• چهارشنبه / ۱۹ دی ۱۳۹۷ / ۱۳:۵۲
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 97101910399
  • خبرنگار : 71381

خلاصه مهمترین اخبار مجلس در روز ۱۹ دی ماه

تصویب کلیات طرح استانی شدن انتخابات مجلس و...

تصویب کلیات طرح استانی شدن انتخابات مجلس و...

تصویب کلیات طرح استانی شدن انتخابات مجلس، تکذیب احضار «علی ضیاء» به مجلس، اعلام وصول طرح اصلاح قانون شوراهای حل اختلاف، تشریح اهداف تشکیل فراکسیون مدیریت منابع انسانی و ...از جمله مهمترین اخبار امروز (چهار شنبه) نوزدهم دی ماه ۱۳۹۷ مجلس شورای اسلامی هستند که می‌توانید مشروح آن را در لینک‌های زیر بخوانید.

به‌ گزارش ‌ایسنا، در جلسه علنی امروز بررسی طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی، بررسی طرح اصلاح تبصره یک و حذف تبصره های دو تا چهار بند "الف" و اصلاح بند "ب" ماده "۱۳" قانون خدمات جامعه ایثارگران و... در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار دارد.

در ابتدای این جلسه علی لاریجانی ضمن گرامیداشت ۱۹ دی سالروز قیام مردم قم در سال ۱۳۵۶، گفت: درسِ بزرگی است که اصلاحات واقعی در ایران اگر از ماده اصلی تفکر دینی فاصله بگیرد، نمی‌تواند جریانی موفق باشد. در ایران عرفی کردنِ همه حقایق چه در عرصه سیاسی و چه عرصه معرفتی، نه وجه عقلی دارد و نه تجربه توفیقی برای آن ثبت کرده است.

همچنین علی مطهری با تسلیت به مناسبت سالگرد درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی گفت: مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی از سال ۴۱ تا پیروزی انقلاب و مراحل مختلف بعد از انقلاب نقش موثری داشته؛ سه دوره رئیس مجلس، دو دوره رئیس جمهور و همچنین رئیس مجمع تشخیص مصلحت و فرمانده نیروهای مسلح در دوره جنگ بوده که یاد ایشان را گرامی می‌داریم.

نایب رییس مجلس شورای اسلامی همچنین با اشاره به بخش‌هایی از نطق شهاب‌الدین بی‌مقدار نماینده مردم تبریز، گفت: ایشان راجع به نطق یکی از نمایندگان که دو هفته قبل نسبت‌های سوئی به چند نفر از شخصیتهای انقلاب و کشور داد، خواستار عکس‌العمل مجلس شورای اسلامی شدند که تذکر ایشان، تذکر درستی است. وی افزود: افرادی که مورد اتهام قرار گرفتند می‌توانند دفاعیه خود را به صورت مکتوب به مجلس ارسال کنند تا با تشخیص هیات رییسه در صحن علنی مجلس قرائت شود.

در این جلسه نمایندگان مجلس شورای اسلامی با مسکوت ماندن طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس درباره استانی شدن انتخابات به مدت سه ماه مخالفت کردند.

در ادامه نمایندگان  با ۱۵۵ رای موافق، ۶۴ رای مخالف و دو رای ممتنع از مجموع ۲۳۱ نماینده حاضر در مجلس شورای اسلامی کلیات طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی درباره استانی شدن انتخابات مجلس را تصویب کردند.

در همین ارتباط سخنگوی وزارت کشور گفت که در جلسه صبح امروز هیات وزیران مقرر شد که دولت موافقت خود را با کلیات طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس اعلام کند منوط به این که در بررسی کمیسیون ملزومات اجرایی طرح دیده شود.

ناطقین امروز مجلس

نماینده پل‌دختر: چرا سرمایه‌گذاران را فراری می‌دهیم؟

درخواست نماینده تبریز برای قرائت جوابیه در واکنش به اتهامات یک نماینده

هشدار نماینده سمنان نسبت به تخریب نهادهای منتخب ملت

پورابراهیمی: کالاهای اساسی با ارز ارزان، گران به دست مردم می‌رسد

حاجی بابایی: در خصوص درآمدهای شرکت ملی نفت و شرکت ملی گاز و پتروشیمی‌ها شفاف‌سازی شود

***

در حاشیه جلسه علنی، بهروز نعمتی با تاکید بر این‌که «احضار یکی از مجریان صداوسیما (علی ضیاء) و یا درخواست برای ممنوع التصویر شدن کارشناسان تلویزیون صحت ندارد» در واکنش به انتقادات و هزینه‌های دیوارکشی اطراف مجلس شورای اسلامی، گفت: اسناد و مدارک مالی این موضوع در دسترس است و نهادهای امنیتی پیگیر هستند.

نمایندگان مجلس همچنین در مصوبه ای سازمان تأمین اجتماعی را موظف کردند حق بیمه قراردادها و پیمان‌های غیرعمرانی را برمبنای صورت مزد یا حقوق ماهیانه کارکنان محاسبه کند.

فاطمه سعیدی از بررسی ادعاهای«اسماعیل بخشی» کارگر کارخانه نیشکر هفت تپه در جلسه صبح امروز فراکسیون امید مجلس با حضور وزیر اطلاعات خبر داد و گفت: روز گذشته نیزهیات رییسه فراکسیون جلسه ای با آقای بخشی و وکیلش برگزار کرد. وی افزود: پیگیری های ما در مورد ادعاهای آقای بخشی ادامه دارد که نتیجه بررسی هایمان را بعد از بررسی قوه قضاییه و کمیسیون امنیت اعلام خواهیم کرد.

سخنگوی فراکسیون امید مجلس همچنین از سفر هیاتی از این فراکسیون به شوش برای بررسی ادعاهای اسماعیل بخشی کارگر کارخانه نیشکر هفت تپه خبر داد.

یک عضو هیئت رییسه مجلس شورای اسلامی نیز از اعلام وصول طرح اصلاح قانون شوراهای حل اختلاف خبر داد.

نمایندگان طرح اصلاح ماده ۱۳ قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران را مورد بحث و بررسی قرار دادند و در نهایت با تصویب مجلس مقرر  شد ، تامین ۱۰۰ درصدی هزینه‌های درمانی جانبازان و ایثارگران برعهده بنیاد شهید خواهد بود.

درهمین ارتباط یک عضو هیات رییسه مجلس  بیانیه ۱۵۰ نفر از نمایندگان را در خصوصایثارگران خطاب به رییس جمهور قرائت کرد.

تذکرات شفاهی امروز نمایندگان مجلس

نماینده بویین‌زهرا: آموزش و پرورش به مدرک فرهنگیان اهمیت نمی‌دهد

بادامچی خواستار ممانعت مجلس از تخصیص بودجه به نهادهای خاص و غیرشفاف شد

مطهری در پاسخ به خدری: هیات رئیسه برای ممنوع‌التصویری زائری درخواستی نداشته است

تذکر نماینده نایین نسبت به گرانی قیمت گوشت قرمز

کواکبیان: «هاشمی‌رفسنجانی» همچنان زنده است

نماینده خرم‌آباد: تحصن راه خوبی برای گرفتن حق نیست

نماینده زابل:داشتن گاز برای مردم سیستان به آرزو تبدیل شده است

مطهری در پاسخ به لاهوتی: اظهار نظر شورای نگهبان در خصوص اصلاحات بودجه ۹۷ را پیگیری می‌کنیم

تذکر حاجی‌دلیگانی درباره ناتوانی مردم در خرید گوشت

تذکر علوی درباره شرایط اقتصادی استان کردستان

علوی: دشمنان با تخریب دولت و مجلس به‌دنبال سلب اعتماد مردم از نظام هستند

***

در حاشیه جلسه امروز علی گل مرادی ضمن تشریح اهداف تشکیل فراکسیون مدیریت منابع انسانی گفت: ضعف در مدیریت منابع انسانی و مادی عامل اساسی و ریشه‌ای ناکارآمدی‌ها و عقب ماندگی‌ها در حوزه اقتصاد و معیشت و اشتغال کشور است.

۲۴۱ نفر از نمایندگان نیز بیانیه‌ای را در رامیداشت زحمات سید حسن قاضی زاده هاشمی، وزیر پیشین بهداشت نوشتند که توسط یک عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی قرائت شد.

در پایان نیز یک عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی تذکرات کتبی نمایندگان را به مسئولان اجرایی کشور قرائت کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۷-۱۰-۱۹ ۲۰:۳۱

استانی شدن انتخابات مجلس اصلا مناسب نیست