• پنجشنبه / ۴ بهمن ۱۳۹۷ / ۰۴:۲۱
  • دسته‌بندی: ارتباطات و فناوری اطلاعات
  • کد خبر: 97110402021
  • خبرنگار : 71541

از سیم‌کارتی‌ که بدون اطلاع شما ثبت‌شده خبر دارید؟!

سیم‌کارت

با توجه به اهمیت اقدامات انجام‌شده با استفاده از سیم‌کارت و داغ شدن موضوع ارسال پیامک‌های تبلیغاتی با شماره‌های شخصی، درصورتی که سیم‌کارتی بدون اطلاع شما با شماره‌ ملی‌تان ثبت شده باشد، نسبت به قطع آن اقدام کنید.

به گزارش ایسنا، برخی از کاربران ادعا می‌کنند بدون اطلاعشان سیم‌کارت‌هایی با کد ملی آن‌ها ثبت شده است. از طرفی این‌که چطور می‌توان بدون اطلاع یک کاربر و با استفاده از کد ملی او، سیم‌کارتی را ثبت کرد، حائز اهمیت است و نشان می‌دهد که ممکن است تخلفاتی در برخی از دفاتر خدمات ارتباطی رخ داده باشد.

در هر حال، با توجه به این‌که در حال حاضر موضوع ارسال پیامک‌های تبلیغاتی با شماره‌های شخصی داغ شده و از طرفی در صورتی که هر تخلفی با سیم‌کارتی انجام شود، این مالک سیم‌کارت است که باید پاسخگو باشد و مسئولیت هرگونه سوءاستفاده از تجهیزات و امتیازات مخابراتی واگذارشده خارج از ضوابط قانونی، با مالک قانونی آن‌هاست، لازم است کاربران از سیم‌کارت‌هایی که به نامشان است، مطلع باشند.

طرح ساماندهی سیم‌کارت‌ها برای جلوگیری از سوءاستفاده احتمالی، با راه‌اندازی سامانه استعلام تعداد خطوط مشترکین همراه شد. بدین ترتیب کاربران با مراجعه به این سامانه می‌توانند از تعداد خطوطی که به نام آن‌هاست، آگاه شده و نسبت به غیرفعال کردن خطوطی که از آن‌ها استفاده نمی‌کنند، اقدام کنند.

مغایرت احتمالی بین تعداد خطوط اعلامی با تعداد مورد انتظار شما، ممکن است به دو دلیل باشد؛ درصورتی که تعداد سیم‌کارت‌های اعلام‌شده، کمتر از انتظار شما باشد، بدین معناست که برخی از سیم‌کارت‌های در اختیارتان به‌نام شما ثبت نشده است و یا اطلاعات هویتی برای برخی از خطوط در اختیارتان فاقد کد ملی بوده یا کد ملی ثبت‌شده، صحیح نیست که در آن صورت احتمال قطع این خطوط توسط اپراتورها وجود دارد.

هم‌چنین درصورتی که تعداد سیم‌کارت‌های اعلام‌شده، بیش‌تر از انتظار شما باشد، بدین معناست که تمام یا برخی از خطوط خود را بدون رعایت ضوابط و مقررات تغییر نام، به دیگران واگذار کرده‌اید و یا تعدادی سیم‌کارت به‌نام شما و البته بدون اطلاع شما در بانک اطلاعاتی اپراتورها ثبت شده است.

اما تمامی مشترکان می‌توانند با مراجعه به پورتال سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در بخش خدمات الکترونیکی و یا نشانی اینترنتیmobilecount.cra.ir  از تعداد سیم‌کارت‌هایی که با کد ملی آنان ثبت شده است، مطلع شوند. هم‌چنین، با ارسال کد ملی مالک خط به یکی از شماره‌های ۳۰۰۰۱۵۰ و ۳۰۰۰۵۰۴۹۰۱ از طریق یکی از خطوط تحت مالکیت، می‌توان نسبت به استعلام تعداد خطوط ثبت‌شده به نام خود اقدام کرد.

مشترکان تلفن همراه، درصورت مشاهده هرگونه مغایرت در تعداد خطوط ثبت‌شده به نام خودشان می‌توانند برای جلوگیری هر نوع سوءاستفاده احتمالی، شخصا به دفاتر خدمات مشترکین اپراتورها مراجعه کنند و با ارائه کارت ملی از تمامی خطوط به‌نام خود که ممکن است بدون اطلاع مشترک به نام وی ثبت شده باشد، آگاه شده و برای قطع هر یک از سیم‌کارت‌ها اقدام کنند.

بنابراین درصورتی که خطوط سیم‌کارت خود را بدون رعایت مقررات تغییر نام به دیگران واگذار کرده‌اید و یا تعدادی سیم‌کارت بدون اطلاع شما در بانک اطلاعاتی اپراتورها ثبت شده است، برای قطع هر یک از سیم‌کارت‌ها، اقدام کنید زیرا مسوولیت ناشی از سوءاستفاده از هر خطی که به نام مشترک باشد، با مالک قانونی آن است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
avatar
۱۳۹۷-۱۱-۰۴ ۱۰:۰۵

ممنونم بابت این خبرتون...چندی پیش برای خرید سیمکارت ایرانسل به یکی از مراکز مراجعه کردم به من گفتند ده سیم کارت فعال داری من هم گفتم بله داشتم ولی سالهای پیش که استفاده نکردم و غیر فعال شد ولی کارمند ایرانسل گفت هر ده تا فعال است و حتی تلگرام هم دارد شاید در زمان ثبت نام مدارک کامل نبردید من گفتم من همیشه مراکز معتبر رفته ام با مدارک کامل.بعد خندید و گفت والا نمی دونم ...به نظر بنده خود مراکز خدمات قانون شکنی می کنند