• چهارشنبه / ۵ دی ۱۳۹۷ / ۰۹:۳۷
  • دسته‌بندی: گزارش و تحلیل
  • کد خبر: 97100502643
  • خبرنگار : 71415

/گزارش/

ترکیه توانایی ریشه‌کن کردن داعش در سوریه را ندارد

ترکیه توانایی ریشه‌کن کردن داعش در سوریه را ندارد

خروج نظامیان آمریکایی از سوریه دست ترکیه را برای هدف قرار دادن شرکای کرد واشنگتن در جنگ با افراط‌گرایان بازتر می‌کند، اما تحلیلگران نسبت به ظرفیت ترکیه برای ریشه‌کن کردن گروه افراط‌گرای داعش اظهار تردید می‌کنند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، مقام‌های ترکیه گفته‌اند رجب طیب اردوغان، رییس جمهور این کشور به شدت در حال سنجش تصمیم اخیر دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا برای خارج ساختن همه 2000 سرباز آمریکایی از سوریه است.

این دستور ناگهانی ترامپ بعد از آن صادر شد که اردوغان ظاهرا او را متقاعد کرد که ترکیه می‌تواند آخرین باقیمانده‌های داعش را بعد از شکست‌های نظامی اخیر این گروه تروریستی از بین ببرد.

مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه روز سه‌شنبه تاکید کرد که "ما از نیروی کافی برای خنثی سازی داعش با اتکاء به خودمان برخوردار هستیم." با این حال گفته می‌شود که هدف اصلی اردوغان در سوریه نه داعش بلکه هدف گرفتن شبه نظامیان کرد یگان‌های مدافع خلق است که پیش‌تر از سوی آمریکا برای جنگ با داعش آموزش دیدند.

ترکیه شدیدا مخالف فعالیت این شبه‌ نظامیان کرد در نزدیکی مرزهای خود بوده و اظهار نگرانی می‌کند که این مساله باعث تقویت جدایی‌طلبی کردها در داخل خاک خود می‌شود و در عین حال می‌گوید یگان‌های مدافع خلق کرد یک شاخه تروریستی از گروه شبه نظامی پ ک ک است.

گروه پ ک ک از سال 1980 در راستای جدایی‌طلبی دست به عملیات‌های نظامی علیه ترکیه زده و آنکارا و هم‌پیمانان غربی‌اش این گروه را یک گروه تروریستی اعلام کرده‌اند.

ترامپ روز یکشنبه بعد از یک گفت‌وگوی تلفنی با اردوغان گفت، روی او برای ریشه‌کن کردن داعش که به گفته ترامپ اکنون تا حد زیادی شکست خورده حساب می‌کند.

نیکولاس هیراس، یک تحلیلگر مرکز امنیت آمریکای جدید اظهار کرد: اردوغان قربانی موفقیت‌اش در متقاعد کردن ترامپ نسبت به آمادگی ترکیه برای کنترل کردن ماموریت مقابله با داعش در سوریه تا مدتی نامعلوم می‌شود.

وی افزود: ترکیه در حال حاضر در سوریه نیروی قدرتمندی از شبه نظامیان سوری که برای در اختیار گرفتن شرق سوریه به حد کافی تجربه و مشروطیت داشته باشند، ندارند و ماه‌های زیادی طول خواهد کشید که ترکیه حتی با وجود حمایت آمریکا یک چنین نیرویی را به وجود بیاورد.

آخرین باقیمانده‌های گروه تروریستی داعش در شرق و مرکز سوریه صدها کیلومتر دور از نواحی شمالی نزدیک مرز سوریه با ترکیه هستند.

فابریس بالانش، کارشناس سوریه گفت: داعش در نزدیکی بوکمان یعنی بیش از 400 کیلومتر دورتر از ترکیه است و این برای ترکیه غیرممکن است که این قدر دور برود. ارتش سوریه و شبه نظامیان شیعه عراقی نیز بعد از خروج آمریکا این موضوع را مدیریت خواهند کرد.

او اظهار کرد: ترکیه حتی نمی‌تواند شبه نظامیان القاعده‌ای موسوم به هیات تحریرالشام را در نزدیکی مرزش در ادلب از بین ببرد و نمی‌بینم که  بتواند با کمک شبه نظامیان عربی، داعش را از بین ببرد.

به گفته بالانش ترکیه در بهترین حالت می‌تواند جلوی ظهور شبه‌نظامیان داعش را با بستن مرز با سوریه به روی افراط‌گرایان گرفته و دست به عملیات‌های هدفمند همچون چیزی که در 2016 در منطقه الباب انجام داد، بزند.

سینان اولجن، رییس مرکز مطالعات اقتصادی و سیاست خارجی استانبول اظهار کرد که فاصله بین محل حضور باقی‌مانده‌های داعش و مرز با ترکیه یک مشکل واقعی لجستیکی خواهد بود.

او به خبرگزاری فرانسه گفت: بنابراین معلوم نیست ترکیه چه‌طور به هماهنگی یک کمپین نظامی در یک چنین فاصله دوری از مرزهایش در اراضی متخاصم خواهد پرداخت.

لینا خطیب، مدیر برنامه خاورمیانه و شمال آفریقا در اندیشکده چتم هاوس در لندن اظهار داشت: اردوغان به ترامپ اطمینان داد که می‌تواند داعش را ریشه‌کن کند، در حالی که طرحی برای انجام این ماموریت ندارد.

او تاکید کرد: هدف واقعی ترکیه استفاده از این فرصت یعنی خروج آمریکا برای مقابله با یگان‌های مدافع خلق کرد است. ریشه‌کن کردن داعش تنها با راهبرد جامع صورت می‌گیرد که حتی ائتلاف بین‌المللی مبارزه با داعش که محدود به اقدام نظامی بدون توجه کافی به جوانب سیاسی و اجتماعی و اقتصادی جنگ با داعش بود نیز چنین راهبردی ندارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha