• یکشنبه / ۲۵ آذر ۱۳۹۷ / ۰۹:۴۸
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 97092512215
  • خبرنگار : 71496

تهدید واشنگتن علیه مخالفان سوری در صورت مشارکت در حمله به یگان‌های کرد

تهدید واشنگتن علیه مخالفان سوری در صورت مشارکت در حمله به یگان‌های کرد

واشنگتن چهره‌های سیاسی و نظامی مخالفان سوری را در صورت مشارکت در هرگونه عملیات نظامی ترکیه علیه نیروهای سوریه دموکراتیک (قسد) به مقابله مستقیم تهدید کرد.

به گزارش ایسنا، دولت آمریکا مخالفان سوری در هر دو بخش سیاسی و نظامی آن را تهدید کرد، در صورتی که در هرگونه عملیات نظامی ترکیه علیه گروه‌های ی.پ.گ (یگان‌های مدافع خلق کرد) در شرق رودخانه فرات واقع در شمال شرق سوریه شرکت کنند، با آنها مستقیما وارد نبرد خواهد شد.

خبرگزاری آناتولی ترکیه به نامه‌ای که مسؤولانی آمریکایی برای "ائتلاف اپوزیسیون سوریه" و شورشیان "ارتش آزاد سوریه" فرستادند، دست یافت.

در این نامه آمریکایی‌ها نیروهایی که در هرگونه عملیات ترکیه در شرق فرات شرکت کنند را تهدید کردند و گفتند، ارتش آمریکا به صورت مستقیم با آنها مقابله خواهد کرد.

این مسؤولان آمریکایی در ادامه پیام خود تاکید کردند، هرگونه مشارکت ائتلاف مخالفان یا ارتش آزاد سوریه در عملیاتی که هدف از آن حمله علیه آمریکا و نیروهای ائتلاف باشد، به درگیری مستقیم با آنها منجر خواهد شد.

آنها افزودند، نیروهای کشورشان و نیروهای سوریه دموکراتیک (که شبه‌نظامیان ی.پ.گ ستون اصلی آن را تشکیل می‌دهند) با یکدیگر آمیخته شده‌اند، به همین دلیل امکان یورش به گروه دوم بدون هدف قرار دادن نیروهای ائتلاف و نیروهای آمریکایی و درگیری با آنها وجود ندارد.

در این پیام به مخالفان سوری نسبت به پیامدهای شرکت در عملیات احتمالی ترکیه هشدار داده شده است.

این نامه سه روز پس از اینکه رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه اعلام کرد که قصد دارد عملیات نظامی را در چند روز آینده برای آزادسازی منطقه شرق فرات از دست نیروهای کرد آغاز کند، ارسال شد.

ی.پ.گ و پ.ک.ک در سوریه مساحتی بالغ بر ۴۵ هزار کیلومتر مربع را از ساحل رودخانه فرات تا مرزهای عراق در شمال شرق سوریه در کنترل خود داشته و مناطق آنها نزدیک به ۴۸۰ کیلومتر از مرزهای مشترک سوریه با ترکیه را شامل می‌شود.

این نیروهای کرد در منطقه حدود ۱۵ هزار نیرو دارند و از سال ۲۰۱۴ با حمایت نظامی آمریکا محدوده تحت کنترل خود را گسترش دادند. اعراب نیز ۷۰ درصد ساکنان منطقه را تشکیل می‌دهند.

ی.پ.گ و پ.ک.ک کنترل بزرگترین میادین و تاسیسات نفت و گاز سوریه و نیز ۶۰ درصد کشتزارها و بزرگترین منابع آب و سدهای تولید برق را در دست دارند.

وزارت دفاع آمریکا پیشتر صراحتا اعلام کرده بود که قصد دارد گروهی با حدود ۳۵ تا ۴۰ هزار نیرو را در شرق رودخانه فرات جهت تضمین کنترل دائم بر منطقه تشکیل دهد.

ترکیه با طرح آمریکا برای تبدیل ی.پ.گ به ارتشی نظامی و ایجاد تشکلی به زعم آن "تروریستی" در مرزهای جنوبی این کشور مخالف است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha