• دوشنبه / ۱۷ دی ۱۳۹۷ / ۰۹:۰۱
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 97101708780
  • خبرنگار : 30057

در گفت‌وگو با ایسنا اعلام شد

متفاوت‌بودن سازوکار زلزله روز گذشته کرمانشاه با ۲ زلزله مهم قبلی

متفاوت‌بودن سازوکار زلزله روز گذشته کرمانشاه با ۲ زلزله مهم قبلی

عضو هیات علمی پژوهشگاه بین‌المللی مهندسی زلزله و زلزله شناسی با اشاره به جزئیات زلزله‌های روز گذشته گیلانغرب استان کرمانشاه گفت: سازوکار این زلزله با دو زلزله ۲۱ آبان سال گذشته و ۴ آذر سال جاری متفاوت بوده است.

دکتر مهدی زارع در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به زمین‌لرزه روز گذشته یکشنبه ۱۶ دی ماه افزود: این زلزله با بزرگای ۵.۷ در گیلانغرب استان کرمانشاه رخ داده است.

وی افزود: سازوکار این زلزله کاملا "فشاری" و گسلش از نوع "راندگی" بوده و به نظر می‌رسد این زلزله رخدادی مستقل است.

این محقق حوزه زلزله شناسی خاطر نشان کرد: سازوکار کاملا فشاری این زلزله نشانگر این نکته احتمالا مهمی است که زلزله روز گذشته گیلانغرب مکانیسم متفاوتی هم با زلزله ۲۱ آبان سال ۹۶ ازگله و هم با زلزله ۴ آذر ماه سال جاری داشته است.

زارع اضافه کرد: بر این اساس می‌توان گفت به احتمال زلزله روز یکشنبه ۱۶ دی ماه پس‌لرزه هیچ کدام از دو رخداد لرزه‌ای استان کرمانشاه نبوده است.

عضو هیات علمی پژوهشگاه بین‌المللی زلزله در عین حال با تاکید بر اینکه کلمه "پس‌لرزه" به زمین‌لرزه‌ای که از اهمیت خاصی برخوردار نیست اطلاق می‌شود، ادامه داد: آنچه که در زمین‌لرزه‌ها مهم است، "گشتاور" لرزه‌ای باقی مانده در این پهنه است؛ چراکه این گشتاور به تدریج به صورت رخدادهای لرزه‌ای ثانویهٰ آزاد می‌شود.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۷-۱۰-۲۲ ۰۹:۱۷

بسته به مقدار فرکانس امواج الکترومغناطیسی فوق الذکر ، آنها زلزله های متفاوتی ایجاد میکنند اگر فرکانس آنها بیشتر باشد زلزله فشاری مانند زلزله هفته گذشته در گیلانغرب ایجاد میکنند ، و اگر فرکانس آنها کمتر باشد انواع دیگر زلزله مثل سطحی و غیره. البته شدت میدان مغناطیسی و محل اصابت این امواج نیز در تعیین نوع زلزله نقش دارد

avatar
۱۳۹۷-۱۰-۲۲ ۰۹:۲۷

این زلزله ها در ابتدا ضعیف هستند ، ولی با استمرار همین زلزله های ضعیف بتدریج شکاف ها و شکستگیهایی در درون زمین بوجود می آیند و بزرگ و بزرگتر می شوند ، در آخر کار ، با یکی از همین زلزله های ضعیف ، شکاف یا شکستگی های از قبل ایجاد شده کاملا گسسته می شوند و گسل یا دیواره بکلی فرو میریزد، یعنی اینکه یک زلزله خفیف اثراتی همانند یک زلزله بزرگ برجای میگذارد ، درست مانند یک دیوار ترک خورده و شکافته شده که با یک تلنگر فرو می ریزد. نمونه این شکاف های خطرناک ، شکاف پتاوه نزدیک یاسوج است که به گفته کارشناسان به مرحله خطرناکی رسیده است