• شنبه / ۶ بهمن ۱۳۹۷ / ۱۳:۵۴
  • دسته‌بندی: آموزش و پرورش
  • کد خبر: 97110602963
  • منبع : وزارت آموزش و پرورش

چند درصد دانش‌آموزان ضریب هوشی بالای 125 دارند؟

چند درصد دانش‌آموزان ضریب هوشی بالای 125 دارند؟

رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان جوان کشور گفت:۷۰ درصد رتبه‌های برتر کنکور و بیش از نیمی از دانش‌آموزانی که در سطح کشور در مسابقات فرهنگی، هنری، پرورشی و ورزشی می‌درخشند، از مدارس سمپاد هستند.

به گزارش ایسنا، فاطمه مهاجرانی در مراسم تجلیل از برترین‌های دبیرستان تیزهوشان پسرانه متوسطه دوم نکا، اظهارکرد: تعداد کل دانش‌آموزان سمپادی در کشور ۱۲۰ هزار نفر است که در ۶۷۰ مدرسه متوسطه اول و دوم مشغول تحصیل هستند.

رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان با بیان اینکه نسبت پسران به دختران در این مدارس ۶۰ به ۴۰ درصد است، افزود: بیشترین میزان دانش‌آموزان سمپادی کل کشور با ۴۵ درصد در اختیار دانش‌آموزان رشته علوم تجربی است و مابقی دانش‌آموزان شامل ۲۳ درصد رشته ریاضی و رشته علوم انسانی است.

افراد دارای ضریب هوشی بالای ۱۲۵ حدود ۲ درصد دانش‌آموزان را تشکیل می‌دهند و میانگین کشوری دانش آموزان سمپادی زیر ۲ درصد است.

وی با بیان اینکه به دنبال متناسب‌سازی ظرفیت‌های مدارس سمپاد هستیم، تصریح کرد: چیزی که علم به ما می‌گوید این است که باید حدود ۲ تا ۲.۵ درصد دانش‌آموزان ما به عنوان استعدادهای سرآمد شناخته شده و در مدارس سمپاد مشغول تحصیل باشند این افراد دارای ضریب هوشی بالای ۱۲۵ هستند که حدود ۲ درصد دانش‌آموزان را تشکیل می‌دهند و در حال حاضر میانگین کشوری ما رقمی زیر ۲ درصد است.

مهاجرانی به آزمون متوسطه اول امسال اشاره کرده و گفت: در آزمون امسال برخی اعتراضات از جانب خانواده‌ها به سبب تغییر در نوع آزمون ایجاد شد که در سال ۹۸ با اصلاحاتی در آزمون این مشکلات حل می‌شود. آزمون امسال تست هوش «ریون» بود و ما دیگر به هیچ عنوان آزمون پیشرفت تحصیلی برگزار نخواهیم کرد و در سال ۹۸ نیز برای حل مشکلاتِ امسال، تست هوش و استعداد را به صورت ترکیبی خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه با حذف آزمون‌های زائد موافق هستیم، اظهارکرد: ما باید ابزار انتخاب دانش‌آموزان برای مدارس سمپاد و نحوه آزمون را تغییر می‌دادیم و نمی‌توانستیم بر روی آزمون پیشرفت تحصیلی بمانیم و به‌همین خاطر چنین تغییری در نوع آزمون ایجاد شد و امسال نیز به خانواده‌ها سفارش می‌کنیم به دنبال مؤسسات برگزارکننده کلاس‌های آمادگی نروند و بدانند که هوش تا حد کمی آموختنی است و با این شیوه‌ها و کلاس‌ها افزایش پیدا نمی‌کند.

رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان کشور با اشاره به وجود برخی انتقادات در مورد مسائل پرورشی و تربیتی این مدارس تصریح کرد: این انتقاد را قبول ندارم، از وقتی مدارس سمپاد نخستین بار در سال ۱۳۶۶ شکل گرفت همواره مسائل تربیتی و پرورشی در این مدارس مورد تأکید بوده و ما به هیچ عنوان بر روی تربیت تک ساحتی تأکید نداریم.

مهاجرانی افزود: در این زمینه کارهای خوبی انجام شده و به جرأت می‌توان گفت دانش‌آموزانی که در سطح کشور در مسابقات فرهنگی، هنری، پرورشی و ورزشی می‌درخشند بیش از نیمی از آنان از مدارس سمپاد هستند و این کم‌لطفی است که دانش‌آموزان سمپاد را متهم کنیم و همچنین کارسوق‌ها و المپیادهای فراوانی نیز در مدارس سمپاد در جهت تربیت چند ساحتی در حال انجام است.

به گزارش مرکز امور هماهنگی، ارتباطات و حوزه وزارتی آموزش و پرورش، رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان جوان به موفقیت‌های دانش‌آموزان سمپاد در المپیادهای علمی و کنکور سراسری نیز اشاره کرده و گفت: بیش از ۷۰ درصد رتبه‌های برتر کنکور از مدارس سمپاد هستند.

وی درباره وقفه به وجود آمده در برنامه ملی "شهاب" اظهارکرد: به دلیل اینکه امسال در گزارش تهیه شده در بحث حیطه‌های استعدادی پیوستگی کمی وجود داشت وقفه‌ای به وجود آمد و دستور بازبینی داده شد اما در حال حاضر برنامه آغاز شده و هیچ تغییری نخواهیم داشت و به روال سابق به کار خود ادامه می‌دهد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.