• جمعه / ۵ بهمن ۱۳۹۷ / ۱۳:۳۹
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 97110502496
  • منبع : سازمان سینمایی

پاسخ انتظامی به درخواست ادغام جشنواره ملی و جهانی فجر

حسین انتظامی

سرپرست سازمان سینمایی از مطالبه سینماگران برای ادغام دو جشنواره ملی و جهانی فجر و بررسی آن و نیز بازتعریف ماموریت‌های زیرمجموعه سازمان سینمایی خبر داد.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی سازمان امور سینمایی و سمعی بصری، حسین انتظامی شامگاه ۴ بهمن‌ماه، در برنامه «شهرفرنگ» تاکید کرد: قرار بر این است که اگر بتوانم خدمتی به سینما بکنم و این خدمت مورد پسند سینماگران باشد، خدمتم ادامه پیدا کند. من با این نیت آمدم که حضورم تداوم داشته باشد و امیدوارم که موفق شوم.

دستیار ارشد وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به سوال مجری درباره شفافیت در سازمان سینمایی و اینکه آیا سینمای ایران چیز پنهانی دارد، گفت: در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آقای وزیر ۹ کلان‌برنامه دارند که تمام بخش‌های وزارتخانه باید حول آن برنامه‌ها خودشان را تنظیم کنند و رویکردهای خودشان را قوت ببخشند. یکی از این محورها شفاف‌سازی است، یعنی همه مجموعه‌های این وزارتخانه باید اطلاعات و اسناد خود را درباره حمایت‌ها، یارانه ها، ضوابط و ...منتشر کنند.  

سرپرست سازمان سینمایی درباره آمارهایی که این سازمان درباره حمایت از جشنواره‌ها اعلام کرده و اینکه چرا اشاره‌ای به جشنواره ملی و جهانی فیلم فجر و جشنواره فیلم کوتاه و سینماحقیقت نشده است، گفت: این جشنواره‌ها را خود ما برگزار می‌کنیم و بیلان آن‌ها جداگانه منتشر خواهد شد. ۴۵ روز بعد از پایان رویدادهایی مثل همین جشنواره‌ها یا نمایشگاه کتاب یا مطبوعات فهرست درآمدها و هزینه‌های آن‌ها باید منتشر شود. اما این آمار اعلام‌شده درباره جشنواره‌هایی است که دیگران برگزار می‌کنند و سازمان سینمایی در جهت توسعه سینما به آن‌ها کمک می‌کند. سوال یا انتقاد منطقی این می‌تواند باشد که سازمان بگوید با چه فرمولی به یک جشنواره ۱۰۰ میلیون کمک کرده و به یک جشنواره دیگر ۵۰ میلیون تومان. شفافیت یعنی این ضابطه را از ما بخواهند. حتی اوج شفافیت مشارکت‌پذیری است، یعنی ما این ضابطه را اول به شکل پیش‌نویس منتشر کنیم و از اهالی سینما، منتقدان، سیاستگذاران فرهنگی و سینمایی، نخبه‌ها، دانشگاهیان و ...بخواهیم که بگویند آیا فرمولی که ما تعریف کرده‌ایم جامع هست یا نه.

انتظامی تاکید کرد: مثلا من معتقدم که هرچقدر در استان‌ها کار کنیم به قوام و توسعه کشور کمک می‌کنیم، لذا اگر به من بسپارند که فرمول حمایت از جشنواره‌ها را بنویسم حتما می‌نویسم که جشنواره‌هایی که در استان‌ها و شهرستان‌های کم‌برخوردار برگزار می‌شوند حتما باید ضریب دو بگیرند.

انتظامی گفت: یکی از اشکالات دستگاه‌های دولتی این است که گمان می‌کنند خودشان باید جشنواره برگزار کنند در حالیکه یکی از برنامه‌های دولت عقب‌نشینی به نفع صنوف است؛ یعنی به جایگاه تنظیم مقررات خودش برگردد و در اموری که صنف یا بخش خصوصی کارآمد و سالم داریم که بتوانند فعالیتی را به خوبی انجام دهند دولت نباید تصور کند که عقل کل است و باید خودش انجام دهد.

او در بخشی دیگر افزود: خوشبختانه انتشار فهرست‌ مربوز به حمایت فارابی باعث شد که فارابی جهت‌گیری خودش را عوض کند و چندین ماه است که بیشتر در قالب تسهیلات کمک می‌کند؛ یعنی طرفشان یک بانک است و کمک بلاعوض نیست.

سرپرست سازمان سینمایی در پاسخ به سوالی دربار نحوه جلوگیری از ورود سرمایه‌های کلان غیرشفاف و مجهول به سینما، گفت: شفافیت جاده دوطرفه است. نمی‌شود فقط دولت شفاف عمل کند، فقط سازمان سینمایی شفاف عمل کند. قانون شفافیت قانون درخشانی است و اگر همه ما به آن برگردیم خیلی از مشکلات کشور حل خواهد شد.

مدقق پرسید «فکر می کنید اهالی سینما تن به این بدهند که قراردادهای بازیگران یا نحوه ورود سرمایه به پروژه های سینمایی را شفاف اعلام کنند؟» که انتظامی در پاسخ به او گفت: این همت  الان در خانه سینما وجود دارد. یعنی ما آمادگی داریم که به عنوان دستگاه حاکمیتی در این مسیر حرکت کنیم. مثلا صنف این را از ما بخواهد اگر در تیتراژ فیلم متقاضی پروانه نمایش کسی به عنوان فیلمبردار، کارگردان یا بازیگر و... از مسیر حرفه‌ای خودش وارد نشده پروانه نمایش صادر نشود. به مصلحت دولت نیست که در مسائل داخلی صنوف دخالت کند بلکه سازمان باید نظارت و پشتیبانی کند. درباره مسائل مربوط به هزینه‌های سرمایه گذاری و تولید فیلم‌ها هم با سازوکارهایی که در خانه سینما قابل طراحی است می‌توان ابهامات را روشن کرد. حتی اطلاع دارم که خانه سینما به سمتی می‌خواهد برود که قراردادهای مختلف تولید فیلم تحت نظارت آن‌ها و با فرمول های ثابت و شفاف بسته شود.

