• چهارشنبه / ۱۴ آذر ۱۳۹۷ / ۱۲:۳۵
  • دسته‌بندی: گزارش و تحلیل
  • کد خبر: 97091406889
  • خبرنگار : 71516

/تحلیل- عبدالباری عطوان/

عملیات "سپر شمال" برای نجات نتانیاهو است نه حفظ امنیت مرزهای شمالی

عملیات "سپر شمال" برای نجات نتانیاهو است نه حفظ امنیت مرزهای شمالی

"در سایه محاصره شدن اسرائیل با تونل‌ها و موشک‌ها در شمال، جنوب و به زودی در شرق، فکر نمی‌کنیم بنیامین نتانیاهو و وزرایش وقت این را داشته باشند که روند عادی‌سازی روابط با اعراب و سفرهای خود به پایتخت‌های عربی را تکمیل کنند."

به گزارش ایسنا، عبدالباری عطوان، سردبیر روزنامه رأی الیوم در تحلیلی با این مقدمه آورده است: بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل شتابزده و با ترس و نگرانی برای دیدار با مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا به بروکسل رفت و از او درخواست کمک کرد. این اتفاق چند ساعت قبل از انتشار بیانیه سخنگوی ارتش اسرائیل درباره ادعای کشف تونل‌های سری حزب الله در مرزهای شمالی و اقدام بلدوزرهای اسرائیل برای نابودی آن رخ داد.

اسرائیل اکنون با یک هیستری به نام "تونل‌ها" دست و پنجه نرم می‌کند چه تونل‌هایی که حماس و گروه‌های دیگر مقاومت در نوار غزه ایجاد کرده‌اند و چه تونل‌هایی که مقاومت لبنان در جنوب اسرائیل حفر کرده است. بعید نیست که این تکنولوژی مهندسی به جولان نیز برسد.

هنوز حزب الله لبنان یا سید حسن نصرالله، دبیرکل این حزب واکنشی به عملیات "سپر شمال" ارتش اسرائیل برای کشف و نابودی این تونل‌ها نداشته‌اند و معلوم نیست که واکنش چگونه باشد. شاید هم حزب الله به طور کامل این مساله را نادیده بگیرد. این احتمال قوی‌تر است چراکه عملیات نابودی در طرف دیگر مرزها صورت می‌گیرد. شاید هم پاسخی نظامی نه از طریق حفر تونل‌ها بلکه از طریق زرادخانه موشکی که شامل ۱۵۰ هزار موشک است که روز به روز دقت و قدرت آن بیشتر می‌شود، بدهد.

نتانیاهو این سپر را برای نجات مرزهای شمالی نمی‌خواهد بلکه آن را برای نجات خودش از طناب انزوایی می‌خواهد که محکم به دور گردنش پیچیده شده و ممکن است به مرگ سیاسی او منجر شود و باعث شود که بقیه عمرش را پشت میله‌های زندان به اتهام فساد بگذراند.

اینجا یک نکته بسیار مهم وجود دارد و آن این است که متوسل شدن حزب الله به مهندسی حفر تونل که در آن مهارت زیادی دارد و انتقال این مهندسی به نوار غزه، سوریه و یمن و چه بسا عراق تأکیدی بر این نظریه است که حزب الله برای حمله به الجلیل در جنگ آتی و آزادی کامل آن با هدف مقدمه‌سازی برای آزادی بقیه اراضی اشغالی برنامه‌ریزی می‌کند.

نتانیاهو و تمامی فرماندهانش به شدت آشفته و نگران هستند. آن‌ها از یک سو نگران حضور ایران در سوریه هستند، از سوی دیگر هول و وحشت زیادی از حضور حزب الله در جولان و کارخانه‌های تولید موشک این حزب دارند. آن‌ها در ترس و هراس از هماهنگی روزافزون میان حزب الله و گروه‌های مقاومت در نوار غزه و مجهز کردن مقاومت به موشک‌های کورنت هستند که به جنگ اخیر اسرائیل علیه نوار غزه در کمتر از ۴۸ ساعت پایان داد. همچنین نباید ترس و وحشت نتانیاهو از موشک‌های اس۳۰۰ ارتش سوریه را فراموش کنیم.

دوست عزیزی صبح امروز از نوار غزه با من تماس گرفت تا درباره تحولات صحبت کنیم. او عبارت مهمی به من گفت که وضعیت کنونی جهان عرب را خلاصه کرد:"لبنان و نوار غزه کمتر از یک درصد مساحت و ساکنان جهان عرب را تشکیل می‌دهند اما با این حال شکست‌های سختی به اسرائیلی که چهارمین قدرت جهان نامیده شده، وارد می‌کنند و رهبران اسرائیلی را به وحشت می‌اندازند آیا این نهایت ابداع نیست؟ آیا این نهایت معجزه‌ها نیست؟ آیا این نهایت پارادوکس‌ها نیست؟" من هیچ پایانی قوی‌تر و مهم‌تر از صحبت این دوستمان نیافتم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha