• دوشنبه / ۲۶ آذر ۱۳۹۷ / ۱۱:۴۸
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 97092612955
  • منبع : نمایندگی گیلان

نکوداشت «محمد روشن» برگزار شد

نکوداشت «محمد روشن» برگزار شد

آیین نکوداشت ۶۰ سال فعالیت علمی و ادبی محمد روشن برگزار شد.

به گزارش ایسنا، محمد روشن در آیین نکوداشت ۶۰ سال فعالیت علمی و ادبی‌اش که با حضور مسئولان ارشد استانی در مجتمع فرهنگی و هنری خاتم الانبیاء(ص) رشتی برگزار شد با ابراز خرسندی از برگزاری مراسم بزرگداشت و نکوداشت برای شخصیت‌های علمی و ادبی و فرهنگی، اظهار کرد: این صمیمیت و اهتمامی قدردانی از کوشش خدمتگزاران فرهنگی در جامعه وجود دارد، بسیار ارزشمند است.

او تصحیح و تنقیح کتاب «روضه العقول» را یکی از کارهای برجسته خود در حوزه ادبیات فارسی دانست و تصریح کرد: هر انسانی ناگزیر به خدمت در جامعه‌ای است که در آن زندگی می‌کند و بنده در حد توانم سعی کردم خدمت کنم و همواره از خداوند به خاطر پروراندن این اهتمام در وجودم سپاسگزاری می‌کنم.

روشن با بیان این‌که ۱۲ سال افتخار تدریس در گیلان و پس از آن در تهران را دارد، خاطرنشان کرد: ۳۴ سال بعد از معلمی به تدریس در دانشگاه تهران مشغول شدم و سپس به کار تالیف و تحقیق در زبان و ادب فارسی پرداختم. امیدوارم با وجود ۸۵ سال سن توانسته باشم خدمت موثری به جامعه کرده باشم.

حسن انوشه، چهره پیشکسوت زبان و ادب فارسی نیز با بیان این‌که استاد محمد روشن برای فرهنگ ایران تلاش کرده است، گفت: استاد روشن پاسدار میراث معنوی کشور ما بوده که نشان‌دهنده امانتداری و فرهیختگی ایشان است.

او تصحیح کتاب «جامع التواریخ» را یکی از کارهای بزرگ و سترگ روشن دانست و خاطرنشان کرد: این کتاب مجددا به دست استاد روشن احیا شد. البته ایشان در همه زمینه‌های تاریخ، ادبیات و عرفان برجسته است.

ژاله حساس‌خواه، مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان گیلان نیز در این مراسم اظهار کرد: در زمانه‌ای که بزرگ شدن، بزرگ بودن و بزرگ ماندن کار ساده‌ای نیست، استاد روشن مانند دیگر ستارگان درخشان تاریخ ایران مظهر دستیابی به این سه مهم است.

او محمد روشن را یک ستاره در سپهر علم و ادب ایران دانست که زندگی‌اش ترجمان مسافر راه عشق در کلام لسان‌الغیب است و تصریح کرد: با نگاهی بازشناسانه به زندگی استاد روشن درخواهیم یافت که ایشان همواره می‌دانسته چه می‌خواهد و آن‌چه را می‌خواسته با تمام وجود باور داشته است.

مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی گیلان با بیان این‌که کارنامه استاد روشن دارای ویژگی‌های برجسته‌ای است، گفت: بی‌تردید استاد در زمره سرمایه‌های بی‌بدیل معنوی استان و حتی کشور قرار می‌گیرد.

حساس‌خواه محمد روشن را انسانی خواند که همواره تعلق به ایران و ادبیات ایران را بر هر تعلق دیگر ترجیح داده و خاطرنشان کرد: استاد دارای مجموعه‌ای از صفات خوب مانند عشق، دیانت، تعهد، تخصص، حسن خلق، تواضع و مردم‌دوستی است و این صفات آن‌قدر برجسته است که توانسته نهادهای فرهنگی را گرد هم آورد تا به معرفی این شخصیت گرانسنگ به نسل امروز و فردا بپردازیم.

او راز همیشه ماندگاری مردان بزرگ تاریخ را در عشق و بصیرت و استقامت و عهدهای پنهان‌شان دانست و یادآور شد: امیدواریم جوانان این سرزمین الگوهای مناسب خودشان را در دل همین آب و خاک بیابند تا در جست‌وجویش راهی بلاد دیگر نشوند. در این راستا آمادگی داریم هرساله چنین نکوداشت‌هایی برای سایر چهره‌های فرهنگی استان برگزار کنیم.


انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha