• شنبه / ۱۵ دی ۱۳۹۷ / ۰۹:۴۷
  • دسته‌بندی: قزوین
  • کد خبر: 97101507572
  • منبع : نمایندگی قزوین

پلی که توقف و ادامه‌اش گران تمام می‌شود

پلی که توقف و ادامه‌اش گران تمام می‌شود

ایسنا/قزوین توقف یا ادامه پروژه پل امام رضا (ع) موضوعی است که این روزها به یکی از موارد بحث‌برانگیز شهری و زیست‌محیطی تبدیل‌شده است؛ پلی که به گفته رئیس شورای شهر قزوین پازل کمربندی شهر را کامل می‌کند؛ این پل برای ادامه راهش باید از دل باغات سنتی قزوین عبور کند؛ باغاتی که بعد از گذشت چند صدسال همچنان ارزش اکولوژیکی خود را حفظ کرده‌اند.

به گزارش ایسنا، عملیات عمرانی پل مدت‌هاست که در جریان است و انتقادهای زیادی هم از سوی فعالان محیط‌زیست و کارشناسان ترافیک به آن وارد شده به این دلیل که گره ترافیکی را باز نکرده و عرض چندانی هم به خیابان اضافه نمی‌کند؛ مسئله اصلی شاخه دوم این غول سیمانی است که می‌خواهد به بلوار آیت‌الله ابوترابی وصل شود و ساخت آن قبل از نوروز 97 آغاز شده و قرار است دقیقاً از بین باغات آباد بگذرد؛ باغاتی که حتی در خشکسالی توانسته‌اند دوام بیاورند.

با پیگیری‌هایی انجام‌شده توسط سازمان‌های مردم‌نهاد با همکاری جهاد کشاورزی، امور اراضی و میراث فرهنگی این عملیات متوقف شد و شورای عالی معماری و شهرسازی هم رأی بر توقف این پروژه صادر کرد؛ حکمت الله داوودی رئیس شورای اسلامی شهر قزوین در این خصوص با خبرنگار ایسنا به گفت‌وگو نشست.

حکمت‌الله داودی اظهار کرد: هزینه‌های کلان و میلیاردی برای پروژه پل امام رضا (ع) صرف کردیم که اگر شورای عالی معماری شهرسازی خسارت واردشده را پرداخت کند پروژه را متوقف می‌کنیم.

وی افزود: پروژه پل امام رضا (ع) در شورای چهارم بر اساس طرح‌های تفصیلی و جامع حمل‌ونقل ترافیک تصویب شد و تاکنون حدود 170 میلیارد تومان برای آن هزینه شده است.

وی ادامه داد: طرح جامع حمل‌ونقل ترافیک ازجمله طرح‌های بالادستی است که از جانب وزارت کشور ابلاغ‌شده است و شهرداری بر اساس مصوبه‌ای که داشت برای پروژه پل امام رضا (ع) هزینه کرده و اگر خسارت ما را بدهند به درخواست حافظان محیط‌زیست ادامه پروژه را متوقف می‌کنیم.

رئیس شورای اسلامی شهر قزوین تشریح کرد: هدف از احداث پروژه پل امام رضا (ع) ایجاد کمربندی بود و تمام مستندات آن موجود است که شورای عالی معماری شهرسازی آن را تصویب کرده ولی در حال حاضر همین شورا می‌گوید باید اجرای پل مورد بازنگری قرار گیرد؛ مصوبه جدید داده‌اند یعنی چه؟ ما نمی‌توانیم هرلحظه بگوییم که یک مصوبه جدید آمده؛ پس هزینه‌های کلان و میلیاردی که برای این پروژه صرف کردیم چه می‌شود؟ مگر شهرداری خودش این کار انجام داده است؟ گفته‌اند انجام بدهید؛ حالا می‌گویند نه نباید انجام شود؛‌ باشد ایرادی ندارد هزینه‌های ما را بدهند ادامه نمی‌دهیم.

وی عنوان کرد: بخش عمده‌ای از آنجا اصلاً باغستان نیست، چرا می‌خواهید بگویید باغستان است،‌ بخش عمده‌ای از پل امام رضا (ع) از باغاتی می‌گذرد که درخت ندارد و اگر هم درختی وجود داشته باشد مقررشده درخت‌ها را جابجا کنیم.
 

اگر باغستان در اختیار شهرداری بود، باغات را حفظ می‌کردیم

داوودی تشریح کرد: باغستان مجموعه پیچیده‌ای است که شهرداری، میراث فرهنگی و جهاد کشاورزی متولی آن نیستند بلکه مالک خصوصی دارد، زمانی‌که مالک خصوصی باغات را آبیاری نمی‌کند چه‌کار می‌توان انجام داد؟ آیا می‌توان اجبارشان کرد که آبیاری انجام دهند؟ اگر باغستان در اختیار شهرداری بود لیتر لیتر آب خریداری و خود را موظف به حفظ آن می‌کردیم.

رئیس شورای اسلامی شهر قزوین اضافه کرد: باغستان مالکیت خصوصی دارد و نمی‌دانم چرا دوستان در این بخش ورود نمی‌کنند، تا زمانی که مالکین آنجا همکاری نکنند هیچ اقدامی در حفظ باغستان تأثیرگذار نیست مگر اینکه خود باغداران ورود کنند.

وی گفت: اینجا باید این سوال را پرسید که چرا درختان باغات روبه‌روی بیمارستان قدس و پاستور که شهرداری ورود پیدا نکرده است خشک‌ شده؟ باغداران به خاطر به‌صرفه نبودن و عدم توجیه اقتصادی و گران بودن آب باغات را رها کرده‌اند و سازمانی هم به‌جز شهرداری نیست که به آن‌ها کمک کند؛ اگر کسی کمک کرده آمار و مبلغ ریالی اعلام کند که چه کمکی کرده است.

داودی مطرح کرد: ما در مجموعه مدیریت شهری به باغستان کمک می‌کنیم و سالی چند میلیارد تومان برای آب، راه و موضوعات حفاظتی هزینه می‌کنیم و در آخر متهم به نابودی باغستان می‌شویم؛ اگر ما این کار را هم انجام ندهیم تا چند سال آینده باغستان نابود خواهد شد چراکه باغدار رغبتی برای حفظ آن ندارد.
 

درختان در مسیر پل را جابه‌جا خواهیم کرد 

وی یادآور شد: در همه دنیا برای دسترسی جنوب به شمال شهر به‌منظور صرفه‌جویی در زمان و سوخت از کمربندی استفاده می‌کنند چراکه تردد در مرکز شهر منجر به آلودگی و ترافیک می‌شود.

رئیس شورای اسلامی شهر قزوین تشریح کرد: اگر بخواهیم کمربندی نسیم شمال را هم تعریض کنیم حداقل 30 هکتار از باغات سبز نابود می‌شود، ما این کار را انجام ندادیم و هزینه‌ای را به شهرداری تحمیل کردیم که 800 متر از کمربندی را از محلی که کمترین فضای درختی را دارد عبور دهیم.

وی اظهار کرد: بر اساس سیستم‌های جدید، درختان موجود در مسیر پل امام رضا (ع) را منهای تعداد محدودی که امکان جابجایی آن‌ها وجود نداشته باشد یا درختان پسته که عمق ریشه آن زیاد است جابجا خواهیم کرد.

داودی اشاره کرد: پل امام رضا (ع) تقریباً تمام‌شده و آماده بهره‌برداری است و قطعاً باید ادامه آن انجام شود؛ در غیر این صورت هزینه‌هایی که برای پل ولایت و قدس انجام دادیم تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد و کارایی خود را از دست می‌دهد چون این پل‌ها باید به‌صورت پازل کنار هم قرار بگیرند و به‌عنوان یک کمربندی نقش خود را ایفا کنند.
 

اگر پروژه امام رضا (ع) ابتر بماند روزبه‌روز وضعیت ترافیکی شهر بدتر می‌شود

رئیس شورای اسلامی شهر قزوین افزود: اگر پروژه امام رضا (ع) ابتر بماند لطمه سنگینی به شهر می‌زند و روزبه‌روز وضعیت ترافیکی شهر بد و بدتر می‌شود الآن بیشتر رانندگان تلاش می‌کنند خود را به خیابان شهید باهنر برسانند و از پل امام علی (ع) به شمال شهر بروند؛ اگر آن پل نبود قطعاً در جای دیگر درگیر موضوعات ترافیکی بودیم.

وی ابراز کرد: بنده با موضوع ترافیک آشنا هستم و به بعضی موارد ازجمله احداث پل در محدوده مرکزی شهر انتقاد دارم و در گذشته نیز با احداث پل در خیابان نادری مخالف بودم و در حال حاضر می‌بینیم که کارایی ندارد.

داودی با تأکید بر اینکه مرکز شهر و بازار باید به پیاده‌راه تبدیل شود، تصریح کرد: چرا رسانه‌ها از پیاده‌راه حمایت نکردند، افرادی که الآن سنگ محیط‌زیست را به سینه می‌زنند چرا از این طرح حمایت نکردند؟ در پیاده‌راه خیام همه علیه شهرداری ورود کردند و نتیجه همان شد که در حال حاضر در خیام می‌بینیم.

وی خاطرنشان کرد: پارکینگ مهر و ماه با ظرفیت 1000 دستگاه خودرو به‌منظور پیاده‌راه کردن خیام احداث و مورد بهره‌برداری قرار گرفت اما تعدادی از مغازه‌داران به خاطر منافع خود اعتراض کرده و این طرح ناتمام ماند؛ ایجاد پیاده‌راه منجر به حضور گردشگر و در نهایت درآمدزایی برای کاسبان خواهد شد.
 

رسانه‌ها به دنبال مسائل حاشیه‌ای و تقابل بین مدیران هستند 


رئیس شورای اسلامی شهر قزوین یادآور شد: رسانه‌ها به دنبال مسائل حاشیه‌ای و تقابل بین مدیران هستند؛ ما دعوا نداریم بلکه در موضوعات شهری اختلاف‌نظر داریم که باید موضوعات را با گفتگو و محوریت استاندار حل‌وفصل کنیم، اگر بخواهیم لجبازی کنیم تنش‌ها بیشتر شده و ضرر آن به مردم می‌رسد.


انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha