• یکشنبه / ۲۳ دی ۱۳۹۷ / ۱۴:۵۵
  • دسته‌بندی: آموزش و پرورش
  • کد خبر: 97102312352
  • خبرنگار : 71424

در شورای هماهنگی بهبود شاخص‌های آموزشی مناطق محروم عنوان شد

عدم دسترسی به آب آشامیدنی در برخی مدارس مناطق محروم/رشد ویژه حقوق معلمان در سال آتی

انجمن حامب- مدارس مناطق محروم

معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش با اشاره به مشکلات مدارس در مناطق محروم در شورای هماهنگی بهبود شاخص‌های آموزشی مناطق محروم گفت: پیشنهادم این است که مشکلات اولویت دار در این استان‌ها در حوزه بهداشتی مورد توجه قرار بگیرد که از جمله آنها می‌توان به عدم دسترسی به آب آشامیدنی در برخی مدارس بویژه در سیستان و بلوچستان و هرمزگان، عدم سیستم استاندارد گرمایشی و برق رسانی استاندارد و جدانبودن سرویس بهداشتی از آبخوری که باعث بیماری می‌شود، اشاره کرد.

به گزارش ایسنا، مهرزاد حمیدی در هشتمین جلسه شورای هماهنگی بهبود و ارتقای شاخص‌های آموزشی و پرورشی مناطق محروم و کمتر توسعه یافته که در وزارت رفاه برگزار شد به شاخص‌های بهداشتی و اقدامات انجام شده در چهار استان هدف آذربایجان غربی، سیستان و بلوچستان، کرمان و هرمزگان شاخص‌های بهداشتی از جمله سفیران سلامت، سلامت نوجوانی و شاخص‌های سرانه ورزشی اشاره کرد و گفت: میانگین سرانه فضای  ورزشی روباز و سرپوشیده ما به ازای هردانش آموز ۰.۳۳ متر مربع است. در این چهار استان، فقط  هرمزگان با سرانه ۰.۳۱ متر مربع به میانگین کشوری نزدیک است و سه استان دیگر از این شاخص دور هستند و نیمی از این فضای ورزشی را به خود اختصاص می‌دهند.

وی افزود: البته به لحاظ وسایل ورزشی پیشرفته‌اند و هرمزگان و آذربایجان غربی در مسابقات ورزشی اول شدند و به نمایندگی از کشور تیم فوتبال و والیبال آنها به خارج از کشور اعزام شدند.

معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش با اشاره به تعمیم و تقویت این شاخص‌ها گفت:  ۳۶ میلیارد ریال به آذربایجان غربی، ۴۰ میلیارد ریال به سیستان و ۳۰میلیارد ریال به استان های کرمان و هرمزگان برای بهبود شاخص‌هایشان تخصیص یافته است.

حمیدی ادامه داد: علیرغم محدودیت‌های مالی  سعی کردیم متوسط حمایتی استان‌های هدف را بیشتر کنیم. قرار شد بنیاد برکت هم برای جداشدن آبخوری‌ها از سرویس‌های بهداشتی کمکی انجام دهد که تا کنون ۵۰۰ میلیون تومان از مبلغ تعهدی پرداخت شده و  وضعیت حدود ۱۰۰ مدرسه بهبود یافته است ولی تا تعهد دو میلیاردی مقداری باقی است، البته شب گذشته هم ۲۵۰ میلیارد تومان واریز شده است.

وی با باین اینکه خودمان میزبانی ویژه مسابقات را به این چهار استان گسیل کرده وسعی کردیم اینها را علیرغم آنکه از مرکز کشور دور هستند در میزبانی‌های ویژه ببینیم گفت: پیشنهادم این است که مشکلات اولویت‌دار در این استان‌ها در حوزه بهداشتی مورد توجه قرار بگیرد که از جمله آنها می‌توان به  عدم دسترسی به آب آشامیدنی در برخی مدارس بویژه در سیستان و بلوچستان و هرمزگان، عدم سیستم استاندارد گرمایشی و برق رسانی استاندارد و جدانبودن سرویس بهداشتی از آبخوری که باعث بیماری می‌شود اشاره کرد. پیشنهادم این است که بحث جداشدن سرویس‌ها از آبخوری‌ها و مخصوصا آنها که آب آشامیدنی ندارند و آب تانکری باید به آنها برسد، مورد حمایت قرار بگیرد.

به گزارش ایسنا، سعید طاهری، رئیس امور آموزش و پرورش عمومی و فنی و حرفه‌ای سازمان برنامه و بودجه کشور  نیز با بیان اینکه توجه بیشتری به آموزش و پرورش در لایحه بودجه ۹۸ کرده‌ایم گفت: رشد بودجه هزینه‌ای آموزش و پرورش ۱۲درصد است و اگر اعتبار رتبه بندی را لحاظ کنیم ۳۴.۲ درصد رشد را برای سال آتی را شاهد خواهیم بود.

وی گفت: ۲۰۰۰ میلیارد تومان برای رتبه بندی گذاشته‌ایم که معلمان یکبار از طریق افزایش بودجه سنواتی یعنی ۲۰ درصد و یکبار از محل رتبه بندی مشمول افزایش حقوق شوند. البته رتبه بندی برای ما ۴۰۰۰ میلیارد تومان بار مالی دارد که ۲۰۰۰ میلیارد در سال ۹۸ اجرا خواهد داشت و مابقی برای سال‌های بعد و این رشد ویژه‌ای در حقوق معلمان است.

وی افزود: بودجه تغذیه مدارس شبانه روزی از ۱۰۴ به ۲۹۰ میلیارد تومان رسیده و ۱۹۰ میلیارد تومان برای سبد حمایتی کمک شده است. بودجه ایاب و ذهاب از ۱۱۳ به ۲۰۶ میلیارد تومان رسیده و بودجه آسیب‌های اجتماعی را ویژه دیده ایم  و سرانه مدارس به ۳۴۹ میلیارد تومان رسیده است.

رئیس امور آموزش و پرورش عمومی و فنی و حرفه‌ای سازمان برنامه و بودجه کشور  با بیان اینکه برای کودکان بازمانده از تحصیل چهار استان هدف آذربایجان غربی، سیستان و بلوچستان،‌کرمان و هرمزگان، برنامه هایی داشتیم و چهار استان لرستان، خراسان شمالی، خوزستان و ایلام را به آن اضافه کردیم ادامه داد: در این مسیر موازی کاری یکی از ایرادات است. البته تلاش کردیم بدون هماهنگی با دستگاه‌های مرتبط کاری نکنیم. طرح‌ها را در سیستان و بلوچستان پایلوت کردیم. ۲۸ نقطه را در حاشیه زاهدان انتخاب کردیم. خرید خدمات آموزشی در محلات خاصی که امکان احداث مدرسه نیست انجام دادیم. ۳۷۸۰ نفر را در یک ماه قبل ساماندهی کردیم.

طاهری افزود: پایلوت دوم ما در چابهار است که امیداست بتوانیم آن را انجام دهیم. در سایر استان ها اگر مکان یابی دقیق انجام شود آن را در برنامه قرار می‌دهیم. در بحث عمرانی هم توجه ویژه صورت گرفته و کل اعتبارات را تخصیص ۱۱۰ درصد دادیم و بودجه مناطق محروم سه برابر شده است. در استان‌های محروم آسیب‌های اجتماعی وجود داشت و تصمیم گرفته شد زمین چمن مصنوعی برای هزار مدرسه تعبیه شود. صد میلیارد تومان بودجه را برای مدارس موجود در لایحه آوردیم و مقرر ش در مدارس نیمه تمام هم چمن مصنوعی تعبیه شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.