• دوشنبه / ۱۷ دی ۱۳۹۷ / ۰۴:۳۶
  • دسته‌بندی: علم ورزش
  • کد خبر: 97101608628
  • خبرنگار : 90047

پیاده‌روی و دوچرخه ثابت مناسب‌ترین ورزش برای زنان باردار

ورزش و بارداری

رییس هیات پزشکی ورزشی استان اصفهان معتقد است: با توجه به فواید ورزش و تاثیر تمرینات منظم بر روی سلامت مادر و جنین، بهتر است زنان باردار هفته‌ای ۳ تا ۵ بار به مدت ۱۵ تا ۳۰ دقیقه پیاده‌روی، دوچرخه ثابت و یا شنا را در برنامه روزانه خود قرار دهند.

دکتر احمد باقری مقدم در گفت وگو با ایسنا، اظهار کرد: امروزه با توجه به فواید ورزش و تاثیر مثبت تمرینات منظم بر روی سلامت مادر و جنین توصیه می‌شود تمام مادران بارداری که طبق تشخیص پزشک منعی برای انجام ورزش ندارند، قبل، حین و پس از بارداری تمرینات ورزشی منظم را در برنامه روزانه خود داشته باشند.

وی گفت: پیشگیری و کنترل دیابت بارداری، پیشگیری از فشار خون بارداری، حفظ آمادگی قلبی عروقی مادر و کمک به حفظ وزن مناسب مادر، پیشگیری و کاهش علائم افسردگی پس از زایمان، کاهش عوارض زایمان، کاهش کمردردهای دوران بارداری و..... از تاثیرات مثبت انجام فعالیت‌های ورزشی در دوران بارداری است. البته برای تعیین شدت و میزان ورزش در این دوران حتما با پزشک متخصص زنان و پزشک متخصص طب ورزش مشورت  کنید. زیرا شدت، نوع و مدت ورزش به عوامل زیادی از جمله آمادگی بدنی، سن فرد، سن بارداری، عوارض بارداری و... بستگی دارد. البته توصیه می‌شود زنان باردار هفته‌ای ۳ تا ۵ بار به مدت ١٥ تا٣٠ دقیقه فعالیت ورزشی هوازی همچون پیاده روی، دوچرخه ثابت و یا شنا را در برنامه روزانه خود داشته باشند.

باقری مقدم خاطرنشان کرد: شدت ورزش بهتر است به طور دقیق برای هر فرد توسط پزشک تعیین شود ولی به طور کلی ورزشی که ضربان قلب را به ۷۰ درصد حد اکثر ضربان قلب برساند، کافی است.

رییس هیات پزشکی ورزشی استان اصفهان افزود: زنان بازداری که دچار کم خونی، سابقه بیماری قلبی، ریوی، صرع کنترل نشده، پر کاری تیرویید درمان نشده، دیابت نوع ١ کنترل نشده، فشار خون کنترل نشده، چاقی یا لاغری شدید، زایمان زودرس، حاملگی چند قلو، فشار خون بارداری و... دارند از انجام فعالیت‌های ورزشی در این دوران پرهیز کنند.

وی در پایان اظهار کرد: دوچرخه سواری اگرچه ورزش هوازی است ولی برای حاملگی مناسب نیست. زنان باردار بهتر است روی سطح صاف ورزش کنند و آب و مایعات به اندازه کافی بنوشند. همچنین بعد از سه ماه اول از ورزش‌هایی که به پشت خوابیده انجام می‌شود، پرهیز کنند و اگر در حین ورزش دچار عدم تعادل، تنگی نفس و درد شکم شدند، ورزش را قطع کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.