• سه‌شنبه / ۴ دی ۱۳۹۷ / ۱۴:۴۰
  • دسته‌بندی: صنفی،فرهنگی‌ودانشجویی
  • کد خبر: 97100402318
  • خبرنگار : 71624

فرسودگی ناوگان حمل و نقل، بلای جان دانشجویان؛

روایت دانشجویان واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد از حادثه واژگونی اتوبوس

روایت دانشجویان واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد از حادثه واژگونی اتوبوس

در پی وقوع حادثه واژگونی اتوبوس در دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تعدادی از دانشجویان این واحد دانشگاهی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا به برخی مشکلات سیستم حمل و نقل عمومی این دانشگاه و فرسودگی آن اشاره کردند.

به گزارش ایسنا، یکی از دانشجویانی که با نگرانی به اتوبوس واژگون‌شده نگاه می‌کند، می‌گوید یکبار نشده سوار اتوبوس‌های قدیمی دانشگاه شده باشد و راننده در حال چرت زدن نباشد! دوست دیگر این دانشجو می‌گوید راننده‌ها پشت فرمان چای می‌نوشند، غذا می‌خورند و کمربند ایمنی را هم نمی‌بندند!

یکی از حاضران در صحنه تصادف امروز واحد علوم وتحقیقات دانشگاه آزاد می‌گوید: چهار سال پیش در همین مکان تصادف شده بود. او که چند دقیقه پس از حادثه در محل حاضر شده، می‌گوید که دانشجویانی را دیدیم که در تصادف امروز دچار نقص عضو شدند.

جلوتر که می‌رویم دکتر طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد را می‌بینیم که با چشمان اشک آلود ایستاده و با یکی از مسؤولان اورژانس صبحت می‌کند، او بعد از پایان صحبتش در پاسخ به درخواست مصاحبه ما می‌گوید فعلا با هیچ خبرنگاری صبحت نمی‌کنم.

ماموران انتظامات و اورژانش دانشگاه مدام دانشجویانی را که بعضاً در حال گریه هستند، پراکنده می‌کنند و بعد از دقایقی چند نفر داد می‌زنند که دانشگاه تعطیل است.

یکی از کارمندان دانشگاه آزاد که کمی دورتر از صحنه تصادف ایستاده می‌گوید: اتوبوس برای انتقال دانشجویان زیاد است؛ اما همه آنها فرسوده هستند. او در حالی که اشک‌هایش را پاک می‌کرد، گفت: جوان‌های مردم همه جلوی چشممان کشته شدند.

در عین تلاش برای پیدا کردن مسؤولان واحد علوم و تحقیقات برای مصاحبه، دیدم نیروهای یگان امداد پلیس وارد محوطه شدند و دانشجویان را پراکنده کردند.

یکی از دانشجویان در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا درباره کیفیت وسایل حمل‌ونقل دانشگاه به اتوبوسی که در حال انتقال دانشجویان از دانشکده‌های بالاتر است اشاره می‌کند و می‌گوید: همه این اتوبوس و لاستیک‌های ساییده شده‌اش را ببینید، همین وضعیت همه اتوبوس‌های دانشگاه را شامل می‌شود، مسیرها گارد ریل ندارد، وقتی کوه را می‌تراشند و دانشگاه تاسیس می‌کنند، همین می‌شود.

آخرین تکه اتوبوس را که می‌خواهند، جدا کنند پلیس، دانشجویان و کارمندان حاضر را پراکنده می‌کند و در همین حین یکی از حاضران می‌گوید ساعت 12 و خرده‌ای بوده که صدای واژگونی اتوبوس را شنیده است، او جاده را به من نشان می‌دهد و می‌گوید این جاده باریک و مارپیچ تا بالا گارد ریل و حفاظ ندارد.

یکی دیگر از دانشجویان حاضر در محل حادثه در همین رابطه به خبرنگار ایسنا گفت: دانشگاه علوم تحقیقات در سراشیبی قرار دارد و دانشکده‌ها به صورت پلکانی در مسیر هستند؛ از آنجایی که مسیر طولانی است، دانشجویان ناگزیرند از اتوبوس‌های دانشگاه استفاده کنند.

این دانشجو ادامه داد: پیش از این قرار بود که دانشجویان با حمل و نقل کابلی جابه‌جا شوند، اما با تغییر مدیریت دانشگاه، پروژه‌ تلکابین دانشگاه متوقف شد.

یکی دیگر از دانشجویان نیز تاکید کرد: اتوبوس‌هایی که برای سیستم حمل و نقل دانشگاه مورد استفاده قرار می‌گیرند بعضاً مستهلک هستند و ایمنی درستی ندارند و قرار نبود که طولانی مدت از آنها استفاده شود. مخصوصاً در زمستان که یخبندان می‌شود، این موضوع نگران کننده‌تر است.

وی ادامه می‌دهد: در مورد حادثه‌ امروز هم ما اینطور شنیدیم که اتوبوس ترمز بریده بود و متاسفانه تا الان هفت نفر فوت کرده‌اند.

یکی از دیگر از دانشجویان واحد علوم و تحقیقات نیز می‌گوید: اتوبوس‌های دانشگاه همگی مستهلک هستند و تعداد آنها کافی نیست و بیشتر از ظرفیت و حدود 60 تا 70 نفر دانشجو را سوار می‌کنند.

پیش از آنکه محل حادثه را ترک کنیم یکی دیگر از دانشجویان نیز نزدیک ما می‌شود و می‌گوید: علی رغم اینکه مسیر بین دانشکده‌ها در دانشگاه علوم و تحقیقات مانند جاده چالوس است اما این مسیر فاقد گاردریل است و رانندگان نیز حتی اصول ایمنی اولیه را هم رعایت نمی‌کنند و گاهی بیش از ظرفیت دانشجو سوار می‌کنند. به همه این موارد، سیستم ناکارآمد و فرسوده حمل و نقل دانشگاه را هم باید اضافه کرد.


به گزارش ایسنا، حوالی ساعت ١٢ امروز واژگونی یک دستگاه اتوبوس حامل دانشجویان در دانشگاه علوم و تحقیقات تهران واقع در بلوار سیمون بولیوار به سازمان اورژانس اعلام شد که در پی آن یک بالگرد اورژانس، ۱۵ دستگاه آمبولانس ، دو دستگاه اتوبوس، دو دستگاه موتورلانس به محل حادثه اعزام شدند.

بنا بر اعلام مسولان دانشگاه آزاد متاسفانه در این حادثه تعدادی از دانشجویان این دانشگاه جان باختند و تعدادی نیز مجروح شدند که پس از اقدامات اولیه توسط اورژانس به نزدیکترین مرکز درمانی انتقال یافتند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۷-۱۰-۰۴ ۱۵:۲۱

چندسال پیش اتوبوس علوم تحقیقات فارس هم با چندین کشته حادثه ساز شد

avatar
۱۳۹۷-۱۰-۰۴ ۱۵:۴۵

کنتر ل قا نو نی ترا فیک و زیر سا خت حمل و نقل ا ول بو دجه بعد مد یر یت می خو ا هد و قتی سر ما یه کشور را بسا ز بفر و ش ها و ما فیا ی مسکن غا رت می کنند و شهر دا ری و قا نو ن کا ری نمی کند با کدا م بو د جه

avatar
۱۳۹۷-۱۰-۰۴ ۱۵:۴۶

فرسودگی حمل و نقل عمومی بلای جان همه مردم.

avatar
۱۳۹۷-۱۰-۰۵ ۱۰:۰۶

دقیقا، همینطوره، مثل ساختمان پلاسکو، مثل سقوط هواپیماهای فرسوده، مثل ریزش سقف دیوار مدرسه فرسوده، و...... و......و........ولی کجایید گوشه‌ای شنوا و چشمان بینا

avatar
۱۳۹۷-۱۰-۰۵ ۰۱:۲۲

در دانشگاه آزاد به جای این که به فکر رفاه و ایمنی دانشجویان باشند به فکر اخراج اساتید و هاشمی زدایی از دانشگاه بودند. وقتی سایه نکبت بار سیاست آموزش را قربانی می‌کند نتیجه‌ای جز این ندارد.

avatar
۱۳۹۷-۱۰-۰۵ ۰۲:۴۷

خدا به بازمانده هاشون صبر بده

avatar
۱۳۹۷-۱۰-۰۸ ۱۹:۱۰

حالا عزیزم فکر کن که غش کردند.اصلا اشک تمساح هم نیست.خب که چی؟! گریه و تو سر زدن و یقه پاره کردن این جونای دسته گل رو برمیگردونه؟ خدایا خودت به داد مردم برس ما دستمون به جایی بند نیست😢😢😢

avatar
۱۳۹۷-۱۰-۰۵ ۰۵:۲۸

جلوتر که می رویم دکتر طهرانچی را می بینیم که دارد اشک تمساح میریزد. حالا ایسنا چه اصراری داری سمت مسئولای دانشگاه آزاد غش کنی؟

avatar
۱۳۹۷-۱۰-۰۵ ۰۷:۵۹

باسلام مسولین محترم خواهشمندیم نمک روی زخم مردم نریزند ما بچه سالم تحویل میدیم حداقل اگه سواد یاد نمی گیرند زنده تحویلمون بدین این چندمین حادثه است با گریه شماها دردی کم نمیشه خوبه در تمام حوادث هم اعلام میشه مشکل از چی بوده لااقل بزارین تو دانشگاه بمونن رفتن بازدید به چه قیمتی چشم شما روشن

avatar
۱۳۹۷-۱۰-۰۵ ۰۸:۳۱

این همه دانشگاه آزاد میلیارد میلیارد از دانشجو ها و جوونای مردم پول می گیره ولی حتی ارزش برای بچه های مردم قائل نیست چندتا اتوبوس نو در شان جوونای این مملکت برای ایاب و ذهاب بزاره. الان جواب خون و زندگی به یغما رفته این همه جوان رو چه کسی میده؟ حال با گستاخی سکته کردن رانندهاتوبوس را عامل تصادف اعلام می کنند. همه دانشجوها گفتند روز قبل هم این اتوبوس ترمزش بریده بوده. مردم را بیشعور فرض نکنید لطفا. هرچند وقتی همه حمایت می کنند از یک نماینده هتاک .... نباید جان این مردم هم مهم باشه

avatar
۱۳۹۷-۱۰-۰۵ ۱۴:۱۲

ایرونی = ادعا

avatar
۱۳۹۷-۱۰-۰۵ ۱۱:۱۰

این همه شهریه میگیرن چی کار میکنن پس؟چرا اتوبوس ها رو نوسازی نکردن؟ از ظاهر اتوبوس معلومه فرسوده هست.یه مشت قاتل تو دانشگاه آزاد مدیر شدن!

avatar
۱۳۹۷-۱۰-۰۵ ۱۳:۱۱

من فارغ التحصیل همین دانشگاه بودم که پارسال فارغ التحصیل شدم هم کارمندان دانشگاه بخصوص دانشکده مدیریت هم وسایط نقلیه حمل دانشجویان واقعا اسف بار است کاملا فرسوده هستند . برخورداهای کارمندانشون واقعا در حد یه تحصیلکرده مملکت حتی یک انسان نیز نیست. خیلی چیزاش باید درست بشه.

avatar
۱۳۹۷-۱۰-۰۵ ۱۳:۵۶

در این مملکت، همه چیز گران شده، به جز جان هموطنان عزیز وبی گناهمان،..... افسوس😔😔

avatar
۱۳۹۷-۱۰-۰۵ ۱۴:۳۶

واقعا ادم میمونه چی بگه! دانشگاه ازاد پول میگیره جون میگیره! بعدشم موقع استخدام میگن دانشگاه ازادی هستی! اولویت با دانشگاه های دولتیه! من خودم پوست انداختم موهای سرم سفید شد درس خونم بودم اما نتیجه تحصیلم شد افسردگی!!! خدا به خانواده های داغدارشون صبر بده!! باید مسئولین دانشگاه اخراج بشن!!!

avatar
۱۳۹۷-۱۰-۰۵ ۱۴:۳۷

من در این دانشگاه درس خوندم و دقیقا هم با شرایط اونجا آشنا هستم. اتوبوس ها به شدت فرسوده و نامناسب بود طوری که همیشه ما از این موضوع گلایه داشتیم. موضوع جالب اینه که در همین دانشگاه هر چند قدمی یک گشت ارشاد یا حراست وجود داره که مدام دنبال حجاب ما هست(حتی یکبار تا داخل سرویس بهداشتی منو دنبال کرد که بگه مانتو کوتاه) اما هیچ تدبیر و زمانی برای انجام کارهای مهم مثل تامین امنیت دانشجوها یا رفته و بهبود کیفیت آموزشی نمیشه. واقعا متاسف هستم برای دانشگاه آزاد و مسئولانش که فقط به فکر گرفتن پول هستند نه چیز دیگه ای.

avatar
۱۳۹۷-۱۰-۰۵ ۱۴:۴۳

اشک تمساح مسوولان دانشگاه آزاد دیدن داره!

avatar
۱۳۹۷-۱۰-۰۶ ۰۱:۳۵

نمیخواد حالا دیگه مسولین پیداشون بشه بالای سر جنازه همکلاسیامون موقعی که شهریه های نحومی میگیرید پولشو چه کار میکنید ...!! اونم از برخورد زشت سیستم اداری دانشگامونه انگار دارن صدقه میدن که میزارن درس بخونیم برای یه پایان نامه چند ترم باید بیایم و بریم ..‌.اونم از وضعیت مدارسمونه که بچه های طفل معصوم باید زنده زنده بسوزن ......واقعا متاسفم .....وضعیت سیستم اموزشی ما اسف باره !!!! خدا به خانواده هاشون صبر بده .....فقط حجابتنو رعایت کنید همه چیز خود به خود درست میشه بچه ها !!!!!

avatar
۱۳۹۷-۱۰-۰۵ ۲۰:۲۴

آگه این اتفاق تو ژاپن افتاده بود یا یک کشور پیشرفته دیگه، الان همه مسئولان دانشگاه استعفا داده بودن. من موندم اون همه پولی که هر ترم از دانشجوها گرفته میشه دقیقا خرج چی میشه؟ خیلی ناراحتم همه جوون و اول زندگی... حالا یکی دو روز صدا و سیما این خبر رو پوشش میده و بعد به دست فراموشی سپرده میشه، مثل خیلی چیزهای دیگه. خدایا چی بگم؟؟؟

avatar
۱۳۹۷-۱۰-۰۶ ۰۱:۱۲

مسلما گریه مسوولان هم به خاطر نداشتن جواب منطقی به مردم هستش.

avatar
۱۳۹۷-۱۰-۰۶ ۱۲:۰۱

من خودم دانشجوی اون جا بودم...مسیرخیلی طولانی رو باید,کوهنوردی میکردیم تا ب کلاس برسیم...خیلی جاش بده

avatar
۱۳۹۷-۱۰-۰۶ ۱۴:۰۹

خواهش میکنم برای سرمایه ملی کشورمان اهمیت قاعل شویم و این دانشگاه برای همیشه تعطیل کنیم و دانشجو ها را پراکنده کنیم تا درسشون بخوانند مثل کرج شهریار قزوین ولی هر جا باشند جای امن باشند

avatar
۱۳۹۷-۱۰-۰۶ ۱۸:۵۱

این همه دانشگاه آزاد پول میگیره نباید کمی رسیدگی به امکانات داشته باشه؟! جای تاسف داره این همه اتفاق توی یک سال ... آخرش با این وضعیت به کجا برسیم الله اعلم ...

avatar
۱۳۹۷-۱۰-۰۶ ۲۳:۳۸

انشالله خدا جوابشون بده. خانواده ها باید از خون جوناشون نگذرند. و تا آخر این ماجرا را پیگیری کنند. دریغ از جوون این عزیزان. خدا به خانواده هاشون صبر بده. مردن ی پیر خرفت از جون این عزیزان مهم تر بود.

avatar
۱۳۹۷-۱۰-۰۸ ۰۰:۱۹

از درو دیوار این کشور نفرین شده مصیبت می بارد.

avatar
۱۳۹۷-۱۰-۰۹ ۱۲:۲۷

اینها اتفاقی نیست میخواهند فرزندان ما یا بمیرند یا ناقص شوند الهی خدا قسمت خودشان کند . این دولتمردان نمیتوانند حتی خودشان را ساپورت کنند . فقط فکر بخوربخورو دزدی هستند .

avatar
۱۳۹۷-۱۰-۰۹ ۱۴:۰۳

واقعا روزی نیست که تو این خاک نفرین شده شاهد بلا نباشیم به هر طریقی باید از دست بدیم یا جان یا مال و...... خیلی دلم میخواد یه نفر از خانواده ی جوانان بیچاره ای که تو کشتی سانچی محو شدن رو ببینم و بپرسم پیگیری مسولین به کجا رسید. حقمونه نوش جونمون بدتر از اینا باید سرمون بیاد فقط باید بگیم خدا به خانواده هاشون صبر بده صبر صبر صبر همین

avatar
۱۳۹۷-۱۰-۱۴ ۰۵:۰۸

کوزه گر از کوزه شکسته آب میخورد! اینهمه مهندس دانشگاهها بیرون میدن یعنی نمی تونند چند تا اتوبوس درست حسابی خودشون بسازند. اینهمه مهندس راه فارغ التحصیل میشن یعنی نمی تونند جاده استاندارد شده بسازند. اشکال از فنی کارهاست. مدیریت قسمت دوم کارهستش.

avatar
۱۳۹۷-۱۰-۱۴ ۱۴:۴۱

موندم این همه دانشگاه بی کیفیت واسه چیه?????این همه پول از مردم گرفتین سیر نشدنی????بسه دیگه بچه های مردم همه بیکران چرا خودتون ه اون راه می نین?این مملکت روی گنج بنا شده این قدر جیب ملت رو خالی نکنین به فکر قیامت باشین