• یکشنبه / ۲ دی ۱۳۹۷ / ۰۹:۴۵
  • دسته‌بندی: اقتصاد کلان
  • کد خبر: 97100200658
  • خبرنگار : 71448

شورای پول و اعتبار تصویب کرد

پایان پرداخت سود روزشمار حساب‌های بانکی

پایان پرداخت سود روزشمار حساب‌های بانکی

با تصویب شورای پول و اعتبار پرداخت سود سپرده‌های سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت از ابتدای بهمن‌ماه سال جاری از روزشمار به ماه‌شمار تغییر خواهد کرد.

به گزارش ایسنا، شورای پول و اعتبار در هزار و دویست و شصت و دومین جلسه خود در ۲۰ آذرماه سال جاری تصویب کرد که معیار پرداخت سود سپرده‌های سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت عادی از روزشمار به ماه‌شمار تغییر یابد؛ به ‌گونه‌ای که حداقل مانده حساب در ماه مبنای محاسبه سود سپرده‌های مزبور باشد.

در این جلسه، همچنین مقرر شد که یک ماه پس از تاریخ ابلاغ مصوبه و تمهید مقدمات و زیرساخت‌های لازم در شبکه بانکی کشور، طی آن مقطع زمانی، مراتب در بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی به اجرا درآید.

شورای پول و اعتبار بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی را موظف کرده که اطلاع‌رسانی لازم را در این خصوص به سپرده‌گذاران خود انجام دهند.

تصویب تغییر پرداخت سود سپرده‌های کوتاه‌مدت از روزشمار به ماه‌شمار در حالی است که بر اساس بخش‌نامه متعدد شورای پول و اعتبار در جلسات و سال‌های گذشته، در حال حاضر حداکثر نرخ سود علی‌الحساب برای سپرده‌های کوتاه‌مدت عادی ۱۰ درصد سالانه است.

بانک مرکزی با ابلاغ این بخش‌نامه به بانک‌ها تاکید کرده است که این نهاد علاوه بر رصد عملکرد شبکه بانکی در این خصوص، نحوه عمل شرکت‌های پشتیبانی فناوری اطلاعات بانک‌ها و موسسات اعتباری را نیز تحت پایش خواهد داشت و در صورت مشاهده و کشف هرگونه مغایرت یا هرگونه اقدامی که منجر به کتمان یا غیرواقعی جلوه‌دادن رویدادهای مالی شود، شرکت‌های مذکور در فهرست اشخاص فاقد شرایط و صلاحیت لازم برای همکاری با شبکه بانکی کشور قرار خواهند گرفت.

به گزارش ایسنا، این در حالی است که چندی پیش، عبدالناصر همتی، رئیس‌کل بانک مرکزی با هشدار جدی به بانک‌ها اعلام کرده بود که با بانک‌ها و موسساتی که سود بیش از ۲۰ درصد به سپرده‌ها بدهند، برخورد جدی خواهد کرد.

این تصمیمات شورای پول و اعتبار و بانک مرکزی که در راستای کاهش نرخ سود پرداختی به سپرده‌های بانکی گرفته می‌شود، پیش‌زمینه‌ای برای اصلاح نظام بانکی و ناترازی بانک‌هاست، چراکه همتی گفته بود بانک‌ها با پرداخت سود بالا به سپرده‌ها نمی‌توانند آن را تامین کرده و این کار سبب اضافه برداشت آن‌ها می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۷-۱۰-۰۲ ۱۰:۳۵

بله هر اقدامی که در جهت کاهش پرداخت سود سپرده باشد اقدامی مفید برای بهبود شرایط اقتصاد کشور خواهد بود. به تدریج نتایج این تصمیم درست در اقتصاد اشکار خواهد شد.

avatar
۱۳۹۷-۱۰-۰۲ ۱۰:۵۴

در حال حاضر یکی از عوامل مهم تورم و نقدینگی بانکهای خصوصی هستند متاسفانه این بانکهای مسئولیت اصلی خود که سرمایه گذاری در تولید است را به سرمایه گذاری در دلالی ترجیح می دهند. اگر چه نمی شود گفت که همه اینطور هستند اما درصد این امر بد بالاست.

avatar
۱۳۹۷-۱۰-۰۲ ۱۱:۰۱

باز هم تکرار یک اشتباه و باز هم خروج سرمایه از بانکها به سمت سوداگری و بازارهایی مانند دلار

avatar
۱۳۹۷-۱۰-۰۲ ۱۱:۳۸

مملکتی که قانونش ثانیه ای باشد فاتحه آن مملکت خواهد است

avatar
۱۳۹۷-۱۰-۰۲ ۱۴:۱۸

معلوم نیست علت تصمیمات ساده لوحانه ای که به بی اعتمادی مردم می انجامد کیست؟ سود روز شمار دو مزیت عمده برای مردم دارد: 1 - درامد را نزد خود نگه نمی دارند و در نتیجه موجب انتقال نقدینگی به بانک ها می شوند، در این میانه بانک هم سود می برند و اندکی از سود خود به سپرده گذار هم می دهند! 2 - درآمد ناشی از خدمات خود را به جای تحویل به بازاری ها و دلال ها و ریسک سرمایه گذاری، نقدینگی خود را به بانک ها که مطمئن تر هستند می دهند و از حاشیه سودی هر چند اندک ولی مطمئن برخوردار می شوند! برای بانک ها هم سود دارد چون بروز موجب جمع آوری و افزایش نقدینگی خود می شوند که هم کمک به خود و هم کمک به دولت است! با این اوصاف مشخص نیست چه دستی می خواهد آرامش ارزی و ثبات اقتصادی دولت و مردم را دستاویز بی ثباتی و بی اعتمادی کند؟ دقت شود که سود روزشمار یکی از پارامتر های اقتصاد با ثبات هم هست!شما هم فکر کنید! و نتایج فکر خود را به عنوان رسانه به مردم منتقل کنید.

avatar
۱۳۹۷-۱۰-۰۲ ۱۵:۱۶

باز هم اشتباه درجهت افزایش تورم یک قدم بزرگ دیگر

avatar
۱۳۹۷-۱۰-۰۳ ۰۸:۲۹

نه عزیزم اینطوری نیست سود به شما نمیده ولی از شما بابت وام سود میگیره

avatar
۱۳۹۷-۱۰-۰۲ ۱۵:۲۲

سلام انشاالله بااین حرکت بانکداری اسلامی بدون رباداشته باشیم

avatar
۱۳۹۷-۱۰-۰۲ ۱۵:۵۱

سلام این اقدام بانک مرکزی دست درازی به سرمایه مردم است زیرا وجهی که در وسط ماه به حساب بانکی واریز میشود مشمول دریافت سود نمیشود در حالیکی بانک از این منابع بصورت روز شمار استفاده میکند و سود روز شمار از مردم میگیرد باید بانکها نیز سود روز شمار را از تسهیلات پرداختی به مردم را حذف کنند

avatar
۱۳۹۷-۱۰-۰۲ ۱۶:۰۷

سلام این اقدام بانک مرکزی دست درازی به سرمایه مردم است زیرا وجهی که در وسط ماه به حساب بانکی واریز میشود مشمول دریافت سود نمیشود در حالیکی بانک از این منابع بصورت روز شمار استفاده میکند و سود روز شمار از مردم میگیرد باید بانکها نیز سود روز شمار را از تسهیلات پرداختی به مردم را حذف کنند

avatar
۱۳۹۷-۱۰-۰۲ ۱۶:۱۵

سلام مردم نگران نباشید این بخشنامه ...اجرا نمیشه زیرا وجوهی که روز دوم هر ماه به حساب واریز میشه سود تعلق نمیگیرد و این امرباعث میشه مردم پولشان به بانک ندهند

avatar
۱۳۹۷-۱۰-۰۲ ۱۶:۳۴

یعنی چی ؟ یعنی اگر 27 روز پولت باشه و یه مقدار برداری برای اون 27 روز رو نمیدن ؟ این دیگه چه کاریه ...بخش تولید هم که درست و درمون و عادی نیست مردم برن اونجا سرمایه‌گذرای کنن..

avatar
۱۳۹۷-۱۰-۰۲ ۱۶:۵۸

استدلال کسانی که میگویند سود بانکی باید کم شود این است که با یک مقایسه خنده دار ایران را با کشورهای اروپایی مقایسه میکنند و باید از آنها پرسید نرخ تورم در کشورهای اروپایی چقدر است ؟ حقوق و دستمزد کارگر و کارمند در کشورهای اروپایی چقدر است؟ شاخص توسعه انسانی و رفاه اقتصادی و....در کشورهای اروپایی چقدر است؟ قدرت خرید مردم دراروپا چقدر است؟ تولید ناخالص داخلی در کشورهای اروپایی چقدر است ؟ نرخ برابری دلار در برابر ارز آن کشورها چقدر است ؟ به وبسایتی بروید که تمام کشورهای جهان در این وبسایت با نرخ تورم و تولید ناخالص داخلی و جمعیت و نرخ سود شان لیست شده اند ... سود بانکی در ایران بیشتر از کشورهای دیگر نیست بلکه نسبت به تورم خیلی کمتر هم هست سود بانکی در ترکیه با تورم 7.8 درصد 17.75 درصد است از ایران بیشتر نرخ سود در آرژانتین 32.76 درصد است هر دوی این کشور از ایران خیلی پیشرفته تر هستند با نرخ تورم واقعی 200 تا 300 درصد سود بانکی کوتاه مدت 10 درصد و بلند مدت 15 درصد هیچ هم حساب نمیشود

