• شنبه / ۲۲ دی ۱۳۹۷ / ۱۶:۵۱
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 97102211827
  • منبع : روابط عمومی برنامه

معرفی نامزدهای جایزه‌ رمان گمانه‌زن نوفه

معرفی نامزدهای جایزه‌ رمان گمانه‌زن نوفه

همزمان با رونمایی پوستر رسمی اختتامیه جایزه‌ نوفه، پنج اثر علمی‌تخیلی، فانتزی، وحشت و جنایی به مرحله‌ نهایی این رقابت در بخش بزرگسال راه ‌یافتند.

به گزارش ایسنا به نقل از دبیرخانه‌ جایزه‌، مراسم پایانی جایزه نوفه چهارم بهمن‌ماه امسال در تهران به میزبانی نشر پیدایش برگزار می‌شود و برگزیدگان و شایستگان تقدیر آن در سه بخش رمان گمانه‌زن بزرگسال، رمان گمانه‌زن نوجوان و بخش فصل اول (ویژه‌ آثار منتشرنشده) معرفی خواهند شد.

همزمان با رونمایی پوستر، فهرست نهایی اولین دوره‌ جایزه‌ رمان گمانه‌زن نوفه نیز منتشر شد و پنج نویسنده‌ به مرحله‌ی نهایی این رقابت در بخش بزرگسال راه ‌یافتند. این فهرست شامل آثاری از نشر ققنوس، نشر بان، نشر چشمه و نشر پیدایش است و آثار منتخب در ژانرهایی متفاوت از وحشت گرفته تا فانتزی، علمی‌تخیلی و جنایی خلق شده‌اند. از میان نویسنده‌های منتخب سه نفر مرد و دو نفر زن هستند.

لاله زارع با «بی‌تابوت»، رامبد خانلری با «سورمه‌سرا»، بهزاد قدیمی با «خدمات دستگاه هیولاساز دمشقی»، محمدرضا ایدرم با «ما و را: سلسله جنایات بین کهکشانی» و ضحی کاظمی با «کاج‌زدگی».

بنا بر اعلام، داوری بخش بزرگسال این جایزه بر عهده‌ کمیته‌ پنجاه‌نفره‌ای متشکل از مترجمان آثار ژانری، نویسندگان، طراحان کمیک، کارشناسان سینمای ژانری، پژوهشگران، هواداران و خبرنگاران این حوزه است و بررسی کارشناسی این آثار با همکاری برنامه فیدیبو و به صورت دیجیتالی در محیط این کتاب‌خوان انجام می‌شود.

دبیرخانه‌ جایزه‌ نوفه پیش‌تر فینالیست‌های بخش رمان گمانه‌زن نوجوان را نیز معرفی کرده بود و آثاری از نشر افق، هوپا و چرخ و فلک به مرحله‌ نهایی این بخش راه یافته بودند.

مهدی رجبی با «بردیا و گولاخ‌ها»، سیدجواد رهنما با «خرسی که چپق می‌کشید»، حمیدرضا شاه‌آبادی با «قبرستان عمودی»، بیتا حسینی با «کارن و پنج شهر اسرارآمیز» و تینا جمالی با «معجون سحرآمیز در کارخانه‌ی متروک».

داوری نهایی بخش کتاب گمانه‌زن نوجوان بر عهده‌ رضا علیزاده (مترجم آثار گمانه‌زن)، طاهره ایبد (نویسنده‌ کودک و نوجوان)، محمدکاظم اخوان (نویسنده‌ مجموعه‌ قصه‌های تا به تا) و فرزاد خلیلیان (فعال ادبی حوزه‌ ژانری و منتقد کمیک) است.

علاقه‌مندان برای اطلاع از اسامی نامزدهای بخش فصل اول و دریافت جزئیات بیشتر در رابطه با قوانین و نحوه‌ داوری آثار، می‌توانند از پایگاه اطلاع‌رسانی‌ نوفه به نشانی www.noofe.info بازدید کنند

ادبیات گمانه‌زن برگردانی از عبارت Speculative Fiction است. بنا بر تعریف ویکی‌پدیای فارسی، این عنوان توصیف‌کننده‌ تمامی سبک‌ها و زیرسبک‌هایی است که دنیایی متفاوت با دنیای واقعی را تصویر می‌کنند (ژانرهای فانتزی، کارآگاهی، علمی‌تخیلی و وحشت و ... زیر چتر این عبارت قرار می‌گیرند). رابرت هاین‌لاین، نویسنده‌ شهیر علمی‌تخیلی، این عبارت را در سال ۱۹۴۱ خلق کرده است و امروزه این واژه را برای توصیف داستان‌هایی استفاده می‌کنند که لزوماً به واقعیت عینی و اصول متعارف داستان رئال پابیند نیستند و تخیل را در هسته‌ مرکزی خود قرار می‌دهند. داستان‌هایی که به طور معمول به اسم «ادبیات ژانری» شناخته می‌شوند و پیش‌تر کمتر مورد توجه جوایز ادبی فارسی قرار می‌گرفتند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۷-۱۰-۲۳ ۱۰:۲۱

کارآگاهی؟ کاراگاهی زیرمجموعه Speculative fiction حساب میشه؟ یعنی آثار کریستی و دویل؟! اگه ویکیپدیا رو مرجع معتبر حساب می کنین که البته کار بسیار نابجاییه، حداقل به انگلیسیش رجوع کنین. در لیست ذکر شده در ویکیپدیای انگلیسی نه جنایی و نه کارآگاهی زیرمجموعه ی Speculative fiction نیست.

avatar
۱۳۹۷-۱۰-۲۴ ۱۴:۱۵

فرمایش شما را بنده انجام دادم و: stories typically dismissed as "genre fiction", such as "Fantasy," "Mystery," "Horror," "Science Fiction," etc. [...] داستان‌هایی که عموماً به «ادبیات ژانری» شناخته می‌شوند، مانند «فانتزی»، «معمایی/رازآلود»، «وحشت»، «علمی تخیلی» و غیره. باید توجه داشته باشیم که هدف از ابداع لفظ «ادبیات گمانه‌زن» تعریف چارچوبی سفت و سخت برای دسته‌بندی نوع خاصی از داستان‌ها نبوده، بلکه هدف این بوده محدودیت‌هایی که برای نویسنده‌ها از لحاظ ژانری برقرار بوده برداشته شود. و منطقی هم هست از آن جهت که ژانر‌های علمی-تخیلی، وحشت و فانتزی که در حالت خالصشان با هم قرابتی ندارند همه زیر چتر این لفظ قرار گرفته‌اند. Speculative fiction can be a collective term to describe works of science fiction, fantasy, and horror and also addresses works that are not science fiction, fantasy, or horror, yet don't rightly belong to the other genres. منبع تمام حرف‌های من ویکی‌پدیا انگلیسی‌ست. (که این حرف شما که منبع نابجایی‌ست نیز جای بحث دارد.)

avatar
۱۳۹۷-۱۰-۲۵ ۰۲:۲۶

یعنی می‌فرمایید دنیای شرلوک هولمز، پوآرو، مارپل و آقا پلیس محله‌ی ما گمانه‌زن حساب می‌شود؟ شما انگار لفظ "گمانه" را به گمان و خیال و حدس ربط داده‌اید اما "گمانه" از قراری که خودتان در ویکیپدیای فارسیتان ذکر کرده‌اید به تکنیک چاه و چاه‌کنی برمی‌گردد. در همان ویکیپدیا که هر فردی اجازه دارد دست به آن ببرد و ویرایشش کند و همین هم آن را به منبعی غیرقابل اعتماد تبدیل می‌کند، در بخش ژانرهای تحت پوشش Speculative fiction اینها ذکر شده: Fantasy، Science fiction، Horror، Utopian، Dystopian، Alternate history، Apocalyptic، Post-apocalyptic، Superhero، Supernatural. جهت اطلاع Speculative fiction به داستانی گفته می‌شود که قوانینش چه واضح و چه ضمنی متفاوت با قوانین جاری در واقعیت باشد. در کارآگاهی و جنایت همه‌چیز با دلیل و منطق جلو می‌رود. خبری از چیزهای ماورایی و آن دنیایی نیست. آن Mystery و Horror با Mystery و Horror دنیای واقعی که کارآگاه‌ها و پلیس‌ها با آن سر و کله می‌زنند متفاوت است و به روح و شبح و فلان و غیره برمی‌گردد و یا به موقعیت‌ها فراواقعی. اینکه جسدی پیدا شود و دنبال قاتل باشند هرقدر هم داستان ترسناک نوشته شده باشد و رازآلود باشد چون متعلق به دنیای واقعیست و خبری از ماورایی‌ها، دنیاهای موازی، ارواح، زامبی‌ها و غیره نیست، Speculative fiction یا به قول شما گمانه‌زن نیست. این لینک را هم می‌گذارم که به زبان ساده یاد بگیرید و بعد مسابقه راه بیندازید: https://annieneugebauer.com/2014/03/24/what-is-speculative-fiction/ بخشی از متن: Horror is frequently but not always speculative. Horror based on true events or without any supernatural elements falls outside the speculative ring (section 5). Speculative horror includes paranormal, creature, and weird tale to name a few. موفق باشید.