سرپرست سازمان سینمایی درباره جدیدترین دستورش برای ادغام موسسه رسانه‌های تصویری در دیگر زیرمجموعه‌های سازمان در جهت کوچک‌سازی و چابک‌سازی سازمان گفت: این تصمیم، تدبیر من نیست، مجموعه مدیران سازمان سینمایی تجربه، بلوغ و پختگی قابل توجهی دارند و تک‌تک این اقدامات در این جمع چکش‌کاری می‌شود و تبعات آن بررسی می‌شود تا رفتار شتاب‌زده و پوپولیستی انجام نشود. اما با کوچک‌سازی چابک سازی صورت می‌گیرد. مخصوصا زمانی‌که مشکلات بودجه‌ای پیش می‌آید ممکن است دستگاهی که قرار است از نظام توسعه فرهنگ حمایت کند بخش قابل توجه منابعش را خرج خودش، هزینه کارمندان و تجهیزات و رویدادها کند و چیزی صرف هدف اصلی نشود. از طرف دیگر وقتی یک سازمان حجیم باشد نمی‌تواند نسبت به تحولات روز واکنش منطقی، کارآمد و سریع داشته باشد. از سوی دیگر حوزه سینما و دیگر حوزه‌ها که همسایه فناوری‌های مدرن هستند سرعت تحولاتشان بالاست بنابراین نمی توانیم با آرایش پنج سال پیش این وضعیت را اداره کنیم.

او ادامه داد: در همین مسیر بخشی از ماموریت‌های لازم موسسه رسانه‌های تصویری در بنیاد فارابی ادغام می‌شود. بخش هنر و تجربه یک وظیفه دیگر وزارتخانه را دنبال می‌کند. ما وظیفه داریم از سینمای اندیشه‌ای، اجتماعی و فرهنگی در مقابل سینمای تجاری حمایت کنیم. اگر کنار بنشینیم و بگوییم تنها سازوکارهای بازار مورد نظرمان است، حتما از وظایف خودمان فاصله گرفته‌ایم. بنابراین هنر و تجربه با این رویکرد باید در سازمان سینمایی حفظ شود، اما روش‌های کار ممکن است تغییر کند.

انتظامی گفت: در حال حاضر مشغول بازتعریف ماموریت‌های زیرمجموعه‌های سازمان سینمایی هستیم. مناسب‌تر است که این زیرمجموعه‌ها به‌روز شوند. درباره انجمن سینمای جوان کشور هم بحث‌هایی وجود دارد، اما نهایی نشده است. این بحث مطرح است که برای توانمند کردن بیشتر انجمن‌های سینمای جوان در استان‌ها و شهرستان‌ها  آنها را به شکل هیات امنایی اداره کنیم یعنی استاندار، شهردار، خیرین و علاقه‌مندان در کنار مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان هیات امنا شوند و درآمد و هزینه را خودشان کنترل کنند. الان یک اشکال این است که تمام درآمدها باید به حساب انجمن در تهران بیاید و بعد عودت داده شود درحالیکه در ستاد انجمن سینمای جوان در تهران باید سیاستگذاری صورت گیرد، اولویت‌ها و فرمول‌های حمایتی طراحی شود تا جوانان مستعد در دورافتاده‌ترین شهرها احساس کنند می‌توانند رشد کنند.

انتظامی درباره سرنوشت مدرسه ملی در جریان این ادغام‌ها هم گفت: وظیفه ما توسعه دانش سینمایی است، اما قرار نیست خودمان ضرورتا آموزش دهیم بلکه می‌توانیم موسسات خصوصی آموزشی را توانمند کنیم، برایشان چارچوب تعریف کنیم و شاخص‌هایی تعریف کنیم. این بخش از وظایف مدرسه ملی سینما طبیعتا قابل تداوم نیست، اما بخش‌هایی که کار سیاستگذاری آموزشی می‌کند و مسائل نوپدید آموزشی را شناسایی می‌کند باقی خواهد بود.

مدقق در ادامه از سرپرست سازمان سینمایی پرسید که آیا مدیر یا سازمان سینمایی در سایه داریم، که انتظامی گفت: سازمان سینمایی به شکل مقتدرانه فردی اداره نمی‌شود. یک سازمان است که حتما باید مدیران مختلفش مشارکت داشته باشند و سازمان مستقلی هم نیست و تحت نظارت وزارتخانه و وزیر است و حتما باید در آن چارچوب عمل کند.

سرپرست سازمان سینمایی در بخشی دیگر درباره تغییرات مدیران سینمایی گفت: مدیران موجود اگر در چارچوب سیاست‌های وزارتخانه و سازمان سینمایی، بتوانند با چابکی و مدیریت انجام وظیفه کنند حتما می‌مانند. خود من هم اگر بتوانم برای سیاست‌های وزارتخانه، سازمان، دولت و نظام عنصر کارآمدی باشم منطقش این است که باید بمانم، ولی اگر ناتوان یا ناهمراه باشم باید حذف شوم.

انتظامی درباره ادغام جشنواره ملی و جهانی فجر هم گفت: یکی از صبحت‌هایی که الان بین مدیران مطرح است و حتی جزء مطالبات سینماگران هم است این موضوع است. برای من هم مطالبه صنف خیلی مهم است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.