• شنبه / ۲۲ دی ۱۳۹۷ / ۱۰:۴۰
  • دسته‌بندی: آموزش
  • کد خبر: 97102211424
  • منبع : وزارت بهداشت و درمان

سرپرست وزارت بهداشت عنوان کرد

لزوم بازنگری نسبت تربیت دانشجو در مقاطع تحصیلات تکمیلی و پایه

 لزوم بازنگری نسبت تربیت دانشجو در مقاطع تحصیلات تکمیلی و پایه

سرپرست وزارت بهداشت بر لزوم بازنگری در نسبت تربیت دانشجویان در مقاطع تحصیلات تکمیلی و پایه اشاره کرد و گفت: تربیت دانشجوی آموزش تکمیلی، در شرایطی که بیشترین نیاز خدمات سلامت در مقاطع پایه است باید مورد تجدید نظر قرار گیرد، که این کار در حوزه آموزش در دست پیگیری است.

به گزارش ایسنا، دکتر سعید نمکی در نشست با مسئولین حوزه آموزش با اشاره به اهمیت آموزش در تمامی ابعاد کشور، ضمن قدردانی از برنامه های اجرا شده، گفت: تنها راه رهایی برای همه امور کشور گذر از مسیر آموزش است.

سرپرست وزارت بهداشت در نشست با معاون آموزشی وزارت بهداشت و مدیران این حوزه، که امروز برگزار شد، گزارشی از اقدامات انجام شده در زمینه برنامه تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی و فعالیت های جاری حوزه معاونت آموزشی توسط دکتر باقر لاریجانی معاون آموزشی وزارت بهداشت ارائه شد.

دکتر سعید نمکی سرپرست وزارت بهداشت پس از استماع این گزارش ضمن قدردانی از تلاش های دکتر هاشمی وزیر سابق بهداشت گفت: ایشان زحمات زیادی را برای این حوزه کشیدند و این مسیر ادامه خواهد داشت. 

دکتر نمکی با اشاره به سوابق دکتر لاریجانی معاون آموزشی وزارت بهداشت، آینده نگری، استفاده وسیع از نیروی انسانی، دوری گزینی از چالش های سیاسی و تلاش طولانی در این حوزه را از ویژگی های وی برشمرد.

وی با بیان اینکه حوزه آموزش از مهمتریم حوزه های وزارت بهداشت است، گفت: اگر امروز روی آموزش سرمایه گذاری نکنیم هزینه آن را بعدا خواهیم پرداخت. بحث بار بیماری هایی که در کشور ایجاد شده در واقع حاصل غفلت های دیروز بوده است و باید به مسیری که امروز می رویم و تاثیر آن بر آینده دقت کنیم.

سرپرست وزارت بهداشت ادامه داد: دکتر شولتز، رییس انجمن اقتصاد آمریکا در سال 1960 گفتند آنچه کشورها برای آموزش، سرمایه گذاری کنند هزینه نیست و سرمایه است، مشروط بر اینکه بتوانیم اثرات این سرمایه گذاری را در تولید ناخالص داخلی آن کشور ببینیم. یعنی اگر سهمی از اقتصاد را در آموزش وارد کنیم و تاثیری در اقتصاد ملی نداشته باشد باید تجدیدنظر کنیم. ولی اگر با هدف و نگاه درست این کار را بکنیم قطعا دانشگاهها می توانند در اقتصاد کشور نقش آفرینی کنند.

دکتر نمکی اظهار داشت: دانشگاه همیشه فقط در اقتصاد ملی هم نقش آفرینی نمی کند. شاخص های SDG که در نشست استکهلم بدان پرداخته شده است از بستر دانشگاه بیرون آمده، که مبنای نشست سران کشورها در استکهلم شد.

وی افزود: دانشگاه دو هدف دارد؛ یکی تاثیرگذاری در اقتصاد ملی است و دیگری هم اثرگذاری در تغییرات اجتماعی یک کشور است و ایفای این دو نقش از الزامات برای دانشگاهها است.

سرپرست وزارت بهداشت با بیان اینکه حرکت های خوبی در علوم پزشکی کشور داشته ایم، گفت: عدم خودکفایی در تربیت پزشک در گذشته و استفاده از پزشکان خارجی در کشور چالش های فرهنگی را ایجاد می کرد. تیمی، استقلال دانشگاههای علوم پزشکی و ادغام آموزش در خدمات را پیگیری کردند و به ثمر رسید که امروز شاهد توسعه شگفت انگیز در علوم پزشکی هستیم. 

وی اضافه کرد: در رابطه با آموزش پزشکی زحمات زیادی کشیده شده است ولی لازم است با توجه به نکاتی کمک کنیم این راه را با سرعت بیشتر طی کنیم.

دکتر نمکی گفت: دانش آموختگان ما متناسب با بضاعت ها و نیازهای نظام ارائه خدمت تربیت نمی شوند. تجربه تربیت بهورزان تجربه موفقی بود و از آنجا که این افراد متناسب با بضاعت ها و نیازهای جامعه تربیت شدند هنوز خانه های بهداشت زیرساخت های مناسبی هستند که می توان خدمات جدید را نیز در این مراکز ارائه نمود.

وی بر لزوم بازنگری در نسبت تربیت دانشجویان در مقاطع تحصیلات تکمیلی و پایه اشاره کرد و گفت: تربیت دانشجوی آموزش تکمیلی، در شرایطی که بیشترین نیاز خدمات سلامت در مقاطع پایه است باید مورد تجدید نظر قرار گیرد، که این کار در حوزه آموزش در دست پیگیری است.

سرپرست وزارت بهداشت تاکید کرد: اینکه بدانیم چه آدمی، برای کدام جایگاه ارائه خدمت، با چه میزان دانش و مهارت، در چه بازه زمانی، با چه هزینه ای، توسط چه کسی و در کجا می خواهیم تربیت کنیم رسالت اصلی حوزه آموزش است. 

وی خاطرنشان کرد: آموزش های ما به شکل جامعه محور شکل نگرفته و به جای آموزش های جامعه محور، آموزش های بیمارستانی ارائه می نماییم. برخی از روستاهای ما از ابتدایی ترین خدمات مثل خدمات دندانپزشکی بهره نمی برند.

دکتر نمکی افزود: از ابتدا باید به دانشجویان آموزش داده شود که در این کشور چالش هایی وجود دارد که مسائل ابتدایی است و دانشجو سرباز این عرصه است که نیازهای جامعه را تامین کند نه اینکه برای ارائه خدمات لوکس تربیت می شود. دلیل این امر این است که ما افراد را مبتنی بر نیازهای جامعه انتخاب نمی کنیم و آموزش نمی دهیم.

سرپرست وزارت بهداشت به اهمیت دیدگاه معلم ها و اساتید در جامعه اشاره کرد و گفت: اساتید قدیمی به دانشجویان عشق به خدمت را آموزش می دادند و همانطور که در گزارش دکتر لاریجانی هم اشاره شد این یکی از مباحث اخلاق حرفه ای است که با چالش مواجه هستیم.

دکتر نمکی اظهار داشت: بسترهایی که در آموزش، مثل آموزش مجازی ایجاد شده باید گروه هدف این آموزش ها به سمت جامعه برود و متناسب با چالش های سلامت کشور مثل چاقی، تصادفات و بیماری های قلبی در بسترهای مجازی به جامعه ارائه شود. اگر ما این کار را انجام ندهیم افراد غیر متخصص در فضای مجازی اطلاعات اشتباه به مردم ارائه می دهند.

وی افزود: متخصصین ما باید بتوانند با زبان مردم آموزش هایی آماده کنند برای ایشان. به عنوان مثال در بیماری های غیرواگیر باید آموزش ها را به سمت جامعه پیش ببریم تا سبک زندگی مردم را تغییر دهیم.

سرپرست وزارت بهداشت از تجربه واکسیناسیون کشور و موفقیت هایی که در این زمینه حاصل شده سخن گفت و اظهار داشت: امروز در کنترل چاقی، دیابت و  تصادفات،  وزارت بهداشت نقش اندکی دارد و همکاری بین بخشی است که می تواند بار این چالش ها را در جامعه کم کند و لازم است در این زمینه آموزش های مناسبی برای جامعه تدارک دیده شود.

دکتر نمکی با بیان این نکته که آمایش سرزمینی یکی از زیباترین کارهایی بود که در آموزش انجام شد، گفت: ما باید از کارهای موازی بپرهیزیم و از تصمیمات جزیره ای دوری کنیم. همه باید از سرمایه های کشور استفاده کنند و همکاری درون بخشی و بین بخشی را ارتقا دهیم تا همه بتوانیم از سرمایه های ملی بهره برداری کنیم.

وی ادامه داد: اگر زیرساخت ها ارزیابی شود و درخصوص اشتراک منابع ملی برنامه ریزی شود می توانیم برنامه ها را پیش ببریم. آمایش با هم افزایی که ایجاد می کند یکی از بهترین برنامه هایی است که پیگیری می شود.

سرپرست وزارت بهداشت به برنامه جلوگیری انتقال از خارج به داخل کشور از ابتدای سال 2019 اشاره کرد و گفت: نباید اجازه دهیم که افراد بروند 6 ماه در خارج از کشور تحصیل کنند و بعد وارد کشور شوند و باعث دلسردی دانشجویان داخل بشوند. باید مسائل اجتماعی آموزش مدیریت شود.

دکتر نمکی اظهار داشت: لازم است تلاش کنیم در عرصه های غیرپزشکی تاثیرگذار در سلامت ورود کنیم. بحث مولفه های اجتماعی اثرگذار بر سلامت بحث بسیار مهمی است و باید سعی کنیم با دانشگاههای غیرپزشکی همکاری داشته باشیم. برای عرصه هایی مثل آلودگی محیط زیست باید با دانشمندان سایر عرصه ها کار کنیم. به عنوان مثال در سرطان ریه تحقیقات گسترده ای انجام دادیم ولی روی ترکیبات بنزین و سایر عوامل زمینه ساز، با صاحبنظران سایر حوزه ها همکاری نکرده ایم.

وی بر لزوم ارتباط بین علوم پایه و بالین در علوم پزشکی تاکید کرد و گفت: علیرغم تلاش هایی که شده هم افزایی بین علوم پایه و بالین شکل نگرفته و بدون پیوند این دو، حوزه پزشکی رشد نخواهد کرد. با برگزاری نشست های علمی مشترک، و پایان نامه های مشترک  می توان این برنامه ها را پیش برد. که این کار در حوزه آموزش شروع شده است.

سرپرست وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه تنها راه رهایی برای همه امور کشور گذر از مسیر آموزش است، گفت: انسان ابزار توسعه نیست، انسان توسعه یافته هدف غایی توسعه است و انسان توسعه یافته ایجاد نخواهد شد مگر از مسیر آموزش و این، هنر مسئولین این حوزه است.

به گزارش وبدا، وی در پایان ضمن اشاره به برنامه هایی که در حوزه آموزش اجرا شده گفت: من حوزه آموزش را حوزه اول وزارت بهداشت می دانم و هرگز معاونت آموزشی را معاونت چندم وزارت بهداشت نخواهم دید و لازم است برای پیگیری این برنامه ها نشست های بیشتری داشته باشیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha