• دوشنبه / ۲۶ آذر ۱۳۹۷ / ۱۳:۳۲
  • دسته‌بندی: پژوهش
  • کد خبر: 97092613078
  • خبرنگار : 71567

رئیس دانشگاه تهران:

محتوای آموزشی دانشگاه‌ها قدیمی است و به روز نیست/در پژوهش بسیار خوب عمل کرده‌ایم

محتوای آموزشی دانشگاه‌ها قدیمی است و به روز نیست/در پژوهش بسیار خوب عمل کرده‌ایم

رئیس دانشگاه تهران از برنامه این دانشگاه برای به روزرسانی محتوای آموزشی دانشجویان خبر داد و گفت: ما در بسیاری از حوزه‌ها از جمله پژوهش بسیار خوب عمل کرده و می‌کنیم اگر چه شبکه‌سازی ها و فعالیت‌های بین‌المللی در این زمینه محدود است اما در پژوهش به شیوه‌های نوین آشنا هستیم‌ و بهترین ها را جذب می‌کنیم. این در حالی است که در آموزش همچنان شیوه قدیمی را پیش گرفتیم و محتوای مطالب آموزشی به روز نیست.

به گزارش ایسنا، دکتر محمود نیلی احمدی‌آبادی امروز (دوشنبه ۲۶ آذر) در بیست وهفتمین جشنواره پژوهش و فناوری که در تالار علامه امینی دانشگاه تهران برگزار شد با تاکید بر این که امروزه با مشکل پیاده سازی دستاوردهای پژوهشی در کشور مواجه هستیم، اظهار کرد:‌ اگر چه خوشبختانه فرهنگ پژوهش در شرایط فعلی تا حدودی در کشور پیشرفت کرده اما انتظار داریم تاثیرات آن بیشتر شود و ما بتوانیم دستاوردهای ناشی از پژوهش را در سطح جامعه پیاده سازی کنیم که البته برگزاری جشنواره‌هایی نظیر پژوهش و فناوری فرصت خوبی برای مرور برنامه‌ها و سیاست‌های این عرصه محسوب می‌شود چرا که امکان گفت‌وگوهایی را که می‌تواند در آینده دانشگاه‌ها تاثیر گذار شود را فراهم می‌آورد.

وی در ادامه با تاکید بر این که ادبیات جدیدی در عرصه‌ی دانشگاه‌ها و سیاست‌گذاری‌های این مراکز در جهان شکل گرفته است، گفت:  همان گونه که تکنولوژی شرایط زندگی ما را تغییر داده است در شرایط فعلی ادبیات جدیدی نیز در عرصه‌ فعالیت‌های دانشگاهها ایجاد شده است که این ادبیات از لحاظ تنوع بسیار بی‌نظیر است، به گونه‌ای که ما از دانشگاههای نسل اول به نسل ۳ و ۴ که نوعی از دانشگاههای کارآفرین و دارای  مسئولیت اجتماعی هستند رسیدیم و به زودی نیز به دانشگاه نسل پنجم دست خواهیم یافت.

رئیس دانشگاه تهران همچنین بین‌المللی سازی را به عنوان مهمترین هدف دانشگاههای فعلی عنوان کرد و گفت: در حال حاضر دانشگاههای جهان و از جمله دانشگاههای ایران به شیوه‌های مختلف فعالیت‌های خود را در عرصه‌های بین‌المللی توسعه می‌دهند. ضمن این که از ماموریت‌های دیگر خود نظیر مسئولیت اجتماعی آموزش و پژوهش نیز غافل نیستند.

به گفته‌ی نیلی در حال حاضر دانشگاه‌های جهان بر اساس معیارها و شاخص‌های مختلف رده بندی شدند اما این رده بندی‌ها تا چند دهه گذشته مفهوم و معنایی نداشت و بیشتر رده بندی دانشگاه‌ها در کشور آمریکا متمرکز بود و ما در سایر کشورها اعم از اروپا و غیره شاهد این رده‌بندی نبودیم اما وضعیت فعلی موجب شده است که امروز دانشگاه‌ها به یکدیگر دسترسی پیدا کنند و هر استاد نیز ارزش گذاری دانشگاه‌های مختلف را بداند.

رئیس دانشگاه تهران همچنین در بحث رده‌بندی دانشگاهها، باید مراقب این امر شد که ضمن موفقیت تنظیم سیاست‌ها و برنامه‌های بیشتر برای موفقیت روز افزون، در عرصه‌های مختلف توسعه خود را نیز متوقف نکنیم. بنابراین ما نمی‌توانیم از رده بندی‌های علمی جهانی کناره گیری کنیم اما سیاست‌های ما باید در راستای بهبود و حفظ جایگاه دانشگاه در این رده بندی‌ها باشد.

به گفته وی خوشبختانه در حال حاضر دانشگاه تهران در بسیاری از رده بندی‌های جهانی همواره رتبه‌های یکم یا دوم کشور را کسب می‌کند. اگر چه تا دستیابی به توانمندی‌های اصلی فاصله داریم و ما ظرفیت‌های بیشتری برای موفقیت‌های بیشتر در عرصه‌های داخلی و حتی خارجی داریم.

رئیس دانشگاه تهران بر ضرورت سرمایه گذاری بر روی منابع انسانی این دانشگاه تاکید کرد و گفت: باید نیروی انسانی بعنوان یک سرمایه مهم و تاثیر گذار همواره مورد توجه سیاست‌های دانشگاه قرار بگیرد و آموزش به این نیروها باید جدی تلقی شده و همیشه باید یافته‌های بشر از نسلی به نسل دیگر منتقل شود اما نکته مهم این است که محتوا و شیوه این آموزش‌ها در شرایط فعلی تغییر کرده و ما نیز باید بر اساس شیوه‌ها و متدهای نوین آموزش‌های خود را ارائه بدهیم.

 نیلی با تاکید بر این که به روز سازی محتوای آموزش دانشگاه‌ها با کندی پیش می‌رود، از برنامه دانشگاه تهران برای به روز سازی محتوای آموزش و تبیین این مطالب در آینده‌ نزدیک خبر داد و گفت: این بازنگری‌ها با رویکرد نوآوری و اشتغال محوری مورد بررسی قرار می‌گیرد. ضمن این که سعی می کنیم دوره‌های کهاد را نیز در دانشگاه اجرایی کنیم و علاوه بر آن دانشجویان این اختیار را داشته باشند که واحدهای اختیاری خود را به انتخاب خود از واحدها یا گروه‌های دیگر جذب کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۷-۰۹-۲۶ ۱۵:۱۰

در پژوهش بد عمل کردید ولی در داده سازی و تقلبات مقاله ای با داده های جعلی خیلی عالی کار کردید. البته مشت تان را هم مجلات معتبر ساینس و نیچر به خوبی باز کردند و آبروی تان در دنیا رفت! حالا هی تعداد مقالات را ببرید بالاتر و بالاتر و بالاتر و پروفسورهای پفکی را بیشتر کنید!جز هدر دادن بیت المال هیچ عایدی براتون نداره و دیگه نمیتونین باهاش به دنیا پز بدین!