• جمعه / ۲۳ آذر ۱۳۹۷ / ۱۴:۰۵
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 97092311446
  • خبرنگار : 71511

دید گاه کرباسچی درباره منافع ملی

دید گاه کرباسچی درباره منافع ملی

دبیرکل حزب کارگزاران با طرح سوالی اظهارکرد:آیا منافع ملی را یک مرجع تقلید یا علمای جمع شده در مجلس خبرگان یا مجمع تشخیص تعیین و یا سازمان ها تعیین می‌کنند؟

به گزارش ایسنا، غلامحسین کرباسچی در پنل تخصصی کنگره حزب ندای ایرانیان گفت: از سال‌ها قبل که کسانی در مملکت برای مبارزه قد َعلم کردند، فکر می کردند برای منافع مردم کار می کنند.

وی ادامه داد: برخی احزاب اسم حزب را دارند و مدرن هم هستند، ولی یک نوع قوم گرایی بر آنها حاکم است.

کرباسچی همچنین افزود: آیا منافع ملی را یک مرجع تقلید یا علمای جمع شده در مجلس خبرگان یا مجمع تشخیص تعیین و یا سازمان ها تعیین می‌کنند؟

وی با اشاره به عدم حضور دبیردکل حزب موتلفه در این مراسم،  با بیان اینکه اگر آقای حبیبی بودند مناقشه ای با ایشان داشتیم، تصریح کرد: مناقشه در این بود که زمانی در این کشور یک سازمان محرمانه قیام کرده و  فکر می کردند که منافع ملی در این است که شروع به ترور افرادی کنند که به زعم آنها خلاف منافع ملی کشور بودند.

وی گفت: کتاب هایی از سازمان مجاهدین خلق منتشر شده که نفرات اولیه آن به نفع مردم کار می کردند و شاید برخی هایشان هم انگیزه دینی و ملی داشتند ولی جمع بندیشان بر این بود که منافع ملی در ترور افراد است.

دبیرکل حزب کارگزاران خاطر مشان  کرد: یک وقتی موتلفه اسلامی مدعی بود و زمانی فداییان اسلام فکر می کردند اگر فردی از عناصر خاص را ترور کنند منافع ملی تامین می‌شود. ریشه های این اندیشه ممکن است به زمان های معاصر هم برسد و جمع هایی فکر کنند که ترور فیزیکی یا شخصیتی در کشور منافع ملی را تامین می‌کند.

 کرباسچی ادامه داد: حتی مسائل دینی و اعتقادی منهای بحث اعتقاد شخصی برای تامین منافع ملی است و مهم است که به این توافق برسیم که منافع ملی چیست.

وی افزود: تجربه امروز دنیا نشان می دهد منافع ملی را نه یک فرد به عنوان حاکم که یا رئیس جمهور یا نخست وزیر است و نه حتی یک حزب به تنهایی تعیین می کند.

دبیرکل حزب کارگزاران تصریح کرد: بهترین چیزی که دنیای امروز به آن رسیده این است که در جایی که نمایندگی واقعی مردم را دارد و همه آن نمایندگی را تعیین می کنند, برای رسیدن به وحدت ملی راهی غیر از انتخابات آزاد وجود ندارد.

وی افزود: نباید فقط حاکمیت بگوید انتخابات آزاد است بلکه باید در همه زبان ها و حیطه های جغرافیایی کسانی بیایند و در یک بحث کارشناسی شرکت و نهایتا با رایی آزاد بدون فشار انتخاب شوند.

کرباسچی با اشاره به اظهارات محمدجواد ظریف مبنی بر اینکه منافع ملی حوزه جناحی و حزبی نیست اظهار کرد: این حرف در کلیت درست است اما حاشیه دارد و آن اینکه این جناح ها اگر حاکم شوند منافع ملی را طبق تعریف خود اجرا می‌کنند.

وی ادامه داد: رهبری نظام در مورد مسایل کلی نظام ورود می کند و احزاب باید برای زندگی افراد جامعه برنامه و راهکار ارائه دهد.

وی در پایان گفت: حضور در سیاست خارجی در آمریکا وسیله ای برای تامین منافع مردم این کشور است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha