می رود به همان اندازه که دانشجویان و اساتید به دنبال تقویت رزومه پژوهشی خود هستند به همان میزان و یا حتی بیشتر از آن به کسب شیوه های نوین تدریس و  علومی که در این زمینه  کمک کننده است بپردازند.

عضو بنیاد ملی نخبگان ایران اضافه کرد: تا زمانی که بخش عمده ارزیابی دانشجو و یا ارتقاء یک عضو هیات علمی بر پایه پژوهش باشد، تمایل به بهره گیری از روش هایی که در برترین دانشگاه های جهان برای تدریس به کارگرفته می‌شوند ، وجود نخواهد داشت و این بزرگترین تهدید برای یک جامعه علمی دانشگاهی است.

جذب دانشجویان به تشکل‌ها مستلزم بازنگری خلاقانه است

عضو شورای صنفی دانشگاه علوم پزشکی سمنان بر لزوم جدی گرفتن رکود در فعالیت های دانشجویی خصوصا تشکل های دانشگاهی تاکید و تصریح کرد: تشکل های دانشجویی نیاز به تحول اساسی دارند، جذب دانشجو و استحکام ارتباط آنها با این تشکل ها مستلزم بازنگری خلاقانه است چرا که قالب های قدیمی پاسخگوی ذائقه تغییر یافته قشر دانشجوی امروزی نیست.

وی به چرایی این تغییر ذائقه پرداخت و گفت: استقبال دانشجو از تشکل های دانشجویی زمانی امکان پذیر می شود که دانشجو به این باور برسد که قرار است در یک جو منطقی توام با نشاط در چارچوب ساختارهای ایرانی – اسلامی که بر پایه اخلاق و عدالت است حضور یابد و رسیدن به این باور زمانی رخ می دهد که  در این تشکل‌ها اهداف و مواضع با عمل یکی باشد.

آرین با بیان اینکه  متأسفانه در برخی از دانشگاه‌ها در شهرستان‌ها وقتی مسئله مهمی در کشور یا در عرصه بین‌المللی اتفاق می‌افتد تشکل‌های این دانشگاه‌ها هیچ واکنشی نشان نمی‌دهند ادامه داد: تا مادامی که فضای بی تفاوت بر این تشکل‌ها حاکم باشد دانشجویان استقبالی از برنامه‌های آنها نمی‌کنند و ترجیح می دهند در همان فضای مجازی به یک فعال کاذب و در واقعیت به یک تحصیل کرده بی تفاوت تبدیل شوند و این بی‌تفاوتی باعث از رونق‌افتادن شور و نشاط در تشکل‌ها و نهایتا در دانشگاه می‌شود .

این فعال دانشجویی با بیان اینکه سواد سیاسی جامعه علمی و قشر دانشجوی ما بسیار پایین است و این پدیده ناشی از  بی تفاوتی دانشجو نسبت به مسائل سیاسی است، تصریح کرد: جهالت سیاسی افتخار نیست بلکه واقعیتی تلخ است که بسیاری از دانشجویان و محققین جوان ما گرفتار آن هستند.

وی خواستار چاره جویی برای غلبه بر این آسیب دانشجویی شد و گفت: بسیار پیش آمده که در یک محیط دانشگاهی دانشجویان ما با افتخار از موضوعات مهم سیاسی جامعه ابراز بی اطلاعی می کنند در حالی که این بی اطلاعی این بی اطلاعی روی دیگر بی تفاوتی است.

این دانشجوی دکترای پرستاری علوم پزشکی استان سمنان ، حضور فعالان سیاسی پیرو آرمان های جامعه اسلامی در دانشگاه را امری ضروری خواند و افزود: تربیت یک فعال سیاسی جوان و پیرو آرمان های جامعه اسلامی امری مهم و اساسی است که در فضایی با سواد سیاسی کم با چالش‌ها و تضادهای جدی همراه است .


انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.