• یکشنبه / ۲۵ آذر ۱۳۹۷ / ۱۴:۲۵
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: 97092512537
  • منبع : نمایندگی مرکزی

از حمل و نقل ریلی غفلت کرده ایم

حمل و نقل ریلی

معاون دفتر فنی استانداری مرکزی گفت: حمل و نقل ریلی در کشور مغفول مانده است و عموما به حمل و نقل جاده‌ای توجه می‌شود.

به گزارش ایسنا، حمیدرضا نوازنی در مراسم گرامیداشت هفته حمل و نقل، رانندگان و راهداری استان، با اشاره به اینکه استان مرکزی استانی صنعتی است و به لحاظ اقتصادی جایگاه ویژه‌ای در کشور دارد، گفت: این استان در کنار صنعتی بودن، بواسطه موقعیت جغرافیایی خود در محل تقاطع شبکه راه‌های اصلی کشور قرار گرفته و این موضوع باعث اهمیت استان در حوزه حمل و نقل و ترافیک شده است.

وی با اشاره به وجود 6400 کیلومتر شبکه راه در استان مرکزی افزود: این محورها در واقع شریان‌های حیاتی کشور محسوب می‌شوند و به لحاظ اقتصادی و ترافیکی یکی از مهمترین شبکه‌های مهم موجود در کشور هستند. وجود آزادراه شمال به جنوب نیز باعث شده است که تمامی ترددهای اصلی کشور از استان مرکزی عبور کند و حتی ترددهای ترانزیتی از محورهای این استان انجام می‌گیرد.

نوازنی شبکه حمل و نقل را یک جریان و شبکه اقتصادی دانست و افزود: در چند ماهه اخیر به دلیل وقوع مسائل کاملا صنفی که حتی رنگ و بوی سیاسی به آن داده شد، جایگاه و اهمیت شبکه‌های حمل و نقل در کشور به اثبات رسید و این تاثیر بیش از گذشته خودنمایی کرد و تلاش شد که موضوع به سود رانندگان خاتمه یابد.

وی با تاکید بر اینکه از اهمیت و جایگاه حمل و نقل ریلی در کشور غافل شده‌ایم، گفت: رفع تمامی خواسته‌ها در کشور به جاده معطوف شده است در حالی که این نگاه به نفع مردم و کشور نیست و اگر مشکلی بروز کند آثار آن در زندگی مردم مشهود است به همین دلیل باید حمل و نقل ریلی نیز بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد.

مدیرکل دفتر فنی استانداری مرکزی با اشاره به میزان تصادفات جاده‌ای در کشور بیان کرد: در دهه 80 تا سال 85 روند تصادفات جاده‌ای آمار صعودی به خود گرفت و حتی تعداد فوتی‌های حوادث جاده‌ای به 27 هزار کشته در سال رسید. از سال 93 تا اوایل 96 آمارها روند نزولی به خود گرفت، اما اخیرا مجددا شاهد افزایش آمار تصادفات و فوتی‌های حوادث جاده‌ای هستیم که این امر باید در کمیسیون‌های مختلف مانند کمیسیون ایمنی و شورای ترافیکی عارضه‌یابی شود.

وی با بیان اینکه تلاطم‌های اقتصادی در آمار تصادفات و کشته‌ها نیز موثر است، گفت: مسلما با افزایش قیمت بلیط هواپیما و قطار مردم وادار به استفاده از وسایل حمل و نقل معمولی و سفرهای جاده‌ای می‌شوند که با افزایش تردد باید افزایش تصادفات را نیز متصور بود به همین دلیل لازم است که نسبت به همه موضوعات نگاه سیستمی داشت و قطعا با کاهش قیمت بلیط هواپیما و قطار کاهش تلفات حوادث جاده‌ای و به تبع آن کاهش هزینه درمان و بیمه و ... حاصل خواهد شد.

نوازنی تصریح کرد: سالانه حدود 17 هزار نفر در جاده‌های کشور جان خود را از دست می‌دهند و این در حالی است که 20 شهر استان مرکزی دارای جمعیتی کمتر از 10 هزار نفر است و این میزان تلفات به مانند این است که سالانه جمعیت دو شهر را از دست می‌دهیم و در کنار آن چهار برابر فوتی‌ها مصدوم برجای می‌ماند که هزینه درمانی سنگینی را به کشور تحمیل می کند.

وی با تاکید بر اینکه این حجم کشته و مشکلات به دلیل نبود نگاه سیستمی به موضوعات است، گفت: اگر به اهمیت حمل و نقل بویژه در حوزه حمل و نقل ریلی واقف باشیم، حتی اقدام به رایگان شدن بلیط قطار و هواپیما خواهد شد تا مانع کشته شدن مردم در جاده‌ها شود.

نوازنی افزود: استان مرکزی جزو استان‌هایی است که شدت برخورد در جاده‌های آن بالاست و این امر گویای آن است که تعداد و آمار کشته ها در صحنه تصادف در این استان بالاتر از میانگین کشوری است و عموما برخورد وسایل نقلیه به صورت رخ به رخ یا برخورد خودروی سنگین با سبک است و از رانندگان خودروهای سنگین درخواست دارم که ملاحظه خودروهای سبک در محورها و جاده‌ها را داشته باشند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.