• سه‌شنبه / ۱۱ دی ۱۳۹۷ / ۱۱:۵۴
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 97101105839
  • خبرنگار : 71191

«پویش نجات خانه نیما» به درِ خانه‌اش می‌رود

«پویش نجات خانه نیما» به درِ خانه‌اش می‌رود

«پویش مردمی نجات خانه نیما یوشیج» در سالروز درگذشت پدر شعر نو ایران، به خانه‌ «نیما» می‌رود.

به گزارش ایسنا، انجمن‌های دوستداران میراث فرهنگی (استان‌های تهران و مازندران) و هنرمندان و دوستداران نیما ۱۳ دی و همزمان با پنجاه ‌و نهمین سالگرد خاموشی «نیما یوشیج» جلو خانه نیما در تهران تجمع می‌کنند.

دوستداران نیما و فعالان فرهنگی، که نسبت به وضعیت خانه‌ نیما، دل‌نگران هستند در این تجمع با روشن کردن شمع یاد او را گرامی می‌دارند.

طبق اعلام، این تجمع از ساعت ۵ تا ۶ عصر، در تجریش، خیابان دزاشیب، خیابان رمضانی، کوچه رهبری، برگزار می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۷-۱۰-۱۳ ۰۱:۳۴

واکنش شراگیم یوشیج نسبت به حواشی مطرح‌شده درباره خانه نیما؛ امدادی ای رفیقان با من گروه فرهنگ و هنر ــ چندی است ماجرای خانه نیما خبرساز شده است. در روزهای گذشته خبری جامعه ادب و هنر را به شدت متاثر کرد و آن خارج کردن نام خانه نیما از لیست میراث فرهنگی بود، اقدامی که در راستای برداشتن موانع برای کوبیدن آن و ساختمان‌سازی در زمین آن صورت گرفته است. این خانه که در دزاشیب واقع بود، محفل گرمی بود که بسیاری از شاعران و نویسندگان ایرانی آن را به‌یاد دارند و نسل هنرمندان بزرگی چون آل‌احمد و شاملو و ساعدی و ... بارها به دیدن نیما در این خانه رفتند. این همان خانه‌ای است که در همسایگی خانه آل‌احمد واقع بود. در این رابطه در روزهای گذشته بسیارانی اظهارنظر کردند و نسبت به این اتفاق نا مبارک واکنش نشان دادند. از واکنش محمدرضا عبدالملکیان دبیر کنگره شعر نو ایران گرفته تا کمپین حفظ خانه تاریخی نیما یوشیج که توسط گروهی از هنرمندان راه‌ اندازی شد، همه و همه تلاش‌های نویسندگان، شاعران و هنرمندان برای جلوگیری از ویرانی خانه نیما بود. در همین راستا شراگیم یوشیج؛ یگانه فرزند نیما هم درباره این اتفاق سخن گفت. در همین خصوص مصاحبه‌ای را که با او در همین ارتباط صورت گرفته در ادامه می‌خوانید: اگر ممکن است نظرتان را درباره این اتفاق بفرمایید؟ برای من که در طی این سال‌ها با نامردی‌ها و نامردمی‌های بسیار روبه ‌رو شدم و از نزدیک شاهد بسیاری قضایا بودم که گاه کسی از آن باخبر نیست و گاهی هم در گوشه‌و کنار از آن گفته‌ام یا نوشته‌ام، کاری که امروز با خانه نیمای بزرگ می‌کنند و این‌گونه حرمت هنر یگانه‌اش را در تاریخ ادب و شعر این ملک نگاه نمی‌دارند، دور از انتظار نبود. چه اینکه سرنوشت خانه «یوش» هم چنین بود و درباره آن نیز با مسائل بیشماری روبرو شدم. امروز اگر به ‌راحتی می‌توانند آن خانه تاریخی و مامن نیما را در سالیان آخر عمرش از فهرست میراث فرهنگی خارج کنند و چون طعمه‌ای که بر سرش طماعان و سودجویان در انتظارند، به تاراج ببرند، مگر در همه این سالها جز این با مشاهیر و نام‌آوران برخورد کردند. خانه‌ای که هنوز صدا و نفس نیما در میان آجرهایش می‌پیجد و جاری است، می‌خواهند در ازای سودهای هنگفت بکوبند و هرچه زودتر ساختمانی بی‌قواره چون هزار خانه تاریخی دیگر که در طی این سالها ویران کردند، دخمه‌هایی نا زیبا بر