• چهارشنبه / ۱۲ دی ۱۳۹۷ / ۱۳:۰۱
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 97101206563
  • خبرنگار : 30057

دستیابی محققان کشور به دانش فنی تولید نانو الیاف با قطر ۱۰۰ نانومتر

دستیابی محققان کشور به دانش فنی تولید نانو الیاف با قطر ۱۰۰ نانومتر

محققان یکی از شرکتهای دانش‌بنیان به دانش فنی تولید نانو الیاف با قطر ۱۰۰ نانو متر دست یافتند که از آن در نیروگاه‌ها، تولید برق و صنایع گاز استفاده می‌شود.

به‌ گزارش ‌ایسنا، محمد جواد فروندی در حاشیه اولین تور رسانه‌ای ستاد نانو در جمع خبرنگاران با بیان این که در یک فیلتر شبکه‌های متخلخلی وجود دارد، گفت: در دیواره الیاف فیلترها، روزنه‌هایی وجود دارد که هوا از آن عبور می‌کند و در مسیر هوا، ذراتی همراه هوا و سیال در روزنه‌های این الیاف به دام می‌افتد.

وی افزود: هر چه قطر دیواره الیاف بزرگتر باشد، حفره‌های بیشتری ایجاد می‌شود، در نتیجه‌ آلودگی همراه هوا و یا سیال کمتر به دام می‌افتند.

فروندی یک فیلتر معمولی را شامل الیافی روی هم قرار داده‌شده دانست و ادامه‌ داد: ما در این مطالعات به شبکه‌ای از نانو الیاف دست یافتیم که به دلیل نانو مقیاس شدن قطر این الیاف ذرات بیشتری از هوا جداسازی می‌شود.

وی تصریح کرد: مزیت نانو الیاف استفاده شده در فیلترها عدم ممانعت از جریان هوا و در ‌عین ‌حال جذب بیشتری از آلاینده‌ها است.

مجری طرح با اشاره به این‌که نانو الیاف تولید شده جلوی عبور هوا را نمی‌گیرد، خاطر نشان کرد: راندمان جداسازی این شبکه نانو الیاف برای جداسازی آلودگی هوا ۳۰۰ تا ۴۰۰ درصد است و در فیلترهای نیروگاهی و صنایع نفت و تولید برق نیز راندمان بالای ۸۰ درصد رسیده‌ایم.

این محقق در بخش دیگری از صحبت‌های خود، افزایش عمر مفید دو و نیم تا سه سال را از دیگر مزیت‌های این فیلتر نام برد و اضافه کرد: میزان جداسازی نانو فیلترها سه تا چهار برابر فیلترهای عادی است. ضمن این که نانو فیلترهای تولید شده هیچ عوارضی برای توربین‌ها و یا موتور ایجاد نمی‌کند.

فروندی با تاکید بر این که این نانو الیاف برای کاربردهای مختلف صنعتی و خودرویی به صورت ویژه‌ای طراحی می‌شود، در این باره توضیح داد: در حال‌ حاضر ما این بستر را فراهم کردیم که می‌توانیم بر اساس نیاز مشتریان نانو الیاف مورد نیاز فیلترها را تولید کنیم.

این محقق کاربرد نانو الیاف در دنیا را با قدمت صد ساله عنوان کرد و گفت: این فیلترها برای تانک‌های ارتش در خاورمیانه استفاده شد و در ۴۰ سال اخیر نیز این نانو فیلترها برای توربین‌های نیروگاهی منطقه خاورمیانه به دلیل وجود صنایع نفت و گاز به بهره‌برداری رسید.

وی اضافه کرد: در حال‌ حاضر نانوفیلترهای تولیدشده در این شرکت دانش‌بنیان به جز شرکتی در آمریکا در هیچ شرکتی در دنیا تولید نمی‌شود.

این محقق از تدوین استانداردهای بین‌المللی برای کاربرد نانو فیلترها خبر داد و گفت: این استانداردها با همکاری سایر محققان جهان تدوین شد و ایران نیز در تدوین این استانداردها سهمی داشته است.

وی با بیان این که در صورت نبود این فیلترها تولید گاز و برق میسر نیست و همچنین اختلالی برای نیروگاه‌ها ایجاد می‌شود، افزود: نانو الیاف‌های تولیدشده بر مبنای مواد پلیمری است که با نسبت‌های مختلف با یکدیگر ترکیب می‌شود و این ماده پلیمری که در حالت مایع وارد دستگاه الکتروریسی می‌شود ،بر اساس فرایند خاص به نانو الیاف تبدیل می‌شود.

فروندی، قطر نانو الیاف تولیدی  را ۱۰۰ نانو متر اعلام کرد و ادامه‌ داد: محصولات تولیدی این شرکت دارای گواهینامه نانو مقیاس هستند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha