• شنبه / ۲۴ آذر ۱۳۹۷ / ۰۲:۲۰
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 97092211290
  • خبرنگار : 71214

عامل گرانی آجیل شب یلدا چیست؟

عامل گرانی آجیل شب یلدا چیست؟

رئیس اتحادیه خشکبار و آجیل‌فروش اعلام کرد که امسال قیمت آجیل و خشکبار در بازار شب یلدا نسبت به پارسال حدود ۸۰ درصد افزایش یافته که کمبود تولید و عرضه و دلالی تاجران افغانستانی عوامل اصلی این نوسانات است.

به‌ گزارش ‌ایسنا، امسال بازار انواع آجیل در آستانه شب یلدا وضعیت نامناسبی را تجربه می‌کند و مردم شاهد قیمت‌های عجیب و غریبی از این محصولات خشکباری همچون پسته، گردو و غیره هستند. البته چندی پیش محمود ابطحی - رئیس انجمن پسته - کاهش تولید پسته به یک پنجم میزان تولید سال گذشته را از عوامل گرانی این محصول باغی اعلام کرده و گفت‌: مردم امسال را تحمل کنند و کمتر پسته خریداری کنند تا سال آینده تولید و بازار این محصول اصلاح شود.

اما مصطفی احمدی - رئیس اتحادیه خشکبار و آجیل‌فروش - نظر دیگری در این باره دارد و می‌گوید که وزارت جهاد کشاورزی می‌تواند به صورت مقطعی ثبت سفارش و واردات این محصولات را در بازه زمانی مشخص و در تناژ تعیین شده، باز کند تا بازار آجیل تنظیم شود، چرا که مردم حق دارند این محصولات را به قیمت مناسب برای خود تامین کنند.

وی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: از تیر ماه امسال افزایش قیمت انواع آجیل مانند پسته، اتفاق افتاد چرا که تولید آن به حدود ۵۰ تا ۶۰ هزار تن کاهش یافت و از سوی دیگر نیز براساس آمارهای رسمی اعلام شده از سوی وزارت جهاد کشاورزی، تولید مغز گردو نیز ۸۰ درصد کاهش یافته است، چرا که در اردیبهشت ماه امسال درختان گردو با سرمازدگی کم نظیری مواجه شدند.

رئیس اتحادیه خشکبار و آجیل‌فروش در ادامه اضافه کرد: از همان زمان به وزارت جهاد کشاورزی اعلام کردیم که اگر می‌خواهد بازار آجیل و خشکبار کنترل شود باید در بازه زمانی مشخص و با تناژ تعیین شده و محدود، ثبت سفارش واردات این محصولات را که با کمبود تولید مواجه شده‌اند یا این که خشکباری همچون بادام هندی و بادام درختی که تولید داخلی ندارد و بسیار محدود است را، آزاد کند تا قیمت‌ها متعادل شوند.

وی خاطرنشان کرد: گرانی با گران فروشی فرق دارد و اتفاقا آجیل فروشان سطح شهر قیمت محصولاتشان ۱۰ درصد از ماه‌های گذشته ارزان‌تر شده است، چرا که در این بازه زمانی آنها مشتری می‌خواهند و مردم قدرت و توان خرید ندارند، اما در ماه‌های گذشته تجار افغانستانی به بازار آجیل ورود پیدا کردند و با خرید پسته، گردو و خشکبار ایرانی، آن‌را به چند برابر قیمت به کشورهای مختلف می‌فروشند و این اتفاق در ایام برگزاری مسابقات جام جهانی فوتبال افتاد و افغانستان صادرکننده آجیل ایرانی به روسیه شد و همین عامل باعث گرانی آجیل و خشکبار شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۷-۰۹-۲۴ ۰۳:۰۶

آره شما درست میگید دلالان ما هیچ کاره اند

avatar
۱۳۹۷-۰۹-۲۴ ۰۷:۱۲

مردم یک وعده گوشت بخورن مردم امسال پسته واجیل نخورن مردم یک وعده غذا بخورن من به عنوان یک جانباز شیمیایی وترکش جنگیدم تا بچه هایم این زندگیشون باشه شما مدیران کشور تواین چهل سال پس چیکار کردین با سرمایه های مردم جواب بدین نه زندانی

avatar
۱۳۹۷-۰۹-۲۴ ۰۷:۴۸

لطفا برای سایر موارد گرانی نیز مقصرین را معرفی کنید.

avatar
۱۳۹۷-۰۹-۲۴ ۰۸:۰۱

...اگه نمی تونین مدیریت کنین استعفا بدین 'عجب پوست کلفتی هستین شما!!!!

avatar
۱۳۹۷-۰۹-۲۴ ۰۸:۲۸

افغانی، واحد پول افغانستانه. یا باید بزنین "افغان ها" یا "افغانستانی ها"....

avatar
۱۳۹۷-۰۹-۲۴ ۰۹:۱۴

دست دولت مردان ما درد نکنه که انقدر به فکر مردم هستن و توصیه های مفیدی برای امور زندگی مردم دارند. واقعا ممنونیم اجرکم عندالله

avatar
۱۳۹۷-۰۹-۲۴ ۰۹:۱۵

سلام، خانواده های ایرانی دریک همبستگی ملی ودر حمایت از اقشار محروم وضعیف جامعه که توان خرید آجیل را ندارند خرید آجیل شب چله وعید نوروز را تا بازگشت قیمت آجیل به قیمتهای قبلی تحریم نمایند.ما با فامیل وخویشاوندان مان قرار گذاشتیم که هیچ خانواده ای برای شب چله وعید نوروزآجیل نخرد واین تصمیم را قویا اجرا می کنیم.نمی شود که ما در شب چله آجیل مصرف کنیم وتعداد بسیار زیادی از هموطنانمان خود وفرزندان وخانواده شان در حسرت خودن آجیل باشند.

avatar
۱۳۹۷-۰۹-۲۴ ۱۲:۳۵

سلام با قیمت های پارسال هم چه امسال چه سال قبل نتوانستیم خرید کنیم. یک کم پائین تر از خودمان را هم نگاه کنیم

avatar
۱۳۹۷-۰۹-۲۴ ۱۰:۳۰

دولت

avatar
۱۳۹۷-۰۹-۲۴ ۱۰:۳۸

گردو امسال سرما زدگی؟؟؟ من بچه کشاورزم اتفاقا امسال بار گردوهای ما خیلی بهتر بود ... واقعا تعجب میکنم از این اظهار نظرها و در نکته دیگه اینکه سرما زدگی در سال قبل به مراتب بیشتر بود. در ضمن مگر در پسته از مواد پتروشیمی و مواد وارداتی استفاده میشه که یکباره قیمت آن 3 تا 4 برابر بیشتر شد، محض خدا مردم را نفهم نپندارید... این بازی و بهانه ها دیگه نخ نما شده ... دست بردارید ...

avatar
۱۳۹۷-۰۹-۲۴ ۱۱:۱۳

سوء مدیریت بیداد می کنه تو مملکت ما .....

avatar
۱۳۹۷-۰۹-۲۴ ۱۲:۳۱

مسئولین فعلا کارهای مهمتری دارن تا جیب های خودشون پر نکن دست بردار نیستن. این مافیای گرانی بی دلیل آجیل و خشکبار را معرفی کنید نکنه اینم کار استکبار و ایادیش هست ما بی خبریم

avatar
۱۳۹۷-۰۹-۲۴ ۱۲:۴۹

آقای روحانی وقتی پسته کیلویی 50 هزار تومن بود من حقوقم 2 میلیون بود که اون موقع هم به سختی میتونستم پسته بخرم. الان پسته کیلویی 350 هزار تومنه و حقوق من هموم 2 میلیون. من باید الان 15 میلیون حقوق بگیرم تا باز بتونم باز هم به سختی مثل اونموقع ها پسته بخرم... آیا حساب و کتاب از این راحتتر داریم؟؟؟؟!!!! چرا مردم رو گول میزنی؟ افزایش حقوق 20 درصدی به کار ما نمیاد... پسته شده دونه ای 500 تومان...!!!! چکار میکنی؟

avatar
۱۳۹۷-۰۹-۲۴ ۱۲:۵۰

پسته خریدم دونه ای 350 تومان... میفروشم دونه ای 450 کسی نبود؟ بری خودت بخری دونه ای 500 تومن هم بهت نمیدن هاااا! از ما گفتن بود...

avatar
۱۳۹۷-۰۹-۲۴ ۱۴:۰۳

بنویسید چی بخوانید کی؟

avatar
۱۳۹۷-۰۹-۲۴ ۱۷:۲۲

واقعا هر روز بیشتر تاسف میخورم برای این دولت

avatar
۱۳۹۷-۰۹-۲۴ ۲۱:۲۹

قطعا عامل گرانی دلار و ...خود حکومت است که برای رفع کسر بودجه و نجات بانکها از جیب مردم هزینه کرد. درصورتیکه می تونست از ذخایر ارزی هزینه کند نه مردم... شما اگر منصف هستید نشر دهید

avatar
۱۳۹۷-۰۹-۲۶ ۱۸:۳۸

آجیلم مثل بنزین گرون شده که قاچاق نشه.میخواهم از آقای روحانی بپرسم که میگه بنزین ایران در منطقه ارزون است.بخاطر همین باید گران بشود که قاچاق نشه .آیا آقای روحانی و دولت به اینم توجه کرده که در کشور همسایه قطر میانگین حقوق 30میلیون است و بنزین 5500 تومان .لطفا عدالت را رعایت کنید که قاچاق نشه.

avatar
۱۳۹۷-۰۹-۲۷ ۱۰:۲۱

مقصر اصلی وضع امروز بی کفایتی دولت است نه این و اون. ما همیشه دنبال مقصر می گردیم و دیگران را مقصر می دانیم

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۲۷ ۱۵:۱۵

بک جوری میگن عامل گرونی خشکبار شب یلدا چیست .خب همون عاملی که ا باعث گرونی تمام شب و روز سال مردمه .