• سه‌شنبه / ۱۸ دی ۱۳۹۷ / ۱۴:۳۴
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 97101809799
  • خبرنگار : 71381

خلاصه مهمترین اخبار مجلس در روز ۱۸ دی ماه

خلاصه مهمترین اخبار مجلس در روز ۱۸ دی ماه

تغییر زمان برگزاری جلسات علنی مجلس تا پایان سال ۹۷، سوال نمایندگان از وزیر، آغاز بررسی کلیات و جزییات بودجه ۹۸ از شنبه در کمیسیون تلفیق، تعیین سازوکار رتبه‌بندی تولیدکنندگان کالاها و عرضه‌کنندگان خدمات، بررسی بودجه نهاد کتابخانه‌ها، بنیاد سعدی و بنیاد دایره المعارف اسلامی، بررسی پیشنهادات بودجه‌ای در نشست فراکسیون مستقلین، تعیین جرائم برای عدم رعایت قانون استفاده از حداکثر توان تولیدی و خدماتی و ...از جمله مهمترین اخبار امروز (سه شنبه) هجدهم دی ۱۳۹۷ مجلس شورای اسلامی هستند که می‌توانید مشروح آن را در لینک‌های زیر بخوانید.

به‌ گزارش ‌ایسنا، جلسه علنی مجلس شورای اسلامی به ریاست علی لاریجانی و با دستور سوال تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

نمایندگان مجلس قبل از آغاز جلسه علنی امروز در رای‌گیری تغییر زمان برگزاری جلسات علنی مجلس را تصویب کردند تا جلسات علنی مجلس شورای اسلامی که تاکنون در روزهای یکشنبه، سه‌شنبه و چهارشنبه برگزار می‌شد تغییر کرده و در روزهای یکشنبه، دوشنبه و دو شیفت در روز سه‌شنبه برگزار شود.

در جلسه علنی امروز سمیه محمودی در جریان طرح سوالی از وزیر فرهنگ در مورد عدم شفافیت در سازمان اوقاف و امور خیریه اظهار کرد: متاسفانه با وجود جایگاه سنت حسنه وقف و بقاع متبرکه  شاهد عملکرد ضعیف سازمان اوقاف هستیم. مردم و مسئولین نسبت به عملکرد سازمان اوقاف حساس هستند و عملکرد این سازمان در همه شهرها و استانها مورد نقد قرار دارد. نماینده مردم شهررضا در مجلس خواستار شفاف سازی در مورد عملکرد سازمان اوقاف و اعلام درآمدها و هزینه‌های این سازمان شد.

در پاسخ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر این که وقف پایگاه تمدن اسلامی برای حوزه خدمات فرهنگی و اجتماعی است، گفت‌: مسیر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شفافیت در وقف است و بر همین اساس به صورت جدی شفافیت در نظام اسنادی اوقاف، قراردادها، پرداخت‌ها و نظام نیت دنبال می شود.

 سوال سمیه محمودی بعد از توضیحات وزیر گفت که از توضیحات وزیر قانع شده است؛ بنابراین سوال به رای مجلس گذاشته نشد. وی افزود: من و همکاران این سوال را برای قانع شدن یا نشدن مطرح نکردیم بلکه طرح آن را وظیفه خود می‌دانسیتم.

در ادامه شهاب نادری در توضیح سوالش از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره علت تضعیف حقوق انتشارات و اهل فرهنگ کشور گفت: آقای صالحی از دل ناشران، مولفان و مترجمان خبر دارید؟ نماینده پاوه و جوانرود با بیان اینکه قاچاق آثار ادبی به صورت مشهود دیده می‌شود، گفت: در حال حاضر وضعیت در حوزه کتاب به گونه‌ای شده که کتاب‌های ممنوعه به راحتی به صورت دیجیتال منتشر شده یا اینکه در کوچه و پس کوچه‌های خیابان‌های تهران کمتر از قیمت اصلی‌اش به فروش می‌رسد.

در پاسخ به این سوال نیز سید عباس صالحی از کشف محموله یک میلیونی قاچاق کتاب از نیمه آبان ماه تا به امروز توسط کارگروه صیانت از حوزه نشر خبر داد و بیان کرد: مسئله قاچاق کتاب یکی از مسائل مهم و اساسی است که در سال‌های اخیر در کشور گسترش یافته و دغدغه قابل توجهی است که به آن اشاره شده است. این نظام در حوزه نشر و قاچاق در حوزه کتاب به وجود آمده و نیازمند توجه جدی است.

بعد از توضیحات وزیر، نادری از هیات رئیسه خواست که سوالش را به رای بگذارد و در نتیجه نمایندگان به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی کارت زرد دادند.

ناطقین امروز مجلس

ساداتی‌نژاد:الحمدالله جنگل‌های موشکی ایران قد کشیده است

کریمی: برای رتبه‌بندی معلمان به بیش از ۱۲ هزار میلیارد تومان بودجه نیاز است

وقفچی : بانکداری در ایران صد در صد غیر اسلامی است

جعفرپور: در نتیجه جنگ اقتصادی فشار شدیدی بر اقشار متوسط و ضعیف وارد می‌شود

کمالی‌پور: وحدت و انسجام راه مقابله و خنثی‌سازی فتنه‌ها بوده و هست

***

دوفوریت طرح اصلاح قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران در دستور کار جلسه علنی قرار گرفت و نمایندگان مجلس شورای اسلامی با دو فوریت طرحی موافقت کردند که براساس آن ۱۰۰ درصد هزینه‌های درمانی جانبازان و ایثارگران برعهده بنیاد شهید  خواهد بود.

همچنین با تصویب مجلس جرائمی برای عدم رعایت قانون استفاده از حداکثر توان تولیدی و خدماتی تعیین شد.

نمایندگان در ادامه کار خود با اولویت قرار گرفتن طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی در دستور کار مجلس موافقت کردند.

در جریان بررسی جزییات طرح اصلاح قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی در تأمین نیازهای کشور نیز نمایندگان در مصوبه ای سازوکار رتبه‌بندی تولیدکنندگان کالاها و عرضه‌کنندگان خدمات را مشخص کردند.

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۳۹۸ گفت که بررسی کلیات و جزییات بودجه ۹۸ این لایحه از روز شنبه در این کمیسیون آغاز می‌شود.

همچنین سخنگوی فراکسیون مستقلین مجلس از بررسی پیشنهادات بودجه‌ای این فراکسیون در مورد لایحه بودجه ۹۸ در نشست صبح امروز این فراکسیون خبر داد.

عضو کمیسیون تلفیق بودجه ۹۸ نیز از اعتراض نهاد کتابخانه‌ها، بنیاد سعدی و بنیاد دایره المعارف اسلامی به بودجه خود در سال آینده در کمیته بودجه و اصلاح ساختار کمیسیون فرهنگی مجلس خبر داد.

تذکرات شفاهی امروز نمایندگان مجلس

انتقاد حاجی‌دلیگانی از عدم ارائه جداول بدهی‌ها و مطالبات دولت همراه با لایحه بودجه ۹۸

ادعای نوروزی درباره صادرات گوسفند به کشورهای حاشیه خلیج فارس

نماینده میانه: سد شهریار چه زمانی آبگیری می‌شود؟

تذکر نماینده نوشهر در مورد اظهارات اخیر کلانتری درباره انتقال آب خزر

تذکر نماینده نوشهر در مورد اظهارات اخیر کلانتری درباره انتقال آب خزر

***

در پایان نیز علی‌اصغر یوسف‌نژاد تذکرات کتبی نمایندگان مجلس به مسؤولان اجرایی کشور را قرائت کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha