• سه‌شنبه / ۲۷ آذر ۱۳۹۷ / ۱۵:۰۵
  • دسته‌بندی: جهاد دانشگاهی
  • کد خبر: 97092713782
  • خبرنگار : 71605

گزارش ایسنا از تمام آنچه در مراسم رونمایی 10 طرح جهادی گذشت

وقتی می‌توان خلاء علمی با دنیا را به سرعت پر کرد

وقتی می‌توان خلاء علمی با دنیا را به سرعت پر کرد

۱۰ طرح فناورانه جهاد دانشگاهی امروز با حضور اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور و سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری و جمعی از مسئولان جهاد دانشگاهی در دانشگاه علم و فرهنگ رونمایی شد.

به گزارش ایسنا، دکتر حمیدرضا طیبی، رئیس جهاد دانشگاهی که پیشتر نوید رونمایی از  ۱۰ فناوری نوین جهاد دانشگاهی را داده بود، در این مراسم حاضر شد و با اشاره به آن که انقلاب باید بر بال علم و فناوری به دنیا صادر شود، اقتصاد دانش‌بنیان را مورد تأکید قرار داد و گفت: تمام حوزه‌هایی در دنیا که دارای ارزش اقتصادی و استراتژیک هستند را به عنوان اولویت‌های خود را برگزیده‌ایم.

وی در قستی دیگر از سخنان خود به تشریح فعالیت‌های فناورانه و نوآورانه جهاد دانشگاهی طی دهه‌های ۶۰ تا ۹۰، از جمله همکاری با سازمان صدا و سیما در تأسیس ۱۶ ایستگاه موج متوسط رادیویی، همکاری با وزارت نفت در ساخت موتور دور متغیر و استفاده از آن در صنعت نفت، ساخت رکتیفایر مترو و ... پرداخت و اظهار کرد: پر کردن خلاء فناورانه بین ما و دنیا در مدت زمان کوتاهی انجام می‌شود، ضمن آن که در مواردی می‌توان بازار را به رقیب خارجی واگذار کرد و در عوض از طریق خرید تکنولوژی خارجی، اقدام به انتقال فناوری کرد.

رئیس جهاد دانشگاهی در این مراسم همچنین از تعیین هفت مأموریت فناورانه در نقشه جامع علمی کشور، برای جهاد دانشگاهی خبر داد و خاطرنشان کرد: تولید فناوری در کشور باید به صورت مأموریت‌محور انجام شود.

سورنا ستاری، معاون علمی- فناوری ریاست جمهوری نیز علی‌رغم آن که عازم سفری به مشهد بود، در این مراسم حاضر شد و اظهار کرد: جهاد دانشگاهی نمونه بومی شده انقلابی در آموزش و پژوهش است و پروژه‌های این سازمان از اولویت‌های ما در معاونت علمی به شمار می‌آید.

وی افزود: از ابتدای امر بحث ما با جهاد دانشگاهی بر سر آن بود که تکنولوژی باید از طریق ایجاد شرکت‌ها به تولید برسد که خوشبختانه این بحث با جهاد دانشگاهی به نتیجه‌ رسیده است و موضوع فوق نیز محقق شده است.

معاون علمی- فناوری ریاست جمهوری همچنین حمایت این معاونت از محققان در قالب پروژه‌های حمایت ۵۰ درصدی را یادآور شد و گفت: تا زمانی که تکنولوژی به تولید برسد، از آن حمایت می‌کنیم و در ۵۰ درصد آن سهیم هستیم.

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور نیز در پایان این مراسم به سخنرانی پرداخت و با اشاره به اینکه هیچ مسیری سریع‌تر از توسعه علمی، ما را به هدف نمی‌رساند، گفت: باید نظام یکپارچه آموزش و پرورش در کشور را به وجود بیاوریم تا با یکپارچگی، هر بخش، بخش دیگری را تکمیل کند.

وی نقش فناوری در کشورهایی همچون ایران را پررنگ‌تر از دهه‌های گذشته دانست و تأکید کرد: مدیریت دانش نیروهای انسانی از سایر اشکال مدیریت، اهمیت بیشتری دارد و مسیر توسعه کشور را هموار می کند.

معاون اول رئیس جمهور نقش‌آفرینی جهاد دانشگاهی طی چهل سال گذشته و از جمله در شرایط سخت کنونی یادآور شد و خاطرنشان کرد: از وزارتخانه ها و دستگاه های اجرایی می خواهیم تا از محصولات تولید داخلی استفاده کنند و دستگاه های مرتبط نیز تلاش کنند تا محصولات دانش بنیان که یکی از اصلی ترین موضوعات صادراتی است در بازارهای خارجی مورد توجه قرار گیرد.

جهانگیری در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه بودجه دولت به گوشت قربانی تبدیل شده و ده‌ها دستگاه موازی در کشور بودجه بگیر دولت شده‌اند، تصریح کرد: برخی با نفوذی که در ریاست جمهوری، سازمان برنامه و بودجه یا مجلس در گذشته داشتند، امروز تبدیل به عضوی از بودجه کشور شده‌اند.

معاون اول رئیس‌جمهوری در پایان گفت: بر اساس دستور رهبر معظم انقلاب مقرر شد بودجه سال ۹۸ براساس شرایط تحریمی کشور مورد توجه قرار گرفته و در مسیر خلق توسعه حرکت کند.

به گزارش ایسنا، ۱۰ طرح فناورانه جهاد دانشگاهی که امروز در دانشگاه علم و فرهنگ رونمایی شدند، "طرح فناورانه خط تولید تورهای قفس پرورش ماهی در دریا"، "طراحی، ساخت و راه‌اندازی بازوهای بارگیری دریایی در صنعت نفت"، "تولید آنتی بادی‌های درمانی دارو درمانگر گاما، روشی نوین برای پیشگیری و درمان اسهال در دام"، "دستیابی به فناوری ساخت جرم های ویژه‌ نسوز"، "دستیابی به فناوری نمک زدایی نفت خام"، "بومی سازی دانش فنی تولید  و آزمایشگاهی جنین از گاوهای اصلاح نژاد شده"، "ایجاد بانک جنین از نژادهای ارزشمند"، "توسعه دانش فنی و ساخت ماشین بازیافت و  زیست پالایی پسماندهای نفتی"، "طراحی، مهندسی و ساخت دکل های حفاری خشکی چاه‌های نفت" و "کسب فناوری تولید کربن فعال از قیر طبیعی، احداث واحد نیمه صنعتی با ظرفیت ۱۰۰ تن در سال" هستند.

در پایان این مراسم همچنین از برخی حامیان ۱۰ طرح‌ فناورانه جهاد دانشگاهی از جمله مهندس قلمبر دزفولی از شرکت ملی نفت ایران، مهندس حسنی از شرکت پایانه های نفتی، مهندس  کوتی از شرکت مناطق نفت‌خیز جنوب، مهندس حسینی پور از شرکت سرمایه‌گذاری جهاد نصر و مهندس رستمی تقدیر شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha