• شنبه / ۲۴ آذر ۱۳۹۷ / ۱۲:۲۱
  • دسته‌بندی: اقتصاد کلان
  • کد خبر: 97092411796
  • خبرنگار : 71467

"یارانه نقدی" ابزار فریب مردم شده است؟

"یارانه نقدی" ابزار فریب مردم شده است؟

یارانه‌های نقدی و حساسیتی که در مورد آن بین مردم وجود دارد موجب شده به ابزاری برای برخی مسئولان برای جلب رضایت مردم تبدیل شود، در حالیکه خودشان هم می‌دانند منابعی برای رشد رقم یارانه نقدی وجود ندارد و همین مبلغ ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان موجود هم با کسری چند هزار میلیارد تومانی در سال همراه است. ارقام ۹۰ هزار، ۱۵۰ هزار و اخیرا هم نرخ ۹۱۰ هزار تومانی جدید محمود احمدی‌نژاد که هیچ منطقی برای آن اعلام نشده است، ‌به نظر می‌رسد بیش از آنکه بر مبنای علمی و کارشناسی باشد قصد فریب مخاطبان یارانه‌های نقدی را داشته باشد.

به گزارش ایسنا، از سال ۱۳۸۹ که محمود احمدی‌نژاد قانون هدفمندی یارانه‌ها را به مرحله اجرا درآورد از همان ابتدا بر خلاف قانون عمل کرد و آنچه مصوب شده بود را در چارچوب قانونی اجرا  نکرد.

طبق قانون هدفمندی یارانه‌ها باید از محل منابع ناشی از اصلاح قیمت حامل‌های انژری تا ۵۰ درصد برای توزیع نقدی و غیرنقدی بین مردم توزیع، ۳۰ درصد برای تولید و ۲۰ درصد هم برای بخش‌های عمرانی و هزینه‌های دولت تامین می‌شد، اما با توجه به اینکه از ابتدا پرداخت یارانه‌های نقدی همگانی و برای تمام کسانی که ثبت‌نام کرده بودند قرار داد در نهایت بیش از ۷۰ میلیون نفر در ماه یارانه دریافت کردند، این رقم ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی در ماه هزینه حدود ۳۴۰۰ میلیارد تومان روی دست دولت گذاشت و در نهایت در این سال‌ها مبلغی باقی نماند که صرف تولید، بخش عمرانی، بهداشت و درمان و یا تمامی بخش‌های مشمول درآمد هدفمندی یارانه‌ها شود.

براین اساس از سال ۱۳۸۹ تا کنون با توجه به پایه غلطی که از ابتدا گذاشته شده هموراه پرداخت‌های نقدی به معضلی برای دولت تبدیل شد.

با وجود انتقاداتی که در سال‌های اخیر در مورد رقم پرداختی یارانه‌های نقدی و افزایش آن از ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان مطرح بوده، تغییری در آن ایجاد نشده است که عمده دلیل آن به نبود منابع و به ویژه حجم بالای یارانه بگیرانی است که غربالگری در مورد آنها انجام نشده و افزایش مبلغ یارانه برای جمعیت ۷۷ میلیونی هزینه هنگفتی به همراه دارد.

با این حال در این بین برخی مسولان فعلی و گذشته بر ارقام عجیبی تاکید دارند که عمده دلیلی این رفتار آنها را جذب مردم به سمت خود و رفتارهای پوپولیستی می‌توان دانست، چراکه نه راهکاری برای ایجاد منابع جدید دارند و نه برنامه‌ای برای حذف یارانه‌بگیران پردرآمد.

این در حالی است که به تازگی محمود احمدی نژاد - رئیس جمهور دولت نهم و دهم - اعلام کرده که "می‌توان یارانه نقدی را تا ۹۱۰ هزار تومان افزایش داد، گرچه وی توضیح نداده این مبلغ از کجا تامین می‌شود اما کافی است یک حساب سر انگشتی انجام دهیم تا مشخص شود این ۹۱۰ هزار تومان تا چه اندازه هزینه‌های سرسام‌آوری به همراه دارد.

یارانه ۹۱۰ هزار تومانی برای هر نفر که افزایش ۲۰ برابری یارانه ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی را به همراه دارد در هر ماه هزینه‌ای بیش از ۷۰ هزار میلیارد تومان به دولت تحمیل می‌کند که در طول سال در مجموع به حدود ۸۴۰ هزار میلیارد تومان می‌رسد. ۸۴۰ هزار تومان میلیارد تومان به اندازه‌ای رقمی بالای برای دولت است که باید گفت کل بودجه سالانه کشور برای سال جاری حدود ۱۲۰۰ هزار میلیارد تومان بوده که از این رقم نزدیک به ۳۸۶ هزار میلیارد تومان متعلق به دولت بوده و کشور را با آن در سال اداره می‌کند.

دولت در حال حاضر برای رقم ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی در هر ماه به همراه مبلغی که برای کمک به افزایش مستمری خانوارهای هدف می‌پردازد حدود ۴۱۰۰ میلیارد تومان پرداخت می‌کند که برای همین رقم برخی مسولان دولت روحانی روز پرداخت یارانه‌ها را برای تامین منابع مصیبت عظما اعلام کرده بودند.

براین اساس ۴۱۰۰ هزار میلیارد تومان ماهانه فعلی با ۷۰ هزار میلیارد تومان مورد نظر احمدی‌نژاد تا ۶۶ هزار میلیارد تومان فاصله دارد. درعین حال که برای کل سال در حال حاضر حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان منابع لازم است که با یارانه ۹۱۰ هزار میلیارد تومانی این رقم به ۸۴۰ هزار میلیارد تومان می‌رسد و در این حالت تا ۸۰۰ هزار میلیارد کسری ایجاد می‌کند.

رئیس جمهور سابق هرچند که توضیحی در مورد منابع اعلام نکرده است، اما ظاهرا دو راهکار برای تامین این ۹۱۰ هزار میلیارد تومان پیش رو دارد، یا اینکه باید قیمت حامل‌های انرژی را تا چند درصد افزایش دهد تا بتواند از محل قانون هدفمندی، یارنه نقدی ۹۱۰ هزار تومانی را بین ۷۷ میلیون نفر پرداخت کند یا اینکه تعداد یارانه‌بگیر را ده‌ها میلیون نفر کاهش دهد که البته جای سوال است که اگر وی امکان و قصد شناسایی و حذف یارانه بگیرها را داشت چرا در زمان خود نسبت به این موضوع اقدام نکرد؟

این بار اول نیست که محمود احمدی‌نژاد برای جلب رضایت مردم شعار یارانه‌ای سر می‌دهد و وی در زمان انتخابات ۱۳۹۶ ریاست جمهوری هم بحث یارانه ۲۵۰ هزار تومانی را مطرح کرد که با واکنش تند کارشناسان و منتقدان همراه شد.

اما استفاده از یارانه‌ها برای تحریک مردم تنها مختص به رئیس جمهور سابق نیست و برخی از نمایندگان مجلس نیز از یارانه‌های ۹۰ هزار و بیش از ۱۰۰ هزار تومانی هم سخن گفته‌اند در حالی که هیچ راهکار و منبعی برای آن پیشنهاد نکرده‌اند. از سویی دیگر دولت نیز در سال‌های اخیر با وجود تکالیف بودجه‌ای که برای حذف افراد پردرآمد داشته، کارنامه موفقی در این زمینه نداشته و بنا به گفته مدیران دولتی نگرانی از حذف نادرست و کنار گذاشتن افراد نیازمند برای پرداحنت یارانه موجب شده تا در یان رابطه محتاط باشند.

 اخیرا نیز نوبخت - رئیس سازمان برنامه و بودجه - در رابطه همین اعلام مبالغ متفاوتی برای یارانه های نقدی به صراحت گفته بود که اگر قرار است مبلغ آن را افزایش دهیم ونظری دراین باره وجود دراد باید قیمت حامل‌های انرژی به عنوان منبع اصلی تامین یارانه نقدی افزایش یابد یا اینکه اگر کسی نظری در این باره دارد خود منبع آن را مشخص کند. وی در عین حال گفته بود که برای افزایش یارانه باید قیمت سوخت رشد کند که تورم خاص خود را به همراه دارد.

با این حال در شرایطی نظراتی متفاوتی برای افزایش مبلغ یارانه‌های نقدی و از سوی افزایش قیمت حامل‌های انرژی از طرف مسئولان مطرح می‌شود که در این بین هیچ کسی راهکار مشخصی برای غربالگری حدود ۷۷ میلیون نفر یارانه بگیر مطرح نمی کند و ظاهرا قرار است همیشه این تعداد یارانه بگیرند و اگر برنامه‌ای برای رشد مبلعغ یارانه‌است تنها از محل افزایش منابع اجرایی شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۷-۰۹-۲۴ ۱۳:۰۱

راست میگویند الان کمر دولت به خاطر یارانه ها خورد شده لطفا کمی دولت را کمک کنید راه دوری نمیرود در عوض میروید بهشت.

avatar
۱۳۹۷-۰۹-۲۴ ۱۳:۳۹

دولت هاي ما مرد گراني ومرد بي ارزش كردن پول ملي ايرانند كدام يك از دولتها از سال 57 تا به حال توانسته قدرت خريد مردم را بالا ببرد ونگذارد پول ملي تخريب و كاهش چند برابري داشته باشد يكم بايد به خودمان بيايم نوع مديريت خود را مرور كنيم همه ريس جمهور ها دور تسلسل دارند ابتدا براي گران كردن بهانه مي آورند بعد كه همه محصولات وخدمات گران شد به دنبال كاهش نرخ تورم هستند كه اين كار به ركود مي انجامد ودوباره روز از نو روزي از نو.تا چه زماني بايد اين دور تسلسل خطا واشتباه را تكرار كنيم آيا بايد براي مديرت بر كشور به مانند مربي فوتبال مدير خارجي وارد كنيم واقعا خيلي زشت مي شود كه بگوييم ما نمي توانيم كشور داري كنيم. بيايم همان كاري كنيم كه ديكر كشور هاي نفت خيز همسايه انجام مي دهند بدين صورت كه نگذاريم با سوء مديريت و تصميم غلط خود لگد به ارزش پول ملي خود بزنيم روز به روز حتي ساعت به ساعت ريال ملي را خوار وخفيف نماييم

avatar
۱۳۹۷-۰۹-۲۴ ۱۴:۰۹

با توجه به تورم وگرانی افسار گسیخته که مردم بسیار رنج می برند بهتر است به هر نفر یارانه بگیر مبلغی معادل 91 هزار تومان داده شود

avatar
۱۳۹۷-۰۹-۲۴ ۱۴:۱۰

اگر جلوی بخور بخورها و ریخت وپاش ها و حقوق های نجومی گرفته بشود. یارانه جای رشد دارد یک میلیون که چیزی نیست. البته یارانه ثروتمندان و کسانی که تمکن مالی هم دارند باید حذف بشود.

avatar
۱۳۹۷-۰۹-۲۴ ۱۴:۳۳

بزک نمیر بهار می آید کمبزه با خیار می آید. دیگر روی خوش و مدینه فاضله را باید در خواب دید....

avatar
۱۳۹۷-۰۹-۲۴ ۱۷:۲۷

بابا ولمون کنید ترو خدا چی فرض کردید مارو ؟ ماهی 40 تومن دارید میدید منت هم میزارید 4 ساله همین 40 تومن و دادید 4 سال پیش با 40 تومن چی میشد خرید ؟ الان چی میشه خرید ؟ عوضش تا تونستید کشیدید رو همه چی به اسم یارانه ....

avatar
۱۳۹۷-۰۹-۲۴ ۱۹:۰۹

اگه دولت محتاط بود یارانه من کارمند روحذف نمی کرد پس بیخود شعار ندید

avatar
۱۳۹۷-۰۹-۲۴ ۲۰:۲۸

آقا مگر دولت در طول هشت سال مشتقات نفت را چندین برابر گران نکرده حتی آب و برق و تلفن همراه وثابت پس چرا در این مدت یارانه ها ثابت مانده اند

avatar
۱۳۹۷-۰۹-۲۴ ۲۰:۲۹

هی مردم انتظاری ندارند هی به همین منوال نفری چهل پنج هزار تومان یارانه را تا آخر دولت روحانی بدهید ببینیم در دولت بعداز روحانی یارانه ها چطور می شود

avatar
۱۳۹۷-۰۹-۲۴ ۲۱:۵۱

آقای روحانی در این شش سال ریاست جمهوری ات به همه مردم یارانه شان را دادی در این دو سال آخر ریاست جمهوری ات می توانی مانند این شش سال به همه مردم یارانه بدهی واین قدر به یارانه بازی ندهید

avatar
۱۳۹۷-۰۹-۲۵ ۰۷:۳۸

درعرض کمترازیکسال نرخ ارزبیش ازسه برابراشده وقیمت کالابیش ازسه برابرشده بجای افزایش حداقل سه برابری یارانه فکرشب روزدولت شده چطوریارانه راقطع کند

avatar
۱۳۹۷-۰۹-۲۵ ۱۲:۲۱

یارانه برای دهک هایی که درامد کم دارند و زیر خط فقر زندگی میکنند ضرورت غیر قابل انکار است و لزوم پرداخت دارد. تا بتوانند حداقل زندگی عادی داشته باشند. زیرا فقر این دهک ها آسیب های سنگین تری وارد خواهد کرد. دادن یارانه نیاز به پژوهش های کارشناسانه دارد تا بدرستی انجام شود. این یارانه باید به کسانی که از درامد ماهانه کم برخوردار هستند و قدرت پرداخت اجاره خانه و تامین هزینه خورد و خوراک را ندارند وتوانایی تامین هزینه مدرسه فرزندانشان را ندارند حتما برای حفظ ثبات خانواده باید پرداخت شود و اصلا جنبه پوپولیسم ندارد. درکشورهای دیگر به افراد فرودست بیمه های اجتماعی حداقل برای پرداخت اجاره خانه و خورد و خوراک پرداخت میشود. در کشور ما انجام این کار برای ایندسته حداقل رعایت عدالت است. بله برای کسی که سه تا اپارتمان دارد و سه تا خودرو در پارکینک خوابانده و حقوق بگیر است دادن یارانه باید تجدید نظر شود.

avatar
۱۳۹۷-۰۹-۲۵ ۲۰:۴۵

بجای پرداخت بودجه های میلیاردی به این نهاد و اون نهاد که زیر نظر این ارگان یا اون...است، حق مردم از فروش نفت ومواد معدنی و...را به خودشان بدهید، باور کنید هم فساد کم میشود هم دزدی و اختلاس کمتر میشود

avatar
۱۳۹۷-۰۹-۲۷ ۱۱:۰۸

ای کاش یارانه رو حذف کنن ، و جایش امکانات بیمه درمانی رو گسترش بدن، قیمت اغلام خوراکی رو کم کنن تا مردم نفس راحت بکشن، عالی جنابان که خود را نخبه میدانید و سرتان را زیر برف کرده و همه چی را آرام تصور میکنید، بیاید ببینید در اروپا ، چه سیستمی در جریان است، البته چند تا عالم حوزه علمیه رو با خودتان همراه کنید که مشکلات اونجوری را برطرف کنن و شما دارای سیستم کاملا به روز شده مورد حمایت مردمی باشید.

avatar
۱۳۹۷-۱۱-۲۸ ۱۷:۴۵

نوبخت، سخنگوی دولت : «دیشب ۴۲۰۰ میلیارد تومان بابت یارانه به حساب مردم واریز شد» ۴۲۰۰/۰۰۰/۰۰۰/۰۰۰ ÷ ۴۵/۵۰۰ = ۹۲/۳۰۷/۶۹۲ مگرجمعیت ایران ۹۲ میلیون نفره ؟ طبق آمار رسمی دولت، افرادی که یارانه می‌گیرند، ۵۸ میلیون نفر هستند: ۵۸/۰۰۰/۰۰۰/۰۰۰ × ۴۵/۵۰۰ = ۲۶۳۹/۰۰۰/۰۰۰/۰۰۰   ۱۵۶۱ میلیارد تومان به همین راحتی غیب شد! زیبا نیست !! مرکز آمار جمعیت ایران را 82 میلیون نفر اعلام کرده و سازمان هدفمندی یارانه‌ها، یارانه بگیران را 78 میلیون‌نفر اعلام کرده است، طبق  آماری که دولت ارائه کرده 23 میلیون نفر یارانه بگیر در داخل کشور  حذف شده‌اند و 6 میلیون نفر نیز خارج کشور حذف شده‌اند آماری که ارائه شده نشان می دهد که جمعیت کشور بالای 90 میلیون نفر است که این موضوع خلاف واقع است.