• دوشنبه / ۱۹ آذر ۱۳۹۷ / ۱۴:۵۶
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 97091909561
  • خبرنگار : 71381

در گزیده اخبار سیاسی ۱۹ آذر بخوانید؛

امکان رفع محرومیت با برنامه ریزی/توصیه آملی به رهبران اروپایی/ادعای العبادی علیه ایران و...

امکان رفع محرومیت با برنامه ریزی/توصیه آملی به رهبران اروپایی/ادعای العبادی علیه ایران و...

محکومیت آرش کیخسروی و قاسم شعله سعدی به ۶ سال حبس، دیدار رییس جمهور با مدیران ارشد وزارت راه و شهرسازی، تاکید سردار صفوی بر تعامل «موسسه بهداری رزمی دفاع مقدس و مقاومت» و مراکز فرهنگی دفاع مقدس، آغاز بررسی بودجه در مجلس بعد از تقدیم لایحه، ضرورت تعیین روزهایی برای حضور اقوام مختلف با لباس خود در جامعه، ایران و برجام از موضوعات مورد بحث در نشست شورای روابط خارجی اتحادیه اروپا، نقش ایران در نخست وزیر نشدین العبادی ... از جمله گزیده اخبار سیاسی ایسنا در روز دوشنبه، نوزدهم آذرماه ۱۳۹۷ است.

به‌ گزارش ‌ایسنا، مصطفی تاج‌زاده، فعال سیاسی اصاح‌طلب گفت: سهم و نقش خود را در ایجاد شرایط فعلی کشور نفی نمی‌کنیم؛ اگر به قیمت عبور از اصلاح‌طلبان کنونی هم باشد باید اصلاحات زنده بماند. اصلاح‌طلبان می‌توانند و باید قدم‌های محکم‌تری در دفاع از حقوق و منافع ملی و رفاه مردم بردارند. تا زمانی که مردم اصلاح سیستم را ترجیح می‌دهند، براندازی نظام در حد شعار و آرزوی طرفدارانش باقی می‌ماند.

رییس جمهور در دیدار با مدیران ارشد وزارت راه و شهرسازی با بیان این که تفکیک وزارت راه و شهرسازی و صنعت، معدن و تجارت در شرایط تحریم کشور ضروری بود، گفت‌: نمایندگان به هر دلیلی با این موضوع همراهی نکردند. روحانی با اشاره به اینکه گزارش‌های این وزارتخانه امیدوارکننده بود، اظهار کرد: از اواسط دولت یازدهم به این نتیجه‌ رسیدیم که برخی از وزارتخانه‌ها از جمله وزارت راه و شهرسازی و صنعت و معدن و تجارت باید به دو وزارتخانه تبدیل شوند که لایحه آن را به مجلس شورای اسلامی دادیم. ما به دنبال جداسازی مسکن و شهرسازی از راه و حمل و نقل و بازرگانی از صنعت و معدن بودیم. وی با اشاره به اظهار نظرها در مورد بودن یا نبودن برجام تصریح کرد: یک نفر از یک گوشه‌ای که نمی دانیم کجاست مردم را تحریک می‌کند که اگر FATF امضا شود و یا با گروه اقدام مالی کار کنیم، اسلام از دست می‌رود. ای کاش اسلام را می‌فهمید، بعد می‌گفت اسلام از دست می‌رود.

همچنین اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس جمهور در بدو ورود به بندرعباس در جمع خبرنگاران گفت: فکر میکنم با برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده می‌توانیم محرومیت را از مناطق محروم سراسر کشور برطرف کنیم. وی توضیح داد: اقتصاد مقاومتی یکی از کارهایی که در دستور کار قرارداد، برنامه‌ریزی برای رفع محرومیت نمونه‌هایی از مناطق محروم با کمک نهادهای عمومی بود که اولین منطقه قلعه گنج در استان کرمان بود که از چهار سال قبل با همکاری بنیاد مستضعفان، معاون توسعه روستایی رئیس‌جمهوری و استانداری کرمان آغازشده و منطقه احمدی دومین منطقه برای رفع محرومیت در کشور است.

سخنگوی هیات رییسه مجلس شورای اسلامی‌ گفت که پروسه زمانی بررسی لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ از زمان تقدیم آن به مجلس آغاز می‌شود. بهروز نعمتی افزود: زمان تقدیم لایحه بودجه کل کشور سال ۱۳۹۸ به مجلس شورای اسلامی هنوز قطعی نشده و باید بین دولت و مجلس شورای اسلامی در این باره هماهنگی صورت گیرد.

همچنین نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تاکید بر لزومتقویت بودجه وزارتخانه‌های خارجه و دفاع گفت: تاکید ما در کمیسیون امنیت ملی تقویت بنیه دفاعی و همزمان توجه به دیپلماسی به خصوص دیپلماسی اقتصادی است. کمال دهقانی با اشاره به بودجه تخصیصی دولت به وزارت خارجه، گفت: یکی از مشکلات وزارت خارجه نحوه‌ اختصاص بودجه به صورت ریال به این وزارتخانه است، یعنی مثلا مبلغی همچون ۱۱۰۰ میلیارد تومان به عنوان بودجه وزارت خارجه تعیین می‌شود که با نوسانات ریال برابر دلار عملا وزارت خارجه با کمبود بودجه مواجه می‌شود.

نایب رییس کمیسیون فرهنگی مجلس نیز بر ضرورت تعیین روزهایی برای حضور اقوام مختلف با لباس خود در جامعه تاکید کرد و گفت: مطمئنا نامگذاری یک روز ویژه برای حضور همه اقوام با لباس های محلی و با هدف معرفی فرهنگ و آئیین درون قومی و محلی‌شان می تواند در افزایش سطح این شناخت و آگاهی موثر است اما نباید این نامگذاری یک روز ویژه، باعث شود که صرفا یک اقدام نمایشی و در یک روز از سال باشد و باقی سال این مسئله مهم، رها شود. ذوالقدر همچنین افزود: برای کارآمدتر و اثربخش‌تر شدن کنسرت‌های خیابانی، نمایش‌ها، تئاترها و جشن های ملی - محلی این مراسم‌ها باید در همه استان ها، شهرها و مناطق نزدیک و دورافتاده برگزار شود و صرفا به مراکز استان‌ها محدود نشود.

علی‌اکبر ولایتی، مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل ر نخستین نشست شورای مرکزی کنگره جهانی محبان اهل بیت(ع) به بیان سیاست‌های آمریکا دردوران ترامپ هم پرداخت و تصریح کرد : در آمریکا فردی به عنوان رئیس‌جمهور حضور دارد که واقعیت سیاست توطئه‌آمیز این دولت را از همیشه آشکارتر نموده است. مجموعه اقدامات ترامپ، نه بیانگر اقدامات شخصی نابخرد و نا آشنا به سیاست، بلکه نمایش سناریویی است که نظام حاکم بر آمریکا آن را به رشته تحریر در آورده است.

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت که در نشست امروز وزیران امورخارجه اروپایی در بروکسل درباره موضوعات متعدد ازجمله ایران بحث و رایزنی خواهند کرد.

همچنین سید حسین موسویان در نشست بنیاد فریدریش ابرت آلمان که با موضوع "ایران و منطقه" برگزار شد، تاکید کرد: ایران هم ظرفیت و هم اراده یک مذاکرات جامع با اروپا را دارد اما اروپا حتی اگر اراده سیاسی داشته باشد، ظرفیت آن را ندارد.

نوذر شفیعی، عضو سابق کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس نیز با اشاره به دلایل تاخیر اروپا در ایجاد سازوکار مالی با ایران‌، ابراز کرد: آنچه درباره توافق فرانسه و آلمان گفته شده به نظر گامی رو به جلو محسوب می‌شود. وی درباره این‌که گفته شده فرانسه و آلمان برای میزبانی سازوکار مالی ویژه با ایران توافق کرده‌اند، گفت: سازوکار و به طور کلی برجام برای اروپا یک توافقنامه حیثیتی است و اروپا به خاطر حفظ اعتبار خودش ناچار است به برجام پایبند.

نخست وزیر پیشین عراق با اشاره به حمایت ایران از عراق در جنگ با داعش ادعا کرد که ایران در دور شدن من از نخست وزیری نقش داشت و دلیل آن پایبندی من به تحریم‌های آمریکا بود. حیدر العبادی در گفت وگو با شبکه الشرقیه گفت که ایران در نخست‌وزیر نشدن من در دور دوم نقش داشت. وی در رابطه با کمک های ایران به عراق در جنگ با داعش گفت: ایران در جنگ با گروهک داعش نقش داشت و نیروهای مرتبط با این مساله تشکیل داد زیرا ایرانی‌ها در این زمینه خبره هستند .

آیت الله آملی لاریجانی در جلسه مسئولان عالی قضایی با اشاره به اعتراضات گسترده در فرانسه، رهبران اروپا را به خویشتن‌داری در برخورد با مردم خود توصیه کرد و نحوه مواجهه غرب با حوادث فرانسه بویژه بایکوت رسانه‌ای این حوادث و سکوت مجامع بین المللی را تصویری تمام قد از استانداردهای دوگانه جهان سلطه دانست.

همچنین ابوذر نصراللهی از محکومیت آرش کیخسروی و قاسم شعله سعدی -وکلای بازداشت شده در مرداد ماه امسال- به ۶ سال حبس خبر داد. وی افزود: کیخسروی به اتهام اجتماع و تبانی به ۵ سال و نیز به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام به یک سال حبس محکوم شده است که البته یکی از این دو حکم اعمال می‌شود و قاسم شعله سعدی نیز به همین مجازات‌ها محکوم شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha