• دوشنبه / ۱۰ دی ۱۳۹۷ / ۱۴:۴۰
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 97101005404
  • خبرنگار : 71605

رتبه ۱۱ ایران در تحقیقات درمان سرطان با BNCT به عنوان یک روش پرتودرمانی امیدبخش

رتبه ۱۱ ایران در تحقیقات درمان سرطان با BNCT به عنوان یک روش پرتودرمانی امیدبخش

عضو هیات علمی دانشکده فیزیک دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی BNCT را یک روش پرتودرمانی امیدبخش در درمان برخی انواع سرطان توصیف کرد و گفت: تمرکز اصلی تحقیقات این روش درمانی در دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی بوده و ایران رتبه یازدهم چاپ مقالات تحقیقاتی را در دنیا را به خود اختصاص داده است. در این زمینه، آمریکا در رتبه اول و ژاپن در رتبه دوم قرار دارند.

به گزارش ایسنا، دکتر فائزه رحمانی امروز در گردهمایی پژوهشگران حوزه زیست‌فناوری در دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی، به تشریح بایوفیزیک در حوزه درمان پرداخت و توضیح داد: روش‌های متفاوتی در درمان سرطان، از جمله پرتودرمانی داخلی و خارجی، وجود دارد؛ در این میان BNCT یک روش درمانی امیدبخش برای تومورهایی نظیر گلیوبلاستوما مالتی‌فرم است که روش درمان جایگزین ندارند؛ چراکه این تومور سرطانی را نمی‌توان با جراحی خارج کرد.

وی با اشاره به اینکه طرح جامع BNCT از سال ۹۰ در ایران پیگیری می شود گفت تا کلیه مراحل این روش به صورت مدون  کامل نشود، اجرای آن به صورت بالینی ممنوع است، همچنین ایشان اظهار کرد: در این زمینه تاکنون موفق به ارائه تست‌های آزمایشگاهی محدودی در زمینه طراحی طیف نوترون شده‌ایم.

عضو هیات علمی دانشکده فیزیک دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی، ادامه داد: در این زمینه بر طراحی پرتو بهینه، چشمه‌های نوترونی قابل دسترس و استفاده از شتاب‌دهنده‌های الکترون متمرکز شده‌ایم.

رحمانی با بیان اینکه تمرکز اصلی فعالیت‌های BNCT به دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی برمی‌گردد، یادآور شد: بر اساس مقالات چاپ شده BNCT ، آمریکا در این حوزه رتبه اول ، ژاپن در رتبه دوم و ایران در رتبه یازدهم است.

وی در پایان برخی دیگر زمینه‌های تحقیقاتی این دانشکده را پروتون‌تراپی، دارورسانی به تومور، استفاده از لیزر برای فوتون ترمال تراپی و فوتون دینامیک تراپی (PDT&PTT) و… عنوان کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha