• یکشنبه / ۲۵ آذر ۱۳۹۷ / ۱۷:۰۶
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 97092512652
  • منبع : نمایندگی خراسان رضوی

رئیس هیات مدیره شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی خراسان رضوی:

حمل‌ونقل در آسیای میانه به ریلی شدن سوق پیدا کرده است

حمل و نقل ریلی

رئیس هیات مدیره شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی خراسان رضوی گفت: به سبب مشکلات ایجاد شده در آسیای میانه بخشی از بارها از حمل و نقل جاده‌ای به سمت حمل و نقل ریلی سوق پیدا کرده است.

به گزارش ایسنا، احمد زمانیان در نشست خبری هفته حمل‌ونقل و روز راهداری، با اشاره به اینکه درحوزه حمل‌ونقل و ترانزیت اتفاقات بسیاری منجر به کاهش بار ترانزیت شده است، اظهار کرد: آمارهای منتشر شده طی یک سال گذشته حاکی از آن بوده که مسایل داخلی کشور از جمله حضور و نظارت سازمان‌های بسیاری در عرصه ترانزیت، بالا رفتن قیمت حمل و به ویژه مشکلات در کشورهای همسایه منجر به کاهش حمل در حوزه‌های ترانزیت، صادرات و واردات شده است.

وی با بیان اینکه از جمله مشکلاتی که در کشورهای همسایه وجود دارد، عوارض 1.5دلاری ترکمنستان است، عنوان کرد: ابتدا عوارض یک دلار بوده که در خرداد گذشته 50 سنت به این عوارض اضافه و در مجموع موجب افزایش 2 هزاردلاری کرایه حمل شد، همچنین محدودیت عبوری روزی 30 دستگاه کامیون از سوی ترکمنستان در مرز سرخس، گمرک این مرز را با چالش‌هایی روبه‌رو کرده است.

رئیس هیات مدیره شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی خراسان رضوی افزود: به دلیل وجود محدودیت در مرز سرخس بارها به سمت مرز لطف‌آباد رفته که این اتفاق باعث به وجود آمدن توقفات چند روزه در این مرز شده است.

زمانیان با اشاره به اینکه تاجران به دنبال کاهش هزینه تمام شده کالاها هستند، تصریح کرد: امروزه تاجران به دنبال کاهش هزینه تمام شده کالای خود هستند؛ اما موانع داخلی و خارجی از جمله خواب‌های کامیون‌ها و عوارض کشورهایی چون ترکمنستان باعث بالا رفتن کرایه حمل و درنتیجه افزایش قیمت تمام شده کالا می‌شود.

وی در خصوص واگذاری دوزبلاغ قزاقستان، بیان کرد: طی نشست‌های مشترکی که بین قزاقستان و شرکت‌های بین المللی حمل‌ونقل استان انجام شد، قزاق‌ها کامیون‌های ایرانی را پذیرفتند و طی این قرارداد سند دوزبلاغ برای کامیون‌های ایرانی تا سال 2019 از سوی قزاقستان صادر می‌شود.

رئیس هیات مدیره شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی خراسان رضوی با اشاره به توقف‌های طولانی در مرز دوغارون، گفت: در حوزه افغانستان شاهد توقفات طولانی در مرز دوغارون هستیم که بخش عمده مشکلات مربوط به باسکول در افغانستان و بخش دیگر مربوط به زیرساخت‌های گمرک دوغارون از جمله اداره گذرنامه بوده که منجر به افزایش مدت زمان حمل و کرایه‌ها شده است.

زمانیان با بیان اینکه ارز یکی از عواملی است که منجر به افزایش قیمت کرایه‌های حمل شده، عنوان کرد: در سامانه‌های ارزی برای شرکت‌های حمل‌ونقل ارز اختصاص داده شده؛ اما تاکنون شرکت‌ها، ارزی از این سامانه دریافت نکرده‌اند؛ بنابراین برای تامین ارز مورد نیاز رانندگان باید از طریق بازارهای آزاد اقدام کنیم که با مخاطراتی نیز همراه خواهد بود.

وی اضافه کرد: با وجود تحریم‌های اعمالی از سوی آمریکا ورود کشتی‌های بزرگ باری به ایران متوقف شده که این موضوع به همراه عوامل دیگر باعث رکود و کاهش ترانزیت ایران شده است، بنابراین باید تلاش کنیم تا از میزان ترانزیت ما کاسته نشود و صاحبان کالا را ترغیب کنیم که کالاهای خود را از مسیر ایران حمل کنند.

رئیس هیات مدیره شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی خراسان رضوی در خصوص میزان ترانزیت در سال ۹۶ و ۹۷، بیان کرد: در سال ۹۶ حدود ۴ میلیون و ۱۷۵ هزار تن صادرات، واردات و ترانزیت کالا از مرزهای استان انجام شده که در ۸ ماهه اول سال جاری تنها ۲ میلیون و ۵۰۱ هزار تن بوده و این امر به معنای کاهش میزان ترانزیت است.

زمانیان ادامه داد: به سبب مشکلات ایجاد شده در آسیای میانه بخشی از بارها از حمل و نقل جاده‌ای به سمت حمل و نقل ریلی سوق پیدا کرده که منجر به افزایش در این حوزه شده است. این میزان افزایش یافته که حاکی از افزایش بار نیست، بلکه بیانگر کاهش میزان درخواست حمل‌ونقل جاده‌ای است.

وی با اشاره به اینکه فعالیت بیش از 30 درصد شرکت‌های حوزه حمل‌ونقل بین المللی به صفر رسیده است، تصریح کرد: کاهش بارها و عوامل دیگر از جمله سازمان دارایی باعث شده که بسیاری از شرکت‌ها فعالیت‌های خود را متوقف کنند.

رئیس هیات مدیره شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی خراسان رضوی افزود: با وجود اینکه مصوبه‌هایی برای معافیت مالی انجمن‌ها وجود دارد، اما شاهد اخذ مالیات‌هایی بیش از 100درصد هستیم که این موضوع باعث تعدیل نیروی شرکت‌ها و همچنین تعطیلی آن‌ها شده است.

در ادامه این نشست محمود امتی، نایب رئیس هیات مدیره انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقلی بین المللی خراسان رضوی، اظهار کرد: انجمن استان حدود ۲۰۰ عضو و بالغ بر 7 هزار ناوگان در این حوزه دارد. بیشترین حجم ترانزیت به کشور افغانستان به دلیل ارزانی، کوتاه و امن بودن مسیر ایران توسط حمل و نقل بین‌المللی خراسان رضوی صورت می‌گیرد.

وی افزود: شمال و غرب افغانستان بیشترین نیاز حمل و نقلی را به شرکت‌های حمل‌ونقل استان دارد. مایحتاج این بخش از افغانستان از طریق ایران برطرف می‌شود و در صورت نبود این حمل و نقل، افغانستان با مشکلات بسیاری در بازار هرات، مرز نیمروز و حتی مزارشریف مواجه خواهد شد که محدودیت‌هایی از جمله باسکول در مرز دوغارون و همچنین مشکلات داخلی اعم از توقف‌های طولانی، ایست‎های بازرسی در مرز و ساعات کار اداره گذرنامه، ما را با موانعی مواجه کرده است.

نایب رئیس هیات مدیره انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقلی بین المللی خراسان رضوی با اشاره به اینکه مرز دوغارون رتبه اول ترانزیت خروجی را دارد، تصریح کرد: در سال ۹۲ حجم ترانزیت کالا حدود ۱۵ میلیون تن بوده؛ اما موانعی مانند افزایش مدت زمان و هزینه کرایه منجر به کاهش حجم ترانزیتی ما شده است؛ در حالی که اکنون ۴۰ تا ۴۵ درصد از ترانزیت ما سوخت بوده و تنها ۵ میلیون تن کالای تجاری ترانزیت می‌شود.

امتی بیان کرد: یکی دیگر از مواردی که باعث کاهش ترانزیت شده، استفاده کشورهای دیگر از مسیرهای جایگزینی بوده که این مسیرها شامل راه‌آهن چین به آسیای میانه، بندر کراچی و مسیر ترکیه و گرجستان از طریق خطوط دریایی به آسیای میانه است.

نایب رئیس هیات مدیره انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقلی بین‌المللی خراسان رضوی گفت: با رونق گرفتن ترانزیت حدود ۲۰۰ هزار شغل در کشور شکل می‌گیرد. در خراسان رضوی ۲۲۰ شرکت با حدود ۲۲۰۰ نفر در این حوزه فعالیت دارند، به طوری که هر شرکت به طور متوسط برای ۱۰ نفر اشتغال ایجاد کرده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.