• دوشنبه / ۱۰ دی ۱۳۹۷ / ۱۵:۴۸
  • دسته‌بندی: خبر بازار
  • کد خبر: 97101005456
  • خبرنگار : 30054

معرفی ۱۲ موزه تهران و سفری تاریخی در طهران

معرفی ۱۲ موزه تهران و سفری تاریخی در طهران

بسیاری از گردشگران تصور می‌کنند که تهران با وجود هوای آلوده، ترافیک، سر و صدا و شلوغی، مکان مناسبی برای سفر کردن نیست. اما باید بگوییم که با این تفکر نادرست و نادیده گرفتن مکان‌های زیبای تهران، تجربه‌های بسیار خوبی را از دست خواهید داد.

به گزارش ایسنا، بنابر اعلام سفرزون، موزه های تهران با تنوع زیادی که دارد، می‌تواند بخشی از سفر شما را به خود اختصاص دهد و خاطره‌ خوبی را در ذهن شما بر جای گذارد. موزه‌ها تاریخ مصور و مجسم هستند، که با بازدید از آن‌ها می‌توانید سیر تحولات سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و هنری یک کشور را در گذر زمان مشاهده کنید. در کنار آثار تاریخی و فرهنگی نباید جاهای تفریحی تهران را فراموش کرد. مراکزی که شما را برای لحظاتی پر از هیجان و شادی می‌کند و می‌توانید از استرس و روزمرگی‌ها دور باشید. ما در سفرزون می‌خواهیم بهترین جاهای دیدنی تهران را به شما معرفی کنیم. برای آشنایی بیشتر با این تفریحات لذت‌بخش همراه ما باشید.

کاخ سعدآباد

مجموعه‌ی فرهنگی-تاریخی سعدآباد که شامل مجموعه‌ای از کاخ‌ها و عمارت‌هاست، در منطقه‌ی دربند که خوش آب و هواترین ناحیه‌ی تهران محسوب می‌شود، قرار دارد. این مجموعه در محدوده‌ای به مساحت ۳۰۰ هکتار واقع شده که ۱۸۰ هکتار از آن را جنگل، چشمه‌ها، قنات‌ها، باغ‌ها و خیابان‌ها تشکیل می‌دهد.

کاخ موزه‌ی گلستان

کاخ گلستان که در ارگ تهران واقع شده است، در زمان شاه عباس صفوی ساخته شد و در دوره‌های مختلفِ پس از آن به ویژه در زمان کریمخان زند، تغییرات زیادی روی آن اعمال شده و بناهای جدیدی به آن اضافه شده. این کاخ سکونتگاه شاهان قاجار بوده است.

کاخ نیاوران

مجموعه‌ فرهنگی-تاریخی نیاوران که در منطقه‌ نیاوران، در شمال تهران واقع شده، محوطه‌ای به مساحت ۱۱ هکتار و شامل ۶ موزه است. این مجموعه، درون باغ زیبا و بسیار بزرگی قرار دارد که بناهای داخل آن، در دوران قاجار و پهلوی ساخته شده‌اند.

موزه آبگینه

موزه‌ آبگینه یکی از پربازدیدترین موزه‌های تهران است که در خیابان ۳۰ تیر قرار دارد. این موزه در واقع خانه‌ای تاریخی و متعلق به احمد قوام (قوام السلطنه)، یکی از نخست وزیرهای زمان قاجار و پهلوی است.

موزه هنرهای معاصر

موزه‌ هنرهای معاصر ایران در سال ۱۳۵۶ توسط یک معمار ایرانی به نام کامران دیبا، در بخش غربی پارک لاله ساخته شد. این موزه در محوطه‌ای به مساحت ۸۵۰۰ متر مربع، که در اطراف آن فضایی سرسبز و دلنشین به نام پارک مجسمه وجود دارد، واقع شده است

موزه دکتر حسابی

موزه‌ دکتر حسابی در اواخر سال ۱۳۷۱ فعالیت خود را آغاز کرد. این موزه که در میدان تجریش، خیابان مقصود بیگی واقع شده، در حقیقت منزل دکتر حسابی، فیزیکدان مشهور ایران و ملقب به «پدر علم فیزیک ایران» است، که در سال ۱۳۱۰ بنا شده است. نمای ساختمان، آجری و سقف آن، شیروانی است. موزه که در طبقه‌ سوم ساختمان قرار دارد و شامل وسایل شخصی، مدارک علمی و تحصیلی، تقدیرنامه‌ها و نشان‌ها و عکس‌های خانوادگی ایشان است؛ به نوعی راوی زندگی این دانشمند بزرگ است.

موزه ملی ایران

موزه ملی ایران در مجموعه‌ تاریخی باغ ملی در خیابان امام خمینی تهران واقع شده است که یکی از برترین موزه‌های تهران است. ساخت این موزه در سال ۱۳۱۳ به دستور رضا شاه آغاز شد و در سال ۱۳۱۶ به پایان رسید. این موزه به سبک معماری ایرانی و با الهام از طاق کسری و به دست یک معمار فرانسوی به نام آندره گدار طراحی شد و اجرای آن بر عهده‌ عباسعلی معمار و استاد مراد تبریزی قرار گرفت.

موزه علوم زمین‌شناسی ایران

موزه علوم زمین‌شناسی ایران در سال ۱۳۳۸ و همزمان با تاسیس سازمان زمین‌شناسی ایران، آغاز به کار کرد. این موزه، یک موزه‌ تخصصی در حوزه‌ی زمین‌شناسی و محل نگهداری انواع کانی‌ها، سنگ‌ها، سنگواره‌ها و ابزار و اشیا قدیمی مربوط به حفاری و معدنکاری؛ شامل۲۰۰۰ نمونه کانی، ۴۰۰ نمونه سنگ و بیشتر از ۱۲۰۰ نمونه سنگواره، از داخل و خارج کشور است.

موزه زمان

موزه زمان تهران، یکی از خانه‌های به جا مانده از زمان محمدشاه و ناصرالدین شاه قاجار است. این بنای ۷۰۰ مترمربعی، درون محوطه‌ زیبایی به مساحت ۶۰۰ هزار متر مربع، در شمال تهران واقع شده است. در این موزه، که نخستین موزه‌ی ساعت در ایران است؛ اشیا مربوط به سنجش زمان نگهداری می‌شود. از انواع ساعت‌هایی که در آن به نمایش گذاشته شده است، می‌توان به ساعت‌های مکانیکی وزنه‌ای و کوکی، انواع ساعت‌های جیبی و مچی که برخی از آن‌ها متعلق به افراد مشهور است و تقویم‌های ساده و باستانی از سراسر دنیا اشاره کرد.

موزه بانک ملی

بانک ملی ایران در سال ۱۳۰۷ به منظور ارائه‌ی خدمات مالی و بانکی به مردم تاسیس شد. این بانک به عنوان یک نهاد مهم و تاثیرگذار در تاریخ کشور، مجموعه‌ای ارزشمند و گرانبها از اشیا تاریخی و هنری را به شکل موزه گردآوری کرده است.

موزه مقدم

موزه مقدم دانشگاه تهران یا خانه‌ی مقدم، یکی از خانه‌های بسیار زیبا و مجللی است که از زمان قاجار به جا مانده، که صاحب آن شخصی به نام محمد تقی خان احتساب الملک از درباریان قاجار بوده است. پس از او پسر کوچکش دکتر محسن مقدم و همسر فرانسوی‌ او سلما، در این خانه زندگی ‌می‌کردند. دکتر مقدم یکی از اساتید برجسته‌ باستان‌شناسی دانشگاه تهران و از بنیانگذاران دانشکده‌ هنرهای زیبای دانشگاه تهران بود.

موزه خودرو

موزه خودروی تهران که در میدان آزادی، جاده مخصوص کرج واقع شده، در فضایی به مساحت ۲۲ هزار مترمربع و در سال ۱۳۸۲ تاسیس شد. این موزه اولین و بزرگترین موزه‌ خودرو در ایران است که در حال حاضر شامل ۴۵ خودروی لوکس و کلاسیک از برندهای معتبر دنیا (از ابتدای ورود خودرو به ایران در زمان مظفرالدین شاه)، دو کالسکه و سه موتورسیکلت است.

حالا که تا این جای مطلب رسیدید، می توانید در مجله گردشگری سفرزون اطلاعات بیشتری کسب کنید و آدرس این مکان‌ها را روی نقشه گوگل ببینید.

انتهای رپرتاژ خبری

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha