• دوشنبه / ۱۷ دی ۱۳۹۷ / ۱۵:۱۴
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 97101709175
  • خبرنگار : 71132

مطهری: اگر حجاب را به رفراندوم بگذارید، اکثریت جامعه به آن رأی می‌دهند

مطهری: اگر حجاب را به رفراندوم بگذارید، اکثریت جامعه به آن رأی می‌دهند

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت که اگر موضوع حجاب به رفراندوم گذاشته شود اکثریت جامعه به آن رای خواهند داد.

به گزارش ایسنا، علی مطهری در سخنرانی خود با موضوع حجاب که در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد، گفت: من بر اساس شناختی که از جامعه دارم می‌گویم همین امروز اگر برای حجاب رفراندوم برگزار کنیم جامعه به حجاب رای می‌دهد. البته در مسائل فکری و ایدئولوژیک کسی نظرسنجی برگزار نمی‌کند، اما بخشی از همین خانم‌های بی‌حجاب و بدحجاب در رفراندوم به حجاب رای می‌دهند؛ زیرا آثار بی‌حجابی و بدحجابی را می‌دانند. بنابراین فکر نکنید اگر نظرسنجی برگزار شود همه به بی‌حجابی رای خواهند داد.

وی افزود: در حال حاضر جامعه ما به معنی واقعی اجبار در مورد حجاب وجود ندارد. اگر ما شکل خاصی از حجاب را اجبار کنیم مثلا بگوییم همه چادر به سر کنند یا روبنده بزنند این به معنی اجبار است، اما وضعیت الان به شکل حجاب اجباری نیست و اگر غیر از وجه و کفین بقیه بدن پوشیده باشد حجاب است.

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان این که در حال حاضر گشت ارشاد فعالیت چندانی ندارد یادآور شد: البته ما هم سخت گیری را نمی پذیریم اما الان هم درباره حجاب سختگیری نمی شود به هر حال موضوع حجاب صرفا  جنبه فردی ندارد و عدم رعایت آن به کل اجتماع ضربه می زند بنابراین در این جا الزام اشکالی ندارد اساسا فلسفه حجاب این است که جامعه تحریک نشود.

مطهری در ادامه یادآور شد: ازدواج در سیستم غربی آغاز محدودیت و ممنوعیت و در سیستم اسلامی پایان محدودیت و ممنوعیت است زیرا از نظر اسلام کامیابی جنسی باید در کانون خانواده باشد. و هر زن و مردی در کانون خانواده می تواند التذاذ جنسی داشته باشند. دلیل سست بودن پایه خانواده در غرب عدم رعایت این اصل است در حالی که روش اسلام باعث استحکام خانواده می‌شود.

وی با بیان این که ریشه حجاب در اسلام توجه به خانواده است  یادآور شد: از نظر اسلام زن و مرد حقوق متساوی و نه متشابه دارند. حتی شهید مطهری می‌گوید که من ثابت می کنم حقوق زنان بیشتر از مردان است.

وی در ادامه اضافه کرد: زنان در دوره ای یک شی گران بها بودند آن دوره دوره پرده نشینی زنان بود و مردان به آنها دسترسی نداشتند اما در آن دوران زن شخص نبودند بلکه شی بودند و نقش مستقیم در ساختن جامعه نداشت زیرا اساسا در جامعه حضور نداشت در دوره دیگر زن تبدیل به شخص شد استعدادهایش شکوفا شد اما کم ارزش شد زیرا حضورش در هر کوی و برزن آزاد بود و دسترسی مرد به او نیز آزاد بود در این دوره زن احترامش را از دست داد زن در مدل غربی همین است فردی که تخصص پیدا کرده و در ساختن جامعه نقش دارد اما ارزش و احترامش را تا حد زیاد از دست داد نظر اسلام این است زن هم شخص باشد هم گرانبها باشد و برای این که بی ارزش نشود تدابیری اندیشیده که یکی از آنها پوشش اسلامی است.

نایب رئیس مجلس عدم اختلاط در فعالیتهای اجتماعی و به حداقل رساندن روابط زن و مرد را از دیگر ضروریات در جامعه اسلامی عنوان کرد و گفت: اجتماع باید محیط کار و فعالیت باشد و هرگونه کامیابی جنسی منحصر در کادر خانواده باشد این تز اسلام است و بر این اساس ما نباید در جامعه تحریک جنسی داشته باشیم.

مطهری بهداشت روانی جامعه، استحکام خانواده ، استواری اجتماع و حفظ ارزش و احترام زن را از مزایای پوشش اسلامی عنوان کرد و گفت: یکی دیگر از فلسفه های حجاب استحکام پیوند خانوادگی است به این معنا هر زن و مردی صرفا با همسر خود پیوند داشته باشند. ما در جمهوری اسلامی تلاشمان این بود همین روش را پیاده کنیم و افراط و تفریط نشود.

نایب رئیس مجلس گفت: غرب دچار بیماری برهنگی است تا 60 - 70 سال پیش چنین چیزی وجود نداشت اما الان غربیان به این سمت متمایل شدند در کشور ما هم آنجا که گرایش به فرهنگ غربی دارند دچار همین اسیبها هستند به عنوان مثال آمار طلاق در شمال تهران و مناطق مرفه بیشتر است و همین نشان می دهد ریشه اصلی طلاق مسائل فرهنگی  است نه مسائل اقتصادی. ما باید سبک زندگی اسلامی را ترویج کنیم که رکن مهم آن اهمیت دادن به نهاد خانواده است.

مطهری درباره تعدد زوجات در اسلام نیز گفت: خداوند این قانون را برای اداره جامعه گذاشته البته این موضوع برای همه جایز نیست و حتی المقدور باید رضایت همسر اول فراهم شود، نمی شود گفت این حکم بدی است زیرا برای حل این معضل اجتماعی پیش بینی شده است اگر مردی به دنبال هوسرانی شود شرایط برای او فراهم است اما کسی که زن دوم می گیرد تعهداتی هم دارد این را در کنار تز دنیای امروز بگذارید که در آن می گویند یک زن بگیر و چند معشوقه داشته باش.

این نماینده مجلس در بخش دیگری از اظهاراتش با بیان این که اختلافی درباره حد حجاب وجود ندارد افزود: آنچه اجماع بین فقها است این است که حجاب پوشش بدن به استثنای وجه و کفین است.

مطهری در ادامه در پاسخ به سوالی درباره ممنوعیت پوشیدن مانتوی جلو باز گفت: ممکن است این موضوع در بخشنامه یک اداره ای آمده باشد این اشکالی ندارد و یک اداره پوشش خاصی را به عنوان قانون خود قرار دهد.

مطهری همچین گفت: سرکش ترین غریزه، غریزه جنسی است به همین خاطر است که می گویند به نامحرم خیره نگاه نکنید و در محیط خلوت با هم نباشید به هر حال خدا زن را خودنما و مرد را چشم چران آفریده و برایشان این قوانین را گذاشته است.

نایب رئیس مجلس با اشاره به وجود مصادیقی از افراط در مورد حجاب گفت: این که ما بچه دبستانی را ملزم به چادر یا پوشیدن رنگ خاص کنیم افراط است ما باید کاری کنیم دختران در محیط جداگانه آزاد باشند حتی محیط جداگانه برای خانم ها درست کنیم مثل همین پارکهای اختصاصی زنان که کاری خوبی است که می تواند در آنجا ورزش و تفریح کند و آفتاب بگیرند وقتی الزام به حجاب می‌کنیم باید این امکانات را هم داشته باشیم. البته قبول دارم در مواردی افراط شده یا در گزینش ها چنین نگاهی وجود داشته است ما نباید از اسلام جلوتر برویم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۷-۱۰-۱۷ ۱۵:۲۲

اقای مطهری امکان ندارد

avatar
۱۳۹۷-۱۰-۱۷ ۱۵:۵۱

آقای مطهری اون چیزی که باید به رفراندوم گذاشته شود، "آزادی انتخاب پوشش" است. نه رفراندوم برای "اجبار حجاب به خانم ها" آیا اصلا متوجه تفاوت این دو هستید؟!

avatar
۱۳۹۷-۱۰-۱۷ ۱۷:۱۲

هر چیزی را نمیشود به رفراندم گذاشت، چهارچوب جامعه و ماهیت و فلسفه جایی که داری زندگی میکنی را درک کن. آزادی و انتخاب باید درست تعریف و درک شوند.

avatar
۱۳۹۷-۱۰-۱۷ ۱۵:۵۵

حجاب رو به رفراندوم نذارین، "اختیاری بودن" حجاب رو به رفراندوم بذارین.

avatar
۱۳۹۷-۱۰-۲۳ ۱۲:۵۲

شما نمازتو بخون سرتم از زندگی مردم در بیار کسی نمی گه نخون.الان به نظرت چند درصد مردم اعتقاد قلبی به حجاب دارن؟اجبار کی از ابتدای تاریخ بشر جواب داده

avatar
۱۳۹۷-۱۰-۱۷ ۱۶:۰۶

اصلا چ اجباری دارد شما حرف بزنید؟ بهترین خدمت تو به اسلام سکوتت هست. حرف تو مثل اینست که بیایید رفراندوم بگذاریم که آیا نماز بخوانیم یا نه با این پیش نظری که حتما مردم رای می دهند.

avatar
۱۳۹۷-۱۰-۱۷ ۱۶:۳۷

گویا تیتر خبر شما را را به خطا برده، مطلب را با دقت بیشتری بخوانید و زود قضاوت نکنید!

avatar
۱۳۹۷-۱۰-۱۷ ۲۲:۰۸

شباهت پیشنهاد نایب رییس مجلس بسیار شبیه مقایسه همین دوست عزیز است متاسفانه هرگاه جناب مطهری مطالب ویژه ای از تراوشات ذهنی بیان میکنند موحی درجامعه ایجاد میکند بهتر است مسایل به گونه ای طرح شود که حل شده ومشکلی از مسایل فکری ومادی جامعه را کم کند نه اینکه سوالات بی جواب بگذارد

avatar
۱۳۹۷-۱۰-۳۰ ۰۷:۳۶

حامد جان خواندم ، همانطور که در متن اشاره شده ایشان گفته ند قرآن گفته پوشاندن دست و صورت و نگفته که ی جایی از قرآن هم گفته بدن را با پارچه ای بلند بپوشانند بطوریکه برآمدگی های شان معلوم نباشد و در قرآن از مانتوی جلوباز خبری نیست. در جامعه برخی ها عادت دارند روی خط قرمز راه بروند.اگر چادر مجاز شود آن‌ها مانتومی پوشند.اگر مانتوآزاد شود آنها جلوش را باز می کنند و...اگر مردم شلوارک بپوشند آنها کلا بدون لباس می شوند.اینها در جوامع دیگر تست شده اند.

avatar
۱۳۹۷-۱۰-۱۷ ۱۶:۰۸

حجاب و عفت مرد و زن مانع فروپاشی نظام خانواده در جامعه می شود.

avatar
۱۳۹۷-۱۰-۱۸ ۰۰:۳۵

بله ولی نه به اجبار دوست عزیز!!!!!

avatar
۱۳۹۷-۱۰-۱۷ ۱۶:۲۸

واقعا آقای مطهری بر چه مبنا بدون برگزاری همه پرسی جوابش رو جلو جلو میده واقعا متاسفم برای تک تکمون

avatar
۱۳۹۷-۱۰-۱۷ ۱۶:۵۰

دخترا نیاز ب توجه دارن.حجابشونو شل میکنن.هر پیشنهاد دوستی از پسرا رو قبول میکنن.اون وقت پسرا هی بین دخترا شیفت میکنن.اگرم روزی ازدواج کنن،یکیو میگیرن ک با کسی نبوده.

avatar
۱۳۹۷-۱۰-۱۷ ۱۷:۰۵

اختیاری بودن حجاب باید به رفراندوم گذاشته شود.

avatar
۱۳۹۷-۱۰-۱۷ ۱۷:۳۵

اقای حقانی به صراحت بگویم شما لطف کنید و ... شوید. وظیفه یک نماینده (آنهم نماینده اول کلان شهر تهران) صحبت کردن و اظهار نظر کردن است. حال چه شما و امثال شما خوشتان بیاید یا نیاید.

avatar
۱۳۹۷-۱۰-۱۷ ۱۸:۴۵

الان می فهمم چرا خدای سبحان بقیت الله،عج،را ارسال نمیکند،ظرفیت جامعه پایین واسیر هیجات واحساساتیم خدایا عقل مارا تقویت کن،بندگان خدا کسانی هستند که استماع کنند سپس بهترین سخن را پذیرش کنند،دعا کنیم بنده خدا باشیم

avatar
۱۳۹۷-۱۰-۱۷ ۲۲:۵۳

امام زمان شاید ظهور نمی کنن چون انسان عدالت پذیر نداریم همه طلبکارن و حق طلب، اما هیچ کس حق رو برای خودش قبول نداره عوام که هیچی ، اگه شما توی خواص عدالت پذیر پیدا کردین به ما هم خبر بدین

avatar
۱۳۹۷-۱۰-۱۷ ۱۷:۳۶

همین طور که گفتی همه مردم از گرانی بنزین استقبال می کنند

avatar
۱۳۹۷-۱۰-۱۷ ۱۷:۴۰

در اکثر کشورهای اسلامی حجاب اجباری نیست و امری اختیاری است. با اجباری کردن حجاب زنان و نزدن کراوات توسط مردان مطمئن باشید کشور اسلامی نخواهد شد. کشوری اسلامی است که در آن دزدی، اختلاس، کلاهبرداری، فقر، بیکاری، ربا وووووو نباشد که متاسفانه ....

avatar
۱۳۹۷-۱۰-۱۷ ۱۷:۵۸

به رفراندم گذاشتن یک قانون الهی به معنای تشکیک در اصل اسلامی بودن نظام است.

avatar
۱۳۹۷-۱۰-۱۷ ۲۲:۳۳

اگر اجبار نکنند لازم به رفراندوم نیست. مگر نماز اجباری است ، از آیه قرآن محکم تر نداریم که خداوند می‌فرماید با اکراه فی االدین...

avatar
۱۳۹۷-۱۰-۱۸ ۲۲:۵۷

حجاب قانون الهی هست ولی اجباری بودنش خیر

avatar
۱۳۹۷-۱۰-۲۱ ۰۹:۲۷

معلومه عایدی مطمئن و خوبی داری پسرجون. دین توصیه به معروف است نه اجبار......اختلاس چطور چرا جلویش را نگرفتید نکند جز قرآن بود؟

avatar
۱۳۹۷-۱۰-۱۸ ۰۰:۲۹

یا بگید ما از خداوند هم جبار تریم و در فرعیاتی، که اصلش را هم خداوند به بندگانش اجبار نکرده، اجبارا مردم را به بهشت می‌رانیم. یا شجاعت رفراندوم را قبول کنید.

avatar
۱۳۹۷-۱۰-۱۸ ۰۹:۳۶

حجاب بلی ولی اجبارش نه

avatar
۱۳۹۷-۱۰-۱۸ ۱۱:۲۱

سلام بیایم یکبار برای همیشه عبور از چراغ قرمز را به رفراندم بگذاریم. هیچ چراغ راهنمایی نمیتواند جلوی ما را بگیرد. #نه به توقف اجباری چراغ قرمز ما آزادی در حرکت می خواهیم جملات بالا حرفهایی است که کم خردان درباره حجاب می گویند. خدا به عقل و خرد ما بیفزاید صلوات ختم کنید.

avatar
۱۳۹۷-۱۰-۱۸ ۱۷:۴۹

باین نظر بقیه ماستاشونو کیسه کنند !

avatar
۱۳۹۷-۱۰-۲۲ ۱۵:۳۸

باسلام احسنت عالی بود

avatar
۱۳۹۷-۱۰-۲۲ ۱۷:۴۲

چراغ قرمز برای همه جامعه است نه نصف آن پسرخوب

avatar
۱۳۹۷-۱۰-۲۳ ۱۷:۴۳

اگه راست میگی بذار

avatar
۱۳۹۷-۱۰-۲۵ ۱۲:۰۴

"""واقعاً مشکل مردم ما مشکل موی جوون های ماست.؟؟؟؟"""" عزیزم کجایی ؟؟ دقیقاً کجائی

avatar
۱۳۹۷-۱۱-۰۱ ۱۱:۳۰

اینکه حجاب برای مردم جامعه خوب است بنده بعنوان یک مسلمان شک ندارم اما اجبار کردن دیگران به حجاب به هر بهانه ای را قبول ندارم