• شنبه / ۲۲ دی ۱۳۹۷ / ۱۱:۵۲
  • دسته‌بندی: پژوهش
  • منبع : دانشگاه صنعتی شریف

چاپ مقاله استاد دانشگاه صنعتی شریف در مجله ساینس

مقاله استاد شریف در ساینس

عضو هیات علمی دانشکده فیزیک دانشگاه صنعتی شریف با همکاری گروه تحقیقاتی بین‌المللی موفق به چاپ مقاله‌ای با عنوان "حذف کامل جریان یونی و ترابرد پروتونی از تک لایه آب محدود شده" در مجله ساینس شده است.

به گزارش ایسنا، دکتر علی اسفندیار، استادیار دانشکده فیزیک دانشگاه صنعتی شریف با همکاری گروهی از پژوهشگران بین المللی موفق شدند نتایج آزمایشات جدید خود از "ترابرد پروتونی و حذف کامل یون‌ها از درون تم لایه‌ای از آب" را در قالب مقاله‌ای با عنوان “Complete steric exclusion of ions and proton transport through confined monolayer water” در مجله Science به چاپ برسانند.

در حوزه‌های آنرژی، فیزیک زیستی، نمک زدایی و ...، کنترل جریان یونی از کانال‌های نانومتری امری چالش برانگیز است. دلیل آن مربوط به اندازه اغلب یون‌هاست که با در نظر گرفتن حتی لایه آب پوشانی شده، کمتر از یک نانومتر است. بنابراین برای حذف کامل آنها نیاز به کاناهایی با ابعاد چند آنگستروم است. در تحقیق حاضر، ساخت کانالی با ارتفاع ضخامت تک لایه کربنی (تقریبا ۴ آنگستروم)، گزارش شده است. طرد کامل یون‌های کوچکی از قبیل سدیم، پتاسیوم، کلر مشاهده جالبی بود که از ترابرد یونی از کانال‌های مذکور حاصل شد. تنها پروتون‌ها بصورت گزینش پذیر می‌توانند از این کانال‌ها عبور کنند. این کانال‌های معرفی شده، کوچکترین کانال ساخته شده تا به امروز از مواد دوبعدی است و در طبیعت تنها پروتئین های غشایی آکواپورین قادر به چنین ترابرد گزینش پذیر هستند. این مشاهده زمینه را برای ساخت و شبیه سازی دقیق‌تر غشاهای آنگسترومی و سازوکار ترابردهای یونی فراهم می سازد.

مجله ساینس معتبرترین مجله علمی آمریکا و دارای ضریب تاثیر ۳۷ است که تعداد مقالات چاپ شده در آن معیار مهمی در رتبه بندی دانشگاه‌های جهان است.