• یکشنبه / ۱۶ دی ۱۳۹۷ / ۲۲:۱۶
  • دسته‌بندی: اقتصاد کلان
  • کد خبر: 97101608733
  • خبرنگار : 71448

از سوی رئیس‌کل بانک مرکزی

جزئیات حذف ۴ صفر از پول ملی اعلام شد

جزئیات حذف ۴ صفر از پول ملی اعلام شد

رئیس‌کل بانک مرکزی جزئیات حذف چهار صفر از پول ملی را اعلام کرد.

به گزارش ایسنا، عبدالناصر همتی با اشاره به جلسه امروز (۱۶ دی) با فراکسیون ولایی مجلس، با بیان اینکه لایحه حذف چهار صفر از پول ملی را به دولت ارائه کرده‌ام، تصریح کرد: با توجه به عرف چند ده سال گذشته در بین مردم، پیشنهاد شده هر ۱۰ هزار ریال فعلی معادل یک تومان و هر تومان معادل ۱۰۰ ریال جدید باشد.

وی ابراز امیدواری کرد که با تصویب دولت و تایید مجلس اقدامات اجرایی این امر را آغاز شود.

طبق اعلام بانک مرکزی، رئیس کل این بانک افزود: در این جلسه برنامه‌های بانک مرکزی برای ایجاد ثبات در بازار ارز و حرکت تعادلی نرخ ارز و نیز کنترل شتاب تورم را تشریح کردم و توضیح دادم که با شروع کانال‌های جدید مالی با کشورهایی که مجوز واردات نفت گرفته‌اند، روند تأمین ارز از طریق سامانه نیما طی چند روز اخیر افزایش چشمگیری پیدا کرده است.

همتی با اشاره به جلسات بانک مرکزی با مسئولان اتاق بازرگانی و صادرکنندگان، تاکید کرد که بر این اساس، عرضه ارز صادرکنندگان در صرافی‌ها و سامانه نیما بسط خواهد یافت.

او همچنین در خصوص لایحه پیشنهادی برای حذف چهار صفر از پول ملی چند نکته را به این شرح توضیح داد:

یک: لازمه اجرایی شدن تصویب دولت و تایید مجلس است که امیدوارم تحقق یابد.

دو: یک فرایند زمان‌بر به لحاظ حقوقی و فنی دارد و بر مبنای برآورد کارشناسان ما، اجرای آن نزدیک به دو سال طول می‌کشد.

سه: این اقدام در کنار سایر اقدامات اساسی بانک مرکزی برای اصلاح نظام بانکی و به کارگیری ابزارهای نوین سیاست‌های پولی و شیوه‌های جدید و کارآمد نظارت بر بانک‌ها خواهد بود و عملیاتی شدن آن عملا متاخر بر اصلاحات بانکی خواهد بود.

چهار: بعد از قانونی شدن، پول‌های جدید به تدریج و با جایگزینی آنها با اسکناس‌های فرسوده قبلی وارد چرخه می‌شوند و هزینه آن قابل مقایسه با هزینه چاپ حجم زیاد اسکناس‌های فعلی نخواهد بود.

پنج: اصلاح نرخ برآوری پول ملی از طریق حذف صفرها وجهه پول ملی را در صحنه بین‌المللی ارتقا می‌بخشد و اقدامی است که در بسیاری از کشورها در کنار سایر اقدامات، سرآغازی برای اصلاحات جدی اقتصادی است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۷-۱۰-۱۶ ۲۳:۲۴

اینجوری بدتر شد که!

avatar
۱۳۹۷-۱۰-۱۷ ۰۰:۱۳

به نظر من ابتدا حذف یارانه ها و سوبسیدها و سپس 6 صفر حذف شود.

avatar
۱۳۹۷-۱۰-۱۷ ۰۷:۴۰

حذف صفراز پول ملی دردی را دوا نمی کند.اشتباه است.

avatar
۱۳۹۷-۱۰-۱۷ ۰۸:۵۱

ايشالله زودتر اجرايي بشه -

avatar
۱۳۹۷-۱۰-۱۷ ۰۹:۲۸

تا زیرساختها درست نشود اینگونه سیاستهای پولی راه بجایی نخواهدبرد وشرایط موجود درآینده نزدیکی مجددا"احیاءخواهدگردید وکسی که الفباء اقتصاد را فارغ ازسیاسی بازیهای رایج درکشورما عمیقا"درک کرده باشد میداند اینگونه حرکات که در دولتهای نهم ودهم هم سابقه داشته نمایشهائی پوپولیستی وعوامفریبانه بوده واثری موقتی وگذراخواهدداشت بهوش باشید ماچندسال است درگیرافزایش نقدینگی بالای27% میباشیم که دردنیابیسابقه بوده ومعلول اقتصاد ربوی حاکم برجمهوری اسلامی وناشی از اعمال سیاستهائی غیرقانونی وغیرشرعی نظیر بهره گیری ازسود سپرده های دولتی توسط برخی خواص!ما"ذون!؟که دارای حسابهای متعدد وبیشمار!؟میباشند وهمچنین موسسات اعتباری ماذون توسط بانک مرکزی واستقراض وچاپ پولهای بدون پشتوانه بوده که کاملا"ضداقتصاد مقاومتی!توصیه وتجویزشده دراین چندساله اخیر میباشد وتا این معضلات وسیاستهای مشکوک وافزایش دهنده نقدینگی اصلاح نشود هیچ امیدی به نتیجه گیری از این رهگذرنخواهیم داشت.

avatar
۱۳۹۷-۱۰-۱۷ ۰۹:۵۷

ساده ترین و ابتدایی ترین راه حلی که محصل ابتدایی هم این راه کار را پیشنهاد میدهد.. تو این بحران اقتصادی چه مشکلی را حل میکند ؟ آیا از پول دلار و پوند و یورو هم تا بحال صفر حذف کرده اند؟

avatar
۱۳۹۷-۱۰-۱۷ ۱۰:۳۷

بنظرتون با حذف صفر از پول ملی، حقوق و معیشت قشر کارگر بهتر میشه؟ بنظر من افراد کم درآمد مأیوس تر هم میشن

avatar
۱۳۹۷-۱۰-۱۷ ۱۰:۴۰

تازه بدتر میشه هرکاری کنن بدتر میشه

avatar
۱۳۹۷-۱۰-۱۷ ۱۱:۲۶

سلام و درود بر شما . این کار و تصمیم عالی بانک مرکزی جمهوری مقدس اسلامی عالیست درود ! خواستم بگویم با اینکار اقدامی برای پیشرفت ارزش های اقتصادی جمهوری مقدس ایران اسلامی میشود و پیشنهاد میشود از واحد های زیر برای پول استفاده شود : 1 پارسی 2 پارسه 3 پارس 4 ایرانی و... و بگویم بهتر است به جای حذف 4 صفر 5 صفر کم شود برای بیشتر ارزش کردن پول ملی ایران اسلامی و طرح های انقلابی و اسلامی و زیبا برای طرح پول استفاده شود و غرب گونه نباشد و خارجی ها شاهد پیشرفت مقدس ایران اسلامی باشند این اقتدار ایران اسلامیست . ای مدیران محترم و عزیز ایسنا خواهش میکنم از شما پیامم را به دولت مردان اسلامی و مجلس اسلامی برسانید باشد که راه حضرت امام خمینی (س) را در پیش گیریم یا حق

avatar
۱۳۹۷-۱۰-۱۷ ۱۲:۳۸

انشاالله تاثیری در قیمت ها داشته باشه

avatar
۱۳۹۷-۱۰-۱۷ ۱۳:۰۲

فقط نمایشی هست داریم خودمون رو گول میزنیم بجای حذف صفر ارزش پولمون رو بالا ببریم حذف صفر بجز هزینه دوباره دردی رو دوا نمیکنه

avatar
۱۳۹۷-۱۰-۱۷ ۱۴:۲۱

واحد پول ملی باید جدید باشد تا با واحدهای قبلی تداخل ایجاد نشود ضمنا" واحد پول قاجاری تومان ریشه ایرانی ندارد و از واژه های زیبا و جدید استفاده شود.

avatar
۱۳۹۷-۱۰-۱۷ ۱۴:۴۳

با سیاست خارجی تعصبی و بی توجه ای به منافع مردم و کشور و در داخل رانت و فساد در دولت در تمام سطوح با زیاد و کم کردن صفر کاری در پیشرفت اقتصادی نخواهد افتاد .رسانه دانشجو اگر فهم رسانه ای داری، گذاری به اقتصاددانان با تجربه بکنید و نظرات آن‌ها را به پرسید .البته نه آنهایی که دکترای اقتصاد دانشگاه آزاد را گرفتن و در راس هستند

avatar
۱۳۹۷-۱۰-۱۷ ۱۴:۵۶

10000 ریال فعلی می شود 1 تومان جدید یا 100 ریال جدید. پس در واقع 2 صفر حذف شده است.

avatar
۱۳۹۷-۱۰-۱۸ ۱۳:۳۰

این کاری است که باید سالها پیش از این انجام می شد تا به ثبات میرسید. ولی با نگاهی به تجربه کشورهای دیگر مثل اتحادیه اروپا و ترکیه می بینیم که در حذف صفرها مشکلی نداشته اند ولی در نامگذاری دو راه پیش رو هست. یا باید از همان نام قبلی با پسوند موقت جدید استفاده شود یا نامی بکار برده شود که مورد توافق همه طیفها و قومیت ها باشد همانگونه که در اروپا هم نام Euro را برگزیدند تا نشانه نقطه اشتراک ملتهای اروپایی باشد. با این منطق ما هم باید نامی مثلا مانند "آریا" را برگزینیم تا همگی بر آن توافق داشته باشیم. د رغیر این صورت نامی مانند تومان که اصولا از زبان و فرهنگ ایرانیان نیست سبب تقویت عده ای خاص و تنش هایی خواهد بود. چرا که همه ملت با این موضوع موافقند که اصولا با حرکتهای موزیانه بکار نبردن نام پول ملی به مردم کشور تحمیل شده است. و کلا نام تومان تداعی کننده سلطنت منحوس و خیانت کار قاجار است که در ذهن ها چیزی جز نفرت ببار نمی آورد.

avatar
۱۳۹۷-۱۰-۲۹ ۰۲:۰۷

واحد پولی کشور را تومان کنیم یا پارسه. همه صفرهایش را حذف کنیم یا ده تا صفر بهش اضافه کنیم. هیچ دستاوردی نخواهیم داشت و همچنان بی ارزش ترین واحد پولی منطقه را خواهیم داشت مگر این که دست رانت های مقدس مابانه ای که سالهاست روی اقتصاد کشور چنبر انداخته اند را از بیت المال کوتاه کنیم. که البته بعید به نظر میرسد چون با وجود اینکه امروز همه مسئولین و مردم از وجود رانت می نالند هنوز حتی کسی جرات بزبان آوردن نام رانتخوارها را هم ندارد چه برسد به کوتاه کردن دستشان