avatar
۱۳۹۷-۱۰-۰۳ ۰۹:۰۶

با این کارا مشکل حل نمیشه

avatar
۱۳۹۷-۱۰-۰۲ ۲۰:۱۵

چند نکته وجود دارد. اول آنکه، در کاهش سود بانکی باید تهدید خروج سرمایه و ایجاد آشفتگی در بازار را در نظر داشت. دوم اینکه، به فکر کسانی باشید که از این راه امرار معاش میکنند. منظور مادران و پدران از کار افتاده ای هستند که درآمدی جز سود بانکی ندارند و توان گدایی هم در خود نمی بینند! هر روز شاهد اقداماتی در تخریب توان مالی خودمان هستیم. به امید ثبات

avatar
۱۳۹۷-۱۰-۰۲ ۲۱:۳۲

کاملا واضح است که هیچ اطلاعی از تعاملات اقتصادی ندارید. امثال شما این تصمیم را گرفتند و درست مانند گذشته باید منتظر تبعات تصمیمات شتاب زده خود در بازار باشند.

avatar
۱۳۹۷-۱۰-۰۲ ۲۲:۲۰

بانک قوامین مطمئنم هنوز روز شمار ٢٠ درصد ميده شما واسه خودتون تصويب كنيد

avatar
۱۳۹۷-۱۰-۰۲ ۲۳:۵۱

سلام این اقدام بانک مرکزی دست درازی به سرمایه مردم است زیرا وجهی که در وسط ماه به حساب بانکی واریز میشود مشمول دریافت سود نمیشود در حالیکه بانک از این منابع بصورت روز شمار استفاده میکند و سود روز شمار از مردم میگیرد باید بانکها نیز سود روز شمار را از تسهیلات پرداختی به مردم را حذف کنند

avatar
۱۳۹۷-۱۰-۰۳ ۰۸:۳۸

به نظرم تصمیم اشتباهی هست چون حق صاحب حساب ادا نمی شود و هم باعث می شود که پول خود را بدست بانک نسپاریم. چطوری بانک برای یک روز تاخیر، جریمه دریافت می کند، اما برای 29 روز سپرده گذاری هیچ سودی به آن تعلق نمی گیرد. این هم از اون تصمیمات یک سویه است.

avatar
۱۳۹۷-۱۰-۰۵ ۲۳:۵۵

دولت و بانک ها با شعار میتوانیم دیدن بیشتر میتونن مردم رو چپاول کنن و طبق معمول دستشون تو جیب مردم باشه

avatar
۱۳۹۷-۱۰-۰۸ ۰۷:۴۲

به نظر من با توجه به حذف سود روز شمار بانکی ، خروج سرمایه از بانکها شروع میشود و به سمت بازارهای دیگر سوق پیدا خواهد کرد .

avatar
۱۳۹۷-۱۰-۰۸ ۱۳:۲۱

متاسفانه باز هم شگردی جهت بدبخت تر کردن مردم یکی نیست بگه چرا قانونی وضع نمیکنید که دست اقا زاده ها و اختلاسگران خودی را قطع کند و به داد مردم برسد همش بر ضد مردم قانون وضع میکنید مردم هم صبرشان حدی دارد ... وای به آن روز که صبر مردم تمام شود

avatar
۱۳۹۷-۱۱-۲۸ ۰۱:۵۱

مردم با این نظریه بانک مرکزی پولهای خود را از بانکها خارج کرده وبه دست دلالان می دهند بعضیها همین سپرده ها همه ی سرمایه شان است

avatar
۱۳۹۷-۱۲-۲۵ ۱۰:۲۳

نتیجه این خطای عمدی جلوگیری از کاهش نرخ ارز و افزایش قیمت خودرو ومسکن وکالاهای سرمایه ای وشبه سرمایه ای است به نظر میرسد عده ای با وضع قوانین معیوب به کمک ان دسته کسانیکه در حال غارت وچپاول مملکت هستند کمک میکنند