• دوشنبه / ۱ بهمن ۱۳۹۷ / ۱۵:۲۷
  • دسته‌بندی: صنفی، فرهنگی
  • کد خبر: 97110100480
  • منبع : دانشگاه تربیت مدرس

رییس دانشگاه تربیت مدرس مطرح کرد

کمبود الگوهای رفتاری و اجتماعی اثرگذار در جامعه

دکتر احمدی رییس دانشگاه تربیت مدرس

رییس دانشگاه تربیت مدرس گفت: کمبود الگوهای رفتاری و اجتماعی اثرگذار در جامعه، نسل جوان و به ویژه دانشجویان دیده می شود و باید برای رفع این مسائل اقدام کرد.

به گزارش ایسنا،دکتر محمدتقی احمدی در جلسه شورای مشورتی فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تربیت مدرس که با هدف بررسی اولویت های فرهنگی دانشگاه و پیش بینی راه کارهای اجرای آنها برگزار شد، به اهمیت حضور اساتید صاحبنظر حوزه ی فرهنگی و اجتماعی در شورای مشورتی اشاره کرد و گفت: حضور اساتیدی که سابقه درخشان در عرصه فرهنگی دارند و می توان از کمک فکری آنها بهره برد، برای پایش فرهنگی دانشگاه لازم است. شورای فرهنگی و اجتماعی مسئولیت برنامه ریزی و اثرگذاری بر اعضای دانشگاه را بر عهده داد ولی بدون کمک متفکران و اساتید صاحبنظر این امر میسر نیست.

رییس دانشگاه تربیت مدرس افزود: هدف این جلسه بررسی اولویت های فرهنگی دانشگاه از محورهای اقدام، روش اقدام، پایش و روش پایش است. در شرایط کنونی جامعه الگوهای تفکری نسل جوان به خصوص دانشجویان دچار پراکندگی، نابسامانی و عاری از مؤلفه های قوی شده است. کمبود الگوهای رفتاری و اجتماعی اثرگذار در جامعه، نسل جوان و به ویژه دانشجویان دیده می شود و باید برای رفع این مسائل اقدام کرد.

در ادامه این جلسه دکتر ناطق معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تربیت مدرس در سخنانی ضمن اشاره به تبیین استراتژی فرهنگی دانشگاه در ۱۴ فصل در زمان معاونت فرهنگی پیشین خاطرنشان کرد: بر اساس این ۱۴ سرفصل فعالیت هایی انجام و کارگروه های فرهنگی دانشکده ها و مجمع فرهنگی اساتید تشکیل شد. شورای مشورتی فرهنگی و اجتماعی نیز به منظور کمک گرفتن از اعضای هیأت علمی صاحب ایده برای تعیین اولویت های فرهنگی دانشگاه تشکیل جلسه داد.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تربیت مدرس در ادامه به برخی از اهداف استراتژیک حوزه فرهنگی اشاره کرد و گفت: تقویت روحیه نشاط و شادابی دانشجویان، افزایش روحیه خلاقیت و نوآوری، گسترش و تعمیق ارزش های دینی و اخلاقی، تعمیق فرهنگ، تمدن و هویت ملی، تقویت ارتباط و تعامل استادان و دانشجویان، پاسخگویی شفاف و تسهیل اجرای برنامه ها، نهادینه کردن و تعمیق برنامه های فرهنگی با تأکید بر دوری از سطحی نگری و مطالعه نیازها و آسیب های اجتماعی، برخی از اهداف استراتژیک فرهنگی دانشگاه است.

در ادامه این نشست هر یک از اساتید به بیان نقطه نظرات خود پرداختند که از جمله آنها می  توجه به مفهوم فرهنگ، نحوه مدیریت و چگونگی پیاده سازی اولویت های فرهنگی برای نیل به نتیجه مطلوب، لزوم انجام فعالیت های فرهنگی در چارچوب علمی و برنامه ای و در جهت تقویت تفکر و متمرکز بر نیازهای داخلی و خاص دانشگاه، تقویت نشاط و امید و همچنین تقویت روحیه و ترغیب فعالیت های داوطلبانه، جدا نماندن معاونت فرهنگی از سایر مسئولین، گسترش فعالیت های فرهنگی در خوابگاهها، لزوم آموزش های دائمی ضمن خدمت در حوزه فرهنگی برای اساتید به دلیل داشتن بیشترین ارتباط با دانشجویان مطرح شد.

همچنین توجه به اهمیت برنامه ریزی عمیق فرهنگی با اثرگذاری طولانی مدت به جای فعالیت های مقطعی، عدم امکان پیشبرد فعالیت های فرهنگی با بایدها و نبایدها، تأکید بر جدایی ناپذیری فعالیت های فرهنگی از سایر فعالیت ها ( فعالیت های آموزش و پژوهشی دانشگاه)، تعریف و مشخص سازی دقیق مؤلفه های فعالیت های فرهنگی و اجتماعی و ترویج آن در ۴ بخش اساتید، دانشجویان، مدیران و کارکنان، عدم پیشبرد فعالیت های فرهنگی با آیین نامه و بخش نامه ها و لزوم تبیین الگوهای علمی در زمینه اشاعه فرهنگ، ضرورت توجه به دو مقوله مخاطبین و تنوع موضوعات و مباحث فرهنگی برای به ثمر رسیدن اقدامات فرهنگی دانشگاه، توجه به خانواده دانشگاه تربیت مدرس شامل سه قشر دانشجو، استاد و کارمند برای اعتلا و رشد فرهنگی دانشگاه نیز در این جلسه مطرح شد.

در جلسه شورای مشورتی فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تربیت مدرس مباحثی همچون شناخت مشکلات و بررسی جوانب مختلف مسائل فرهنگی برای تدوین و ارائه راه حل و در نهایت رفع ریشه ای معضلات، توجه بیشتر به مسائل هنری، برگزاری نشست های آزاد با دانشجویان و تقویت احساس یکرنگی و صمیمیت با مسئولین دانشگاه، دایر کردن مرکز مشاوره فرهنگی و اجتماعی در معاونت فرهنگی دانشگاه، برگزاری اردوهای فرهنگی، واگذاری کار هر صنف به خودشان، لزوم همگامی مدیران و معاونت های دانشگاه برای پیشبرد اهداف فرهنگی و نه خنثی کردن فعالیت های یکدیگر، تحلیل مسائل و مشکلات فرهنگی دانشگاه در سنوات گذشته، مطالعه مستمر آسیب ها و ترویج همدلی و همدردی، تقویت انجمن های علمی- دانشجویی و انجام نظر سنجی های دائمی از مهم ترین مباحث مطرح شده توسط حاضرین بود.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تربیت مدرس، در پایان این نشست دکتر احمدی خواستار ارائه اولویت های اقدام بر اساس طرح معاونت فرهنگی و نیز روش اقدام و ارزیابی عملکرد فرهنگی دو سال اخیر دانشگاه شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.