• دوشنبه / ۱۷ دی ۱۳۹۷ / ۱۴:۱۹
  • دسته‌بندی: پژوهش
  • کد خبر: 97101709127
  • منبع : نمایندگی دانشگاه امیر کبیر

پژوهشگران دانشگاه صنعتی امیرکبیر مطرح کردند

پایش سلامت سازه‌های مناطق زلزله‌خیز

پایش سلامت سازه‌های مناطق زلزله‌خیز

پژوهشگران دانشگاه صنعتی امیرکبیر روشی را برای پایش سلامت سازه‌ها ارائه دادند که به گفته آنها از این روش‌ می‌توان برای رصد سلامت سازه‌های مناطق زلزله‌خیز که در آن زمین‌لرزه‌های فوج‌گونه بسیاری رخ می‌دهد، استفاده کرد.

به گزارش ایسنا، مریم واحدی، مجری این طرح با بیان اینکه حفظ یکپارچگی ساختاری در حین بهره‌برداری اهمیت بسزایی در تامین عملکرد سازه دارد، گفت: وجود عوامل متنوع آسیب و عدم اطمینان کامل به طراحی اولیه و اجرا، سبب به‌کارگیری روش‌های پایش سلامت سازه‌ در دهه‌های اخیر شده است.

وی هم‌چنین اضافه کرد: نتایج تحقیقات صورت‌گرفته نشان می‌دهد ارزیابی وضعیت یک سازه گاهی به ‌سادگی امکان‌پذیر نیست، چون تغییرات در مشخصات سازه‌ای همواره به معنی وقوع خرابی در آن نیست، بلکه ممکن است ناشی از اثرات عواملی همچون اندرکنش خاک و سازه یا وجود عدم قطعیت‌ها باشد. بنابراین لازم است این اثرات برای بهبود نتایج در روند بررسی سلامت سازه مورد توجه قرار گیرند.

واحدی، "پایش سلامت سازه‌ها با تکیه بر قابلیت اطمینان و درنظر گرفتن اندرکنش خاک و سازه" را عنوان این مطالعات ذکر کرد و ادامه داد: در این پژوهش، روش‌های نوینی برای پایش وضعیت سازه‌ها تحت تاثیر زلزله ارائه شده و علاوه بر آن روش‌هایی برای احتساب عدم ‌قطعیت‌ها در این روند توسعه داده شده است.

مجری طرح، اساس روش این پژوهش را معادلات ریاضی حاکم بر رفتار سازه‌ها و چگونگی تغییر ویژگی‌های دینامیکی سازه در اثر خرابی، ‌ عنوان کرد و گفت: در طول دهه‌های اخیر مبحث شناسایی خرابی و پایش سلامت سازه‌ها با روش‌های غیر مخرب، بسیار مورد توجه قرار گرفته و هدف کلی چنین روش‌هایی بدست آوردن ارزیابی دقیقی از شرایط فعلی سازه در هر لحظه از زمان بهره‌برداری و پیش‌بینی و مدیریت هزینه‌های ناشی از نگهداری و تعمیرات آن است.

وی با تاکید بر اینکه با استفاده از دستاوردهای این تحقیق امکان تصمیم‌گیری صحیح نسبت به بازسازی و نگهداری سازه، قبل از وقوع خرابی فاجعه ‌بار فراهم می‌شود، اظهار کرد: به طور کلی علاوه بر کاهش هزینه‌های نگهداری، بهبود ایمنی و قابلیت اطمینان از مزایای اصلی پایش سلامت سازه است و در این زمینه دستاوردهای رساله برای شناسایی خرابی و بهنگام کردن مدل سازه قابل استفاده است.

مجری طرح با اشاره به مزایای رقابتی این طرح، خاطر نشان کرد: در این پژوهش اثر اندرکنش خاک-سازه و عدم قطعیت‌های ناشی از خطای اندازه‌گیری و مدل‌سازی در روند پایش سلامت سازه مورد ارزیابی قرار گرفته و برای این منظور علاوه بر معادلات ریاضی از تکنیک نوین هوش مصنوعی نیز بهره گرفته شده است.

وی با بیان اینکه بیشتر روش‌های موجود برای تشخیص آسیب در سازه‌ها بر اساس استفاده از تحریک‌های اجباری خارجی توسعه یافته‌اند، یادآور شد: در بسیاری از موارد، پایش سلامت سازه‌ موجود با چنین روش‌هایی، به علت مخالفت مالکین یا نهادها با اعمال بار خارجی امکان‌پذیر نیست و در این رساله، شناسایی آسیب با استفاده از پاسخ لرزه‌ای که در آن تمامی درجات آزادی سازه بدون نیاز به اعمال بار خارجی تحریک می‌شوند، مورد توجه قرار گرفته است.

واحدی کاربردهای عمده روش‌های ارائه شده در این پژوهش را پیشگیری از وقوع خرابی فاجعه بار، جلوگیری از کاهش عمر مفید سازه‌ها و ممانعت از تلفات احتمالی جانی و مالی ذکر کرد و افزود: در بسیاری از مناطق لرزه‌خیز از جمله ایران، مجموعه‌ای از زمین‌لرزه‌های با شدت کم، پیوسته در حال وقوع است. چنین زمین‌لرزه‌هایی اگرچه منجر به ایجاد خرابی در سازه نمی‌شوند، اما می‌توان بر اساس روش‌های ارائه شده در این رساله از پاسخ سازه در مقابل چنین زلزله‌هایی برای شناسایی وضعیت سلامت آن استفاده کرد.

طبق اعلام روابط عمومی وزارت علوم، این طرح با راهنمایی دکتر فرامرز خشنودیان از اعضای هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر اجرایی شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha