• سه‌شنبه / ۲ بهمن ۱۳۹۷ / ۱۵:۰۱
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 97110201114
  • خبرنگار : 71381

در گزیده اخبار سیاسی دوم بهمن بخوانید؛

آخرین اخبار از خاوری وجزایری/تکذیب وجود پایگاه تسلیحاتی ایران در عراق/تایید جانبازی حسین فریدون

آخرین اخبار از خاوری وجزایری/تکذیب وجود پایگاه تسلیحاتی ایران در عراق/تایید جانبازی حسین فریدون

اظهارات وزیر خارجه آلمان درباره لغو مجوز فعالیت ماهان‌ایر، آیا جمهوری خواهان، ترامپ را دور می‌زنند؟، انتقال ۲۱۵ نفر محکوم افغانستانی به کشور متبوعشان، آخرین وضعیت پرونده‌های خاوری، معاون ارزی سابق بانک مرکزی، شهرام جزایری، انقلاب اسلامی یک جریان ملی و... از جمله گزیده اخبار سیاسی ایسنا در روز سه شنبه، دوم بهمن ماه ۱۳۹۷ است.

به گزارش ایسنا، اسحاق جهانگیری در آئین افتتاح کارخانه فولادسازی بردسیر با اشاره به اینکه باید افق بزرگتری را برای کشور ترسیم کنیم اظهار کرد: باید به جایگاهی در شان ملت ایران در دنیا دست پیدا کنیم. ما می توانیم با روح خودباوری توسعه کشور را رقم بزنیم، اما باید خودمان هم مراقب رفتارهای خودمان باشیم. ممکن است چند رانت خوار خود را وارد سیستم دولتی یا بخش خصوصی کنند؛ اما ما وظیفه داریم که چنین افرادی را شناسایی و از سیستم حذف کنیم و از زمانی که مدیری از وجود چنین فردی در سیستم خود اطلاع پیدا کرد و اقدام برای حذف آن نکند، پنداشت ما این است که این مدیر با آن رانت‌خوار همدست است، پس باید به گونه ای رفتار کنیم که دامن جمهوری اسلامی را از فساد پاک کنیم.

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در نشست با اعضای ستاد برگزاری مراسم چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی با بیان اینکه عدم توانایی حذف ایران از معادلات منطقه‌ای صرفا به‌ خاطر سخت‌افزار نبوده و برای عظمت تفکر انقلاب اسلامی و نفوذ آن است، گفت: دستاورد استراتژیک دفاع مقدس این بود که آنها فهمیدند اگر با ایران گلاویز شوند موفق نخواهند شد لذا فقط هیاهو می‌کنند اما جرأت تعرض ندارند.

در همین رابطه سید محمد غرضی ۷۷ ساله که در سال‌های اخیر به نوعی در دوران بازنشستگی به سر می‌برد، معتقد است در سال‌های بعد از چهل سالگی نظام جمهوری اسلامی ایران مردم همچنان از سه دستاورد انقلاب خود یعنی «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی» دفاع خواهند کرد.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: آخرین وضعیت تعهدات حساب های ارزی فعالان اقتصادی در نشستی با حضور رییس کل بانک مرکزی، وزرای اقتصاد و صنعت، معدن و تجارت بررسی شد. پورابراهیمی افزود: گزارشی که در این نشست ارائه شد این بود که حدود ۱۰ و نیم میلیارد دلار از منابع حساب ارزی که در قالب تسهیلات به فعالان اقتصادی داده شده، هنوز تسویه نشده که معادل یک دوم مربوط به شرکت های دولتی و یک دوم (۵.۲ میلیارد دلار) مربوط به بخش خصوصی است.

روابط عمومی وزارت امور خارجه اعلام کرد: با توجه به انتشار برخی اخبار و مطالب نادرست و ناقص در برخی  سایت‌ها و فضای مجازی در خصوص موضوع جانبازی حسین فریدون، به اطلاع می‌رساند که براساس اسناد و مدارک موجود در بخش اداری و امور ایثاگران وزارت امور خارجه، ایشان به دلیل تحمل ۲۷۹ روز زندان در دوران ستمشاهی و شکنجه‌های ساواک، دارای عنوان "آزاده" با "۳۰ درصد جانبازی" می‌باشد؛ لذا درج نام ایشان به عنوان جانباز در کتابی که سه سال پیش تدوین و منتشر شده براساس اسناد، مدارک و مستندات موجود و مورد تایید می‌باشد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان با بیان این‌که تحریم به هیچ عنوان ابزاری برای مذاکره‌ مجدد روی مسائلی که توافق شده است، نخواهد بود، گفت: آمریکا در آزمون برجام مردود شد، از این رو ایران نمی‌تواند در هیچ حوزه‌ دیگری به آن‌ها اعتماد کند؛ مذاکره با آمریکا بی‌فایده است و ما بیش از این اجازه نداریم فرصت ملت ایران را صرف روندهای بی‌حاصل کنیم.

همچنین مشاور امنیت ملی رئیس جمهور پیشین عراق در واکنش به شایعات مبنی بر احتمال حمله رژیم صهیونیستی به نیروهای الحشد الشعبی به بهانه وجود پایگاه‌های ایرانی گفت: ایران هیچگونه پایگاه، انبار تسلیحاتی و یا پادگانی در عراق ندارد.

یک کارشناس مسائل آمریکا با اشاره به طولانی شدن تعطیلی بخشی از دولت فدرال آمریکا که منجر به ایجاد مشکلاتی برای مردم این کشور شده است، اظهار کرد: این موضوع نشان‌دهنده وجود انسداد سیاسی در آمریکا است و این موضوع هم باعث محبوبیت دولت ترامپ شده و هم این‌که نفرت از وی را در بخشی از جامعه آمریکا افزایش داده است.

وزیر امورخارجه آلمان با دفاع از تصمیم این کشور برای لغو مجوز پرواز ماهان ایر در آلمان گفت که این اقدام در راستای تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا علیه ایران است. هایکو ماس گفت که کشورش بر اساس منافع امنیتی خود تصمیم به لغو مجوز پرواز ماهان‌ایر گرفته است.

همچنین معاون وزیر خارجه لهستان که در راس هیئتی از دیپلمات‌های کشورش به تهران سفر کرده بود، گفت‌وگو با مقامات ایران را سازنده خواند. سفر ماچی پرز میسلاو لانگ، به تهران که به اعتقاد تحلیل گران اقدامی از سوی لهستان برای پیشگیری از بروز تنش و بحران میان دو کشور بود، در حالی صورت گرفت که ورشو تحت فشارهای آمریکا در روزهای ۱۳ و ۱۴ فوریه میزبان اجلاسی به اصطلاح درباره خاورمیانه است که محوریت بحث‌های آن ایران خواهد بود.

دادستان تهران آخرین وضعیت پرونده‌های خاوری، معاون ارزی سابق بانک مرکزی، شهرام جزایری و ... را تشریح کرد.وی درباره پرونده معاون ارزی سابق بانک مرکزی گفت: شعبه دادگاه ویژه نقص‌هایی در پرونده گرفته و پرونده برگشته تا نقص‌ها برطرف شود. بعد از رفع نقص پرونده مجددا به دادگاه بر می‌گردد. عباس جعفری دولت آبادی درباره خبر منتشر شده مبنی بر قتل خاوری گفت: خاوری محکوم شده ولی هنوز نتوانسته‌ایم از طریق پلیس بین الملل او را برگرداندیم. وی درمورد پرونده شهرام جزایری نیز گفت: او پس از آزادی از زندان وارد فعالیت های اقتصادی شد و  قصد خروج از کشور را داشت و  عوامل داخلی این فرد مهر خروج از کشور را هم برای او  زده بودند.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان کرمان نیز با بیان اینکه مطالبه گری از سوی رسانه‌ها کم است، اظهار کرد: چرا نباید مطبوعات از مدعی العموم انتقاد کنند؟ دادخدا سالاری گفت: به برکت نظام اسلامی، آزادی بیان وجود دارد اما مصلحت‌ها به سمت خودسانسوری رفته است در حالی که بخشی از حقوق شهروندی گردش آزاد اطلاعات است.

همچنین رئیس کمیته انتقال محکومان وزارت دادگستری با اشاره به توافق وزرای دادگستری ایران و افغانستان از انتقال ۲۱۵ نفر محکوم افغانستانی به کشور متبوعشان خبر داد و  گفت: در مرحله سوم از انتقال حدود ۷۰۰ نفر محکوم افغانستانی به کشور متبوعشان، تعداد ۲۱۵ نفر از آنان امروز در مرز دوغارون به مقامات افغانستانی تحویل شدند. وی اتهام اکثر این محکومان را ورود غیر مجاز و قاچاق مواد مخدر عنوان کرد که در چارچوب موافقت نامه انتقال محکومان برای گذرانیدن ادامه محکومیتشان به کشور متبوعشان منتقل می شوند.

* مهمترین اخبار، مصوبات و دستور کارهای  امروز ( سه شنبه) دوم بهمن ۱۳۹۷ مجلس شورای اسلامی را نیز می‌توانید اینجا دنبال کنید.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha