• چهارشنبه / ۱۹ دی ۱۳۹۷ / ۱۱:۴۶
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 97101910252
  • خبرنگار : 71523

واردات بنزین از مهرماه متوقف شد

واردات بنزین از مهرماه متوقف شد

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی از توقف واردات بنزین به ایران از ابتدای مهرماه خبر داد.

به گزارش ایسنا، علیرضا صادق‌آبادی در مراسم راه‌اندازی فاز سوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس در نشست خبری که امروز در این پالایشگاه برگزار شد، اظهار کرد: با به مدار آمدن فاز سوم، حاشیه امن در تولید و توزیع بنزین در ایران ایجاد می‌شود.

وی با اشاره به آمار تولید بنزین داخلی اظهار کرد: منظور از بنزین داخلی، بنزین پایه کشور به اضافه اکتان‌افزاهای تولید داخل است. میانگین تولید بنزین در ایران در سال ١٣٩٦ روزانه ٦٧/٢٨ میلیون لیتر بود که این میزان در سال ٩٧ تا روز گذشته، به ٨٧/٩٥ میلیون لیتر رسیده است. البته در دو ماه نخست سال جاری فاز دوم ستاره خلیج فارس راه‌اندازی نشده بود و بیش‌ترین حجم اورهال را در پالایشگاه‌ها در این فاز داشتیم.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی با بیان این‌که ظرفیت تولید بنزین به جز فاز سوم ستاره خلیج فارس، ٩٥ تا ٩٧میلیون لیتر بود، افزود: در تابستان سال جاری که پیک مصرف بنزین در کشور بود، تولید بنزین به ٩٧ میلیون لیتر رسید.

به گفته صادق‌آبادی میانگین تولید بنزین پایه ٩٥/٩٧ میلیون لیتر است.

جزییات تولید و مصرف نفت گاز در ایران

وی در ادامه با بیان این‌که میزان تولید نفت گاز در ایران در سال ۱۳۹۶، ٩٤ میلیون لیتر بود، گفت: از این میزان، ٢١ میلیون لیتر طبق استاندارد یورو چهار بود. متوسط تولید نفت گاز در سال جاری هم ٢٨میلیون لیتر طبق استاندارد یورو چهار و ۱۰۰ میلیون لیتر نفت گاز پایه بود.

به گفته مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی، متوسط تولید نفت گاز یورو چهار در سال جاری، ٤٠ میلیون لیتر در روز خواهد شد.

صادق آبادی ادامه داد: پالایشگاه تبریز، سه میلیون لیتر به ظرفیت تولید نفت گاز یورو چهار اضافه کرد و حدود دو ماه است که در پالایشگاه بندرعباس ١٤ تا ١٦ میلیون لیتر نفت گاز یورو به تولید کشور اضافه کرده است.

وی با بیان این‌که ظرفیت تولید نفت گاز یورو از ٢٣ میلیون لیتر در سال ۱۳۹۶ به ٤٠ میلیون لیتر در سال جاری می‌رسد، توضیح داد: سه میلیون لیتر در پالایشگاه تبریز و ١٤ میلیون لیتر در پالایشگاه بندرعباس افزایش تولید صورت گرفته است. هم‌چنین پایان سال ١٢ میلیون لیتر تولید نفت گاز یورو در ستاره خلیج فارس به تولید اضافه می‌شود.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی درباره توزیع نفت گازی که در پالایشگاه بندرعباس تولید می‌شود، توضیح داد: نفت گاز تولیدی در این پالایشگاه در بنادر اصلی کشور توزیع می‌شود و مازاد آن هم در استان‌های کرمان و فارس توزیع می‌شود.

به گفته صادق‌آبادی، میزان گوگرد در نفت گاز از دو هزار PPM به میزان ۵۰ PPM می‌رسد که به کاهش آلایندگی ناشی از گوگرد کمک می‌کند.

توقف واردات بنزین از مهرماه

صادق آبادی هم‌چنین از توقف واردات بنزین از مهرماه خبر داد و گفت: با به مدار آمدن فاز سوم ستاره خلیج فارس، در هر فاز این پالایشگاه، ١٢تا ١٥ میلیون لیتر بنزین یورو ٤ تولید می‌شود.

وی با اشاره به میزان مصرف بنزین در ایران اظهار کرد: اگر با ظرفیت ١٠٥ میلیون لیتر تولید بنزین در کشور، میزان مصرف ١٠٠میلیون لیتر باشد، حاشیه اطمینان خوبی نیست.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی، با تاکید بر این‌که اصلاح الگوی مصرف امری ضروری است، افزود: اگر این اتفاق صورت نگیرد، ایران دوباره به واردکننده بنزین تبدیل می‌شود. فاصله تولید و مصرف نفت گاز در کشور،   ١٥تا ٢٠میلیون لیتر است. البته میزان مصرف در نفت گاز به اندازه بنزین نیست.

صادق آبادی درباره تبعات افزایش مصرف بنزین در ایران اظهار کرد: اگر این روند مصرف ادامه پیدا کند، در افق ١٤١٢، تفاوت مصرف و تولید بنزین در ایران، به ١٩٠ میلیون لیتر خواهد رسید. یعنی کمبود بنزین روزانه ١٩٠میلیون لیتر خواهد بود.

وی با بیان این‌که سرمایه مورد نیاز برای احداث پالایشگاه ٥٧ میلیارد دلار است، گفت: اگر بخواهیم تفاوت تولید و مصرف را از طریق واردات جبران کنیم، به روزی ۱۰۰ میلیون دلار نیاز داریم.

زمان افتتاح فاز ٤ ستاره مشخص نیست

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی در ادامه درباره زمان افتتاح فاز چهارم پالایشگاه ستاره خلیج فارس توضیح داد: فاز چهارم مشابه فاز سوم است؛ به‌عبارت دیگر ١٢٠ هزار بشکه به ظرفیت تولید این پالایشگاه اضافه می‌شود. همه تجهیزات این فاز هم آماده است اما درمورد این‌که چه زمانی افتتاح می‌شود، باید گفت زمانی که منابع مالی تضمین شده وجود داشته باشد، این فاز افتتاح خواهد شد.

به گفته صادق‌آبادی سهم شرکت‌های ایرانی در سه فاز ٧٠ درصد است.

حرکت به سمت صادرات بنزین

او هم‌چنین از صادرات بنزین خبر داد و افزود: مازاد بنزین داریم و به سمت صادرات حرکت می‌کنیم. این اتفاق یا از طریق قرارداد صورت می‌گیرد یا در رینگ بورس عرضه خواهد شد اما این برنامه ما در سال جاری است.

سرمایه یکی از پروژه‌های سیراف تامین شد

وی در ادامه در پاسخ به سوال ایسنا درباره وضعیت تامین سرمایه پالایشگاه سیراف گفت: وضعیت یکی از پروژه‌های سیراف که از صندوق توسعه ملی تامین شده بود، مشخص شد اما از آنجاکه درحال حاضر امکان تامین ارزی وجود ندارد، برای تامین مالی سایر پروژه‌ها مشکل وجود دارد. صندوق توسعه ملی هم با محدودیت‌هایی مواجه است.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی ادامه داد: البته با چند شرکت چینی برای تامین سرمایه مذاکره شده و این امر مستلزم این است که خط اعتباری دوم بین ایران و چین جاری شود.

دیرعامل شرکت ملی پاللیش و پخش فراورده های نفتی با انتقاد از مصرف بالای بنزین در کشور گفت:در کجای دنیا با ٢٠ میلیون خودرو، روزانه ٨٧ میلیون لیتر بنزین مصرف می‌شود؟

صادق‌آبادی با تاکید بر اینکه فرصت‌های قابل توجهی برای سرمایه‌گذاری در صنعت پالایش کشور وجود دارد،گفت:بخشی از منابع آن می‌تواند از سرمایه‌گذاری خارجی یا  از طریق فاینناس خارجی و منابع صندوق توسعه ملی تامین شود.

 به گفته وی دو مقوله ذخیره‌سازی و صادرات بنزین هر دو مد نظر است که در حال نهایی‌سازی قیمت فرآورده‌های نفتی و تطبیق آن با قیمت جهانی است.

ظرفیت کنونی پالایش نفت خام کشور یک میلیون و ۷۵۰ هزار بشکه در روز

صادق آبادی درباره بودجه شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی گفت: بودجه شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در سال ٩٧، ٣٠٩ هزار میلیارد تومان بوده است که ٩٩ درصد آن صرف تصفیه روزانه دو میلیون و ١٠٠ هزار بشکه نفت خام در پالایشگاه‌های کشور می‌شود.

وی درمورد ظرفیت کنونی پالایش نفت خام هم اظهار کرد: ظرفیت کنونی یک میلیون و ۷۵۰ هزار بشکه در روز است که با احتساب ۲ فاز ۲۴۰ هزار بشکه‌ای پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس و ۳۰ هزار بشکه میعانات گازی در دیگر پالایشگاه‌ها، این رقم در مجموع ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه است.

فعلا استفاده از کارت سوخت معنایی ندارد

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی در ادامه درمورد استفاده از کارت سوخت گفت: استفاده از کارت سوخت زمانی معنا پیدا می‌کند که بنزین سهمیه‌بندی و دو نرخی شود. درحال حاضر  که تصمیمی درمورد دونرخی شدن و سهمیه‌بندی گرفته نشده، استفاده از کارت سوخت توجیهی ندارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha