به گزارش ایسنا، آیتالله احمد خاتمی امروز 13 دی ماه در آیین اختتامیه یازدهمین اجلاسیه جامعه مدرسین و علمای بلاد در پژوهشگاه علامه طباطبایی قم اظهار کرد: وضعیت معیشت و زندگی مردم به شکلی نیست که بتوان نسبت به آن بدون موضع بود. در این زمینه میتوانیم چند موضع (در مقابل ثبوت) داشته باشیم؛ نخست اینکه این را انکار کنیم که ناشیانهترین نوع مواجهه است. برخورد دوم اینکه روی این حرفها بنزین ریخته و آتش را داغ تر کنیم. موضع سوم، موضع منصفانه است که میگوید مشکلات را قبول داریم ولی باید دو نکته را در نظر بگیریم که اول دیدن دادهها و دوم، امید به آینده است؛ البته مسئولان نیز باید برای حل مشکلات مردم، جهادی عمل کنند.
وی بیان کرد: از جمله شیوههای امیدوار کردن مردم، ارایه آمارهای مقایسهای است ولی مهمتر از همه این مسایل، عرصه های معنوی است که نختسین آن، حضور دین در صحنه است. نود درصد مردم و جوانان در نظر سنجیهای اخیر، عشق خود را به دین ابراز کرده اند؛ اگر به متدینین این واقعیت گفته شود که چه کسانی بر این کشور حاکم بودند که بی دینی جزو هویت آنها بود متوجه مسایل اصلی م شوند.
وی یادآورشد: مادر شاه پهلوی در خاطرات شفاهی می گوید که رضاشاه اهل نماز و روزه نبود و کار به جایی رسید که به کلی منکر بهشت و جهنم شد و میگفت که من نمیفهمم که چرا مردم برای عربها عزاداری میکنند. انگلیسها برای پست پادشاهی به دنبال کسی بودند که چند خصوصیت داشته باشد؛ اولین آن خشونت فراوان و دوم بی سوادی است؛ همچنین کسی که بسیار بی دین باشد؛ پسر او نیز لائیک محض بود؛ کسی که روزی به او شهبانو میگویند دو جلد خاطره نوشت دارد؛ در این کتاب، حداقل 10 بار تصریح دارد که بدبختی کشور از اسلام است و اگر دینی به درد مردم بخورد، زرتشتی و بهاییت است.
وی افزود: هویدا بهایی و بهایی زاده بود و وزارت کشاورزی نیز در اختیار یک بهایی بود، وزارت آموزش و پرورش نیز 13 سال در اختیار یک زن بهایی بود، خوشبختانه این دوران تمام شد و دین به صحنه آمد و قانون اساسی دینی با حضور 50 مجتهد به مدت 90 روز کلمه کلمه قانون اساسی را مباحثه کردند تا این قانون مطابق با اسلام باشد؛ تنها قانون اساسی تماما اسلامی، قانون اساسی جمهوری اسلامی است.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بیان کرد: درست است که به برخی از مسئولان عالی رتبه کشور ایراداتی وجود دارد ولی حتی یک موی پرمنتقدترین مسئول کشور به تمام نظام سابق میارزد.
وی تصریح کرد: در یکی از کتب طاغوتیان بیان شده است، شاه می گفت که این مردم مثل گوسفند می مانند و قادر به انجام هیچ کاری نیستند، در خاطرات علم بیشترین توهین ها به مردم از سوی شاه بیان شده است، او اعتقاد داشت که مردم ایران حتی دست و صورت خود را نمیشستند و رضا شاه بود که مردم را به شستن دست و صورت خود عادت داد.
وی یادآورشد: نامزدان وکالت مجلس نیز از سوی شاه و اطرافیان او دست چین می شدند؛ اگر انتخابات نیز برگزار می شد، حضور مردم بسیار ناچیز بود؛ اسفبار است که امروز افراد در فضای باز در تهران مینشینند و با بی بی سی صحبت می کنند و می گویند که آزادی نیست؛ آزادی قبل و بعد از بیان وجود دارد و عده ای نیز نظام را بمباران تبلیغاتی می کنند ولی نظام آنها را تحمل میکند؛ البته هیچ نظامی براندازی را تحمل نمیکند.
امام جمعه موقت تهران گفت: بردگی کامل، از دیگر برگهای سیاه طاغوت است؛ شاه در کتاب پاسخ به تاریخ بیان می کند که ای کاش این همه نوکری آمریکا را نکرده بودم؛ رضاخان و محمد رضا را انگیسی ها بر سرکار آوردند و مشخص است؛ فردوست نیز بر این مساله کاملا تصریح دارد.
وی افزود: ایران ،امروز مستقل ترین کشور جهان است و راز این همه شیطنت در مقابل ایران، همان است که ایران اسلامی را به بردگی بگیرند؛ اگر این دادههای معنوی را به مردم بگوییم از صمیم جان شاکر خداوند می شوند ولی مطمن باشند که این نظام، نظام اسلامی و الهی است و مشکلات نیز با عنایت الهی رفع خواهد شد.
وی بیان کرد: شکر نعمت نسبت به روحانیت و اعلام دارای چند مرتبه است؛ اولین شکرانه، ماندن در صحنه است؛ برخیها به شدت در تلاش هستند که در یک حوزه بی طرف نسبت به اصل انقلاب و نظام اسلامی بخزند؛ البته این افراد کم تعداد هستند زیرا اکثریت مردم و علما و طلاب در 9 دی و سالگرد آنها خود را ثابت کردهاند.
امام جمعه موقت تهران تصریح کرد: گروه بی طرف به اصل نظام باید بدانند که کار آنها ناسپاسی است و چوب آن را هم خواهند خورد؛ همراهی صمیمانه با ولایت از مسایل مهم دیگر در شکرانه انقلاب است؛ به حمدالله اکثریت حوزه با ولایت بوده، هستند و خواهند بود؛این محبت نیز متقابل است.
وی یادآورشد: سومین شکرانه، مساله بصیرتافزایی است؛ امروز بیش از گذشته، نیازمند بصیرت افزایی هستیم؛ دشمن در پی براندازی است و این واقعیت را نیز باید به مردم به شکل شفاف بیان کنیم.دشمن پس ار روی کار آمدن دیوانه جدید در آمریکا، تلاش در عرصه براندازی را به شکل شفاف بیان می کند؛ روحانیت است که باید ابزار این صیانت را بیان کند و از آن استفاده کند.
وی افزود: چهارمین شکرانه شکر که وظیفه روحانیت است، وظیفه دعوت مردم به حضور در صحنه است؛ با این چهار کار، می توانیم بخشی از شکر نعمت انقلاب را ادا کنیم.
انتهای پیام
نظرات