• شنبه / ۱۵ دی ۱۳۹۷ / ۱۴:۵۲
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 97101507920
  • خبرنگار : 71381

در گزیده اخبار سیاسی ۱۵ دی بخوانید

جلسه مجمع تشخیص به ریاست آملی/انتقاد عارف از برخی وزرا/آخرین اخبار از پرونده جزایری و سکه ثامن

جلسه مجمع تشخیص به ریاست آملی/انتقاد عارف از برخی وزرا/آخرین اخبار از پرونده جزایری و سکه ثامن

برگزاری اولین جلسه مجمع به ریاست آیت‌الله آملی لاریجانی و تصویب لایحه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی در این جلسه، تشریح ابعاد ضدتحریمی تعیین روز اقوام و قومیت‌های ایرانی در تقویم کشور، واکنشها به اظهارات اخیر ضد ایرانی وزیر امور خارجه آمریکا، دشمن مشترک؛ عامل گفت‌وگوهای ایران و طالبان، بررسی مجدد cft در کمیسیون امنیت ملی با حضور کدخدایی، محکومیت شهرام جزایری به حبس طولانی و... از جمله گزیده اخبار سیاسی ایسنا در روز شنبه، پانزدهم دی ماه ۱۳۹۷ است.

به گزارش ایسنا، صبح امروز اولین جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام به ریاست آیت‌الله آملی لاریجانی برگزار شد و حکم انتصاب ریاست مجمع از سوی مقام معظم رهبری توسط آیت الله محمدی گلپایگانی رئیس دفتر معظم له، قرائت و به آیت الله آملی لاریجانی تقدیم شد.

در این جلسه آملی لاریجانی گفت:دشمن باید احساس کند که همه ارکان و قوا متحد هستند و در مسیر خدمت به مردم و رفع معضلات کشور با هدایت های مقام معظم رهبری عمل می کنند، البته اختلاف سلیقه طبیعی است اما آنجایی که می خواهند تصمیمی گرفته شود و راهکاری ارائه شود، باید همه قوا و نهادها در چارچوب ترسیمی از ناحیه مقام معظم رهبری، دست در دست یکدیگر بدهند و دشمن نباید احساس کند که در جایی رخنه ای وجود دارد، و از طریق آن برای مردم می تواند مشکل ایجاد کند.

در ادامه جلسه امروز مجمع لایحه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی تصویب شد و حجت‌الاسلام مجید انصاری دراین ارتباط گفت: اظهار کرد: این لایحه با اصلاحات جزیی در دوسه مورد به تصویب مجمع تشخیص مصلحت نظام رسید.

یک نماینده مازنی مجلس با تشریح ابعاد ضدتحریمی تعیین روز اقوام و قومیت‌های ایرانی در تقویم کشور، نام‌گذاری یک روز ملی در تقویم شمسی کشور به عنوان روز «اقوام و قومیت‌ها» را دارای آثار فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی فراوان و ابزاری موثر برای مقابله با تحریم‌های اقتصادی غرب و رونق بخشیدن به صنعت گردشگری کشور دانست. عبدالله رضیان در پاسخ به این پرسش که  در شرایط فعلی مشارکت مردم حول موضوعات ملی چقدر می‌تواند وحدت بخش باشد،‌ گفت: مشارکت مردم خیلی موثر است به شرطی که اعتماد عمومی جامعه افزایش یابد.

همچنین محمد رضا عارف،  رئیس فراکسیون امید مجلس در دیدار با اعضای تشکل مجمع فرهنگیان ایران اسلامی با اشاره به حمایت فراکسیون امید از دولت و با بیان اینکه برخی یادشان رفته که چگونه بر سرکار آمدند گفت: وزرایی که مدعی اصلاح طلبی هستند هماهنگی مناسبی با فراکسیون امید ندارند و متاسفانه باید بگویم برخی دوستان اصلاح طلب که عهده‌دار سمتی می شوند با رفتاری که تلقی عافیت طلبی و ماندگاری در قدرت به هر قیمتی می شود عملکرد آنها بعضا به هیچ وجه با گفتمان اصلاح طلبی همخوانی ندارد.

کمال دهقانی، نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی صحبت‌های اخیر وزیر امور خارجه آمریکا درباره بهتر شدن زندگی مردم ایران با تحریم‌ها را مضحک و خنده‌دار دانست و گفت که احتمالا در آینده مقامات آمریکایی می‌خواهند بگویند همان طور که تحریم ایران به نفع مردمانشان خواهد بود، جنگ یمن هم به نفع مردم این کشور است.

درهمین رابطه صباح زنگنه، نماینده پیشین  ایران در سازمان همکاری اسلامی گفت:  حتی از سوی مقامات کنگره یا مخالفین نظام جمهوری اسلامی ایران که مقیم آمریکا هستند  به تاثیر شدید منفی تحریم‌ها علیه زندگی مردم عادی اشاره می‌شود،  لذا دولت آمریکا اکنون در برابر یک تناقض قرار گرفته و به منظور حل این تناقض یا فرار  از آن سعی می‌کند اقدامات خود را به نفع ملت ایران نشان دهد. وی تاکید کرد: تلاش‌های آمریکا برای نشان دادن اقدامات خود به نفع مردم ایران، صرفا تبلیغاتی بوده و واقعیتی ندارد.

عباس عراقچی معاون، سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان در جریان سفر خود به کابل با اشرف غنی رییس جمهور افغانستان دیدار و گفت وگو کرد  و در این جلسه گزارشی در مورد مذاکرات اخیر ایران و طالبان در تهران به رییس جمهور افغانستان ارائه کرد.

یک تحلیلگر مسائل بین‌الملل نیز گفت: مخالفت با حضور نیروهای نظامی آمریکا و گروه تروریستی داعش در خاک افغانستان دغدغه مشترک میان ایران و طالبان است و تهدیداتی برای هر دو طرف محسوب می‌شود. علی اصغر داوودی با اشاره به اینکه حضور داعش در افغانستان به عنوان گروه رقیب طالبان، برای منافع جمهوری اسلامی بسیار خطرناک‌تر  است، اظهار کرد:  ایران می‌تواند از طریق مدیریت و کنترل طالبان از این نیروی بالقوه و بالفعل علیه بسط و گسترش نفوذ داعش در منطقه استفاده کند.

همچنین ایرج مسجدی، سفیر ایران در عراق در جمع تعدادی از دانشجویان و اساتید دانشگاه دفاع ملی عراق در خصوص (سیاست جمهوری اسلامی ایران در منطقه و عراق) با بیان این که نگاه ایران به عراق طایفه‌ای و حزبی نیست بلکه نگاه انسانی، اسلامی و برادری است تاکید کرد: عراق هیچ دوستی صادق‌تر از ایران نخواهد داشت. وی در ادامه صحبتهایش افزود: روابط تهران و بغداد می‌تواند الگویی برای دیگر همسایگان باشد.

سخنگوی شورای نگهبان در خصوص لایحه cft  گفت: از ایرادات مدنظر شورای نگهبان به لایحه cft فقط دو ایراد رفع شد اما سایر ایرادات به قوت خود باقی است. عباسعلی کدخدایی افزود: در رابطه با این موضوع ایراداتی در گذشته گرفته شد، به مجلس ارسال شد که در بازگشت مجدد مجلس تغییرات متعددی را برای تامین نظر شورای نگهبان انجام داد و نهایتا دو ایراد مرتفع شد اما سایر ایرادات به قوت خود  باقی است.

در همین رابطه حشمت الله فلاحت پیشه، رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی از بررسی ۱۲ ایراد شورای نگهبان به لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم (CFT) در جلسه فردا (یکشنبه‌)‌این کمیسیون با حضور کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان خبر داد.

دادستان تهران در حاشیه نشست با رییس اتاق تعاون ایران در رابطه با آخرین وضعیت پرونده شهرام جزایری گفت: پرونده شهرام جزایری که در یکی از شهرستان‌ها دستگیر شده بود، چند وقت پیش به صدور کیفرخواست منجر گردید و این فرد در دادگاه بدوی به حبس نسبتا طولانی محکوم شده است. جعفری دولت آبادی همچنین در رابطه با پرونده سکه ثامن نیز گفت: در پرونده سکه ثامن با بدهی ٢٥٠ میلیارد تومانی، حدود صد میلیارد تومان موجود است